Mastekran
Fra : Johnny Sørensen

Dato : 16-03-03 20:15

Hej .

Er der nogen her i gruppen som ved noget vedr. mastekraner ,det skal helst
være en meget enkelt konstruktion med en højde på 9m og som kan løfte ca.250
Kg ,
Hvor henvender man sig hvis man vil have noget materiale vedr.dette .

MVH.
Johnny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-03 02:52

"Johnny Sørensen" <jvs@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e74ccdf$0$24704

> [...]
> Kg , Hvor henvender man sig hvis man vil have noget materiale vedr.dette .

Hos et smedefirma eller et firma, der bygger kraner eller entreprenør materiale.

Bemeldte kran burde ikke udgøre nogen større hovedbrydning for en fagmand/ingeniør

Claus

Fra : Spiff

Dato : 18-03-03 11:51

Hejsa

Uden at vide det, men skal en kran ikke have et certifikat/godkendelse samt
en forsikring i tilfælde af ulykke uanset størrelse.
I så fald gå til en fagmand.

Sejler hilsen
Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-03 15:20

"Spiff" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Uden at vide det, men skal en kran ikke have et certifikat/godkendelse samt
> en forsikring i tilfælde af ulykke uanset størrelse.

Næppe med så lille en løftekapacitet og udlæg. Men den skal naturligvis være CE mærket hvis
den er ny.

Det er jo ingen stor kran, blot en lille kran placeret på en høj mast. Ang. forsikring er det
vel naturligt at antage, at den, der er ansvarlig for kranen, eksempelvis en sejlklub, også
har en ansvarsforsikring, hvis en ulykke skyldes en defekt på kranen. Men det normale er, at
den slags benyttes på eget ansvar.

Claus

Fra : Spiff

Dato : 19-03-03 15:13

Som sagt skal jeg ikke gøre mig til professor på området men jeg kunne blot
forstille mig at sådanne installationer er underlagt nogle regler (i dette
gennemreguleret land) uanset hvor store eller små de er.
Forstil dig blot hvis uhældet var ude og f.eks. et barn der står og kikker
på bliver kvæstet eller det der er værre.
Ejeren af en sådan installation vil sikkert blive draget til ansvar og jeg
tror ikke noget forsikringsselvskab til dække hvis kranen ikke certifiseret
og ikke er indskrevet i havnens forsikring eller har sin egne forsikring.

Mit råd er: check det
Skulle jeg have ret så kan ejeren ikke påberåbe sin uskyld pga. af
uvidenhed.

De venligste sejler hilsner

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-03-03 15:34

> Mit råd er: check det
> Skulle jeg have ret så kan ejeren ikke påberåbe sin uskyld pga. af
> uvidenhed.

Der er vel næppe nogen ansvarlige personer i en sejlklub, der kan finde på at få opsat og
konstrueret en mastekran, uden at sætte sig ind i reglerne på området?

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: *****
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ **********

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 20-03-03 10:44

Er det til en sejlklub eller på anden måde offentlig, så vil jeg kontakte en
havn hvor de har en og forhøre mig.

Er det til dig selv, kan du bedre anskaffe en hjemmefusket en der ikke er
godkendt.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse