filateli.ustemplede frimærker
Fra : RNKr

Dato : 17-03-03 00:00

Jeg ville gerne høre om frimærker, man i lang tid har haft liggende
fordi man gerne ville bevare eksempler af nogle med specielt pæne
motiver er noget som helst værd.

Jeg har forskellige fra 1970'erne som jeg har gemt udelukkende
fordi jeg godt kunne lide billedmotivet. F.eks. hornblæseren
udenfor Lindenborg Kro, Flora Danica, Det jydske haveselskabs
100-års-jubilæum og andre.

R.

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 07:42

"RNKr" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi jeg godt kunne lide billedmotivet. F.eks. hornblæseren
> udenfor Lindenborg Kro, Flora Danica, Det jydske haveselskabs

Hej R.
Jeg må desværre fortælle dig at dine frimærker ikke er noget specielt værd.
Normalt handles postfriske frimærker (fra 70'erne) til den pålydende værdi,
og stemplede (i langt de fleste tilfælde) til en endnu lavere værdi.
Men behold da frimærkerne; de er jo flotte.

Morten Brøgger

http://hjem.get2net.dk/m-m

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-03-03 15:18

"Morten" <morten.broegger@get2net.dk> wrote:

(RNKr efterlyser priser på postfriske mærker fra 1970 og frem]

[og Morten svarer]
>Jeg må desværre fortælle dig at dine frimærker ikke er noget specielt værd.
...snip

Jeg er enig med Morten. En lille tilføjelse: I AFA specialkataloget er
der anført en række varianter også i de nyere mærker. Dem bør du kigge
efter, fx i mærket med postiljonen på Lindenborg Kro frimærkerne
finder der tre stk., men ellers kan du roligt bruge dine frimærker til
dine breve.

--
Mvh Toke
....som realiserer en samling danske

Fra : RNKr

Dato : 18-03-03 00:56

"Toke Nørby" skrev i en meddelelse
> [...]
> efter, fx i mærket med postiljonen på Lindenborg Kro frimærkerne
> finder der tre stk., men ellers kan du roligt bruge dine frimærker til

Tak for begge svar. Men så vil jeg lige spørge dig, når du skriver at jeg
roligt kan bruge frimærkerne til breve: vil det ligefrem være en god ide
at sætte dem på breve, så de biver stemplede og bede folk om at give
mig kuverterne igen???

Og et andet spørgsmå: Jeg kan ikke huske hvordan det forholder sig med
Lindenborg Kro, er det sådan at der findes tre forskellige motiver, eller
er det det med postiljonen, der har en lille - næsten usynlig detalje - som
måske er en lille fejl og som gør at de ikke er helt magen til dem der er
flest af???

RNKr

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-03-03 14:25

"RNKr" <elena@io.dk> wrote:

[Toke foreslår, at René bare bruger sine ustemplede mærker til
frankering]

> [...]
>roligt kan bruge frimærkerne til breve: vil det ligefrem være en god ide
>at sætte dem på breve, så de biver stemplede og bede folk om at give

Ja! Dog skal jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at mange ønsker
frimærkerne afstemplet i deres normale kurseringstid - altså brugt til
deres opprindelige formål. Plastrer du en række 60'er frimærker på
dine breve, får du dem jo afstemplet på et "forkert" tidspunkt, set
med posthistorikerens øjne. Du kan se det ved nogle af de ældre
mærker, hvor de stemplede er mere eftertragtede end de ustemplede. Her
forfalder nogle til at lade de gamle aftemple i den forkerte tro, at
de så bliver mere værd. Det gør de ikke!

Så du kan roligt bruge dine frimærker til at få en ydelse fra
postsvæsenet, men de er ikke meget eftertragtede bagefter. Du sparer
dog penge, da du ikke skal købe nye frimærker. Dette er en generel
holdning til de nyere postfriske frimærker. Du skal dog altid være
opmærksom på specialiteterne. Det vil fx være dumt at bruge et
ikke-fluorescerende 25 kr.s frimærker - brug det fluorescerende i
stedet! (Fremgår af katalogværdien)

> [...]
>måske er en lille fejl og som gør at de ikke er helt magen til dem der er

Du tænker sikkert på de små forskelle der er på postiljonmærket fra
miniarket og så postiljonmærket fra det aflange ark. Der er nemlig
nogle pudsige forskelle: På arkfrimærket har postiljonen fået et
jernbeslag på sine støvlesnuder og instkriptionen på hans taske er
ændret.

Dette skyldes ikke "pynt", men at gravuren til arkfrimærket var lidt
for svag (ikke dyb nok), så gravøren måtte frem med gravstikken!

Ref.: Dansk Filatelistisk Tidsskrift nr. 6/1977, s. 169-183: "HAFNIA
76 Miniark III under luppen".

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-03-03 15:44

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

>"RNKr" <elena@io.dk> wrote:
>
>[Toke foreslår, at René bare bruger sine ustemplede mærker til
>frankering]

Jeg overså, at du ikke var René! Jeg skulle have skrevet "RNKr".
Undskyld!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-03-03 22:09

> Jeg overså, at du ikke var René! Jeg skulle have skrevet "RNKr".
> Undskyld!

Ha ha - det fik mig til at se at "RNKr" heller ikke ser særlig kønt ud,
så nu er jeg gået tilbage til - bare mit navn.

Tak for forklaringen om postiljonens støvler, det må være en sjælden
detalje. Og - ja nu når i siger det, så kan jeg da godt se at jeg sommetider
selv har tidsbestemt et gammelt kort udfra poststemplet, hvis man ikke
kunne læse datoen. Så jeg forstår godt, hvad I mener.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Toke Nørby

Dato : 20-03-03 11:56

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

(Toke tog fejl af navne]
>Ha ha - det fik mig til at se at "RNKr" heller ikke ser særlig kønt ud,
>så nu er jeg gået tilbage til - bare mit navn.

Fint, Ruth!

>Tak for forklaringen om postiljonens støvler, det må være en sjælden
>detalje.
...snip

Ikke sjælden i værdimæssig forstand, men i gravuremæssig forstand. Det
må være sjældent, at der er så stor forskel på mærker, der både er fra
almindelige ark og fra miniark, men der var virkelig store tekniske
problemer med fremstillingen af HAFNIA minark III fra 1976..
...snip
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/