Nedtoning af dele af et billede
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-03-03 21:39

Jeg er ved at lave et program til tabsfri beskæring af JPEG billeder.
Til det formål skal der markeres en område på et billede. Lige nu
anvender jeg en TPaintBox i Delphi 6, hvor metoden OnPaint tegner
billedet og farver alt uden for beskæringsområdet sort.

Det fungerer okay, men jeg vil gerne have noget bedre: Jeg vil gerne
have nedtonet området uden for det valgte rektangel. Jeg havde tænkt
mig at opnå effekten ved at farve hver anden pixel sort.

Hvordan jeg gør det effektivt? Området kan justeres med mus & tastatur,
så responstiden skal være lav. Jeg forestiller mig noget med at lave et
gennemsigtigt billede med skaktern og ellers lave fire udfyldte
rektangler med skakternsbilledet som brush. Men når jeg gør det,
forstørres skakternene?
--
JPEGCrops - Tabsfri beskæring af JPEGs
<url: http://ekot.dk/JPEGCrops/ >

Fra : David Konrad

Dato : 17-03-03 00:15

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> have nedtonet området uden for det valgte rektangel. Jeg havde tænkt
> mig at opnå effekten ved at farve hver anden pixel sort.

Der findes et meget lille og enkelt projekt der viser hvordan man kan fade
(både ind og ud) billeder på en elegant og overbevisende måde. Download det
herfra http://www.efg2.com/Lab/ImageProcessing/Fade.ZIP 115k, inkl
exe-eksempel...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-03-03 12:32

David Konrad wrote:

> [...] http://www.efg2.com/Lab/ImageProcessing/Fade.ZIP [...]

Takker. Det fik mig puffet i gang med scanline, der egentlig er ganske
simpelt at bruge. En nedtoning af mit billede tager < 10ms på min
Athlon XP 1700+, så det er rigeligt effektivt til min brug.