Foreach lykke med key og navne
Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-03-03 20:56

Hejsa alle...
Mit problem opstår ved at jeg skal lave en foreach lykke. Lad mig forklare
det i kode ;)

<?
$var[test] = "juhuu";
$var[kasper] = "argh";

foreach($var AS $key => $value){
echo $value;
}
?>

Okay, mit store problem er så at jeg også vil kunne skrive "test" og
"kasper" ud i min foreach lykke. Hvordan skal jeg så sætte den op? Har
kigget på www.php.net men fandt intet. Ville gøre mig lykkelig hvis der er
en her der ved hvordan dette skal gøres.

Mvh
Kasper Johansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-03-03 21:09

Kasper Johansen wrote in <3e74d6de$0$24699$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> [...]
> echo $value;
> }
>
> Okay, mit store problem er så at jeg også vil kunne skrive "test" og

echo "Nøgle: $key Værdi: $value";

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-03-03 21:13

"Kasper Johansen" <kajo08@ihnykf.dk> writes:

> foreach($var AS $key => $value){
> echo $value;
> }
>
> Okay, mit store problem er så at jeg også vil kunne skrive "test" og
> "kasper" ud i min foreach lykke.

Prøv lige at læse din egen kode!

Hvis du var ligeglad med nøglerne ville du jo blot skrive:

foreach ($array as $val) {
}

Nu når du også gerne vil bruge nøglerne skriver du så:

foreach ($array as $key => val) {
}

.... hmmm, hvad tror du mon $key indeholder?

Hvad nu hvis jeg samtidig fortæller at du kan lave dit array som:

$array = array("Hest" => "bla",
"Gris" => "bla bla");

Så må du selv gætte dig til resten.

--
Jacob - www.bunk.cc
A tautology is a thing which is tautological.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-03-03 23:19

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> "Kasper Johansen" <kajo08@ihnykf.dk> writes:
> ... hmmm, hvad tror du mon $key indeholder?

Jeg tror at $key indeholder det nummer som den er kommet til, ikke navnet
som jeg skal bruge.

Ved ikke om at i ikke helt forstod mit spørgsmål. Det går ud på at jeg skal
have _navnet_ mellem [ og ]. Ikke dets nummer.

F.eks.

$var[kasper] = "test";
$var[hmm] = "kl";

okay, nu siger vi så at jeg _ikke_ ved at den ene hedder "kasper" og den
anden hedder "hmm".

foreach(??????){
echo "her skal stå [kasper] og bagefter [hmm].";
echo $value;
}

---
Mvh
Kasper

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-03-03 07:09

Kasper Johansen wrote in <3e74f884$0$24616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Jeg tror at $key indeholder det nummer som den er kommet til, ikke navnet
> som jeg skal bruge.
[...]
> $var[kasper] = "test";
> $var[hmm] = "kl";

I det eksempel er der slet ikke nogen numre. Nøglerne er strenge, ikke tal.

I øvrigt skal du huske at markere dine strenge:

$var['kasper'] = "test";
$var['hmm'] = "kl";

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-03-03 23:59

"Kasper Johansen" <kajo08@ihnykf.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev...

> Jeg tror at $key indeholder det nummer som den er kommet til, ikke navnet
> som jeg skal bruge.

Men prøvede du om det rent faktisk forholdt sig sådan?

(hint: Det gør det ikke)

> Ved ikke om at i ikke helt forstod mit spørgsmål. Det går ud på at jeg skal
> have _navnet_ mellem [ og ]. Ikke dets nummer.

Jo jo, jeg forstod skam godt spørgsmålet. Spørgsmålet er nu om du er i
stand til at forstå svaret? Jeg synes ikke jeg forventer ret meget,
blot at du i det mindste lige prøver før du spørger.

--
Jacob - www.bunk.cc
Drive defensively. Buy a tank.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-03-03 16:10

> Jo jo, jeg forstod skam godt spørgsmålet. Spørgsmålet er nu om du er i
> stand til at forstå svaret? Jeg synes ikke jeg forventer ret meget,
> blot at du i det mindste lige prøver før du spørger.

Jeg prøvede skam. Men den viser som sagt bare nogle numre fra gående fra 0
og opefter.

Jeg har den nyeste version af PHP samt Apache 2.0. Der burde vel ikke være
noget i vejen med dette?

---
Mvh Kasper

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-03-03 16:16

Kasper Johansen wrote in <3e788839$0$255$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:
> Jeg prøvede skam. Men den viser som sagt bare nogle numre fra gående fra 0
> og opefter.

....og du bruger PRÆCIS den kode du viser her?

Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-03-03 17:10

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> ...og du bruger PRÆCIS den kode du viser her?

Løsningen lå andensteds, men tak for hjælpen alle sammen :)

Jeg troede at jeg brugte den samme løsning men det gjorde jeg ikke pga en
fejl i min kode. Så undskyld...

---
Mvh Kasper