Hvilken WM manager??
Fra : TH

Dato : 16-03-03 20:06

Hej,

Jeg har nu afprøvet og testet flere WM managers...Og kan simpelthen ikke
finde den rigtige...
Situationen er den, at skærmen jeg bruger kun er en 14" eller 15" så
almindelige WM's som fx Fluxbox ikke rigtigt kan bruges...Der mangler
simplthen "startlinien" som vi kender den fra Windoze.

Altså en måde at skifte mellem kørende programmer på. Uden at skulle ramme
et lille minature object som dårligt kan ses...og trykke en speciel
muse-tast. -Det er for omstændigt. KDE og Gnome er alt for tunge og har for
meget unødvendigt information....

Jeg har afprøvet IceWM som netop har denne "startlinie", men den er umulig
af konfigurere med de tekstfiler...:)
Jeg kan ikke slippe af med deres "Help" og "Windows" fx.

Så altså: Jeg ønsker en WM hvor man på en nem måde kan skifte mellem kørende
programmer. ELLER en applet eller lign som kan gøre dette for mig i fx.
Fluxbox eller lign...

Alle ideer er velkomne...jeg er ved at gå grassat over at finde en løsning
til familens "stue"-PC. Jeg kører Gentoo 1.4 hvis det er interessant....

Mvh
TH

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-03-03 20:31

On Sun, 16 Mar 2003 20:06:27 +0100, TH <th@cogito.greatdanedk> wrote:

> Så altså: Jeg ønsker en WM hvor man på en nem måde kan skifte mellem kørende
> programmer. ELLER en applet eller lign som kan gøre dette for mig i fx.
> Fluxbox eller lign...

Hvad er der galt med at bruge musen og klikke i vinduet?

--
Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-03 20:42

Den Sun, 16 Mar 2003 19:31:01 +0000 (UTC) skrev Jesper Louis Andersen:

>Hvad er der galt med at bruge musen og klikke i vinduet?

Museskade?

Det gælder i hvert fald i mit tilfælde.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-03 20:57

Kent Friis wrote:
> Museskade?
> Det gælder i hvert fald i mit tilfælde.

Må jeg anbefale dig at anskaffe en trackball ? helst en der styres
med pegefinger, langemand og ringfingeren :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-03 23:43

Den 16 Mar 2003 19:56:34 GMT skrev Hans Joergensen:

>Må jeg anbefale dig at anskaffe en trackball ? helst en der styres
>med pegefinger, langemand og ringfingeren :)

Det har jeg på arbejdet, kan desværre ikke skaffe en magen til
herhjemme. Men tastaturet er stadig at foretrække.

Herhjemme har jeg en Wacom pen, og det giver en god grund til ikke
at skifte frem og tilbage hele tiden, men holde hænderne på tastaturet
undtagen fx. når jeg bruger Gimp - det tager relativt lang tid at få
fat i pennen, og ramme det rigtige sted på skærmen.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-03 01:12

Kent Friis wrote:
> Det har jeg på arbejdet, kan desværre ikke skaffe en magen til
> herhjemme. Men tastaturet er stadig at foretrække.

Jeg har været meget glad for min Logitech Trackman FX, men den er
vist desværre gået ud af produktion...

Og de nye Trackman Wheel er så små at de ikke passer til en voksen
hånd ... jeg tror sgu Logitech er ved at falde af på den .. :)

// Hans-W32
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Kent Friis

Dato : 17-03-03 17:26

Den 17 Mar 2003 00:12:27 GMT skrev Hans Joergensen:

> [...]
>
>Og de nye Trackman Wheel er så små at de ikke passer til en voksen
>hånd ... jeg tror sgu Logitech er ved at falde af på den .. :)

Tak for advarslen.

Jeg var ved at kigge lidt på Marble Mouse, men jeg har faconen mistænkt
for at være så tæt på en mus at den vil få min museskade til at komme
igen.

Er logitech blevet monopol på området, eller er det bare mig der ikke
har hørt om alternativer?

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-03-03 19:40

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

[trackballs]

> Er logitech blevet monopol på området, eller er det bare mig der ikke
> har hørt om alternativer?

Jeg har endnu ikke fundet noget der er bedre end min gamle Kensington
Turbo/Expert Mouse. Eneste kritikpunkt er de to øverste knapper, som
jeg kan have lidt svært ved at nå. Jeg her personligt ikke noget
problem med at chorde to nederste, når jeg er for doven til at række
efter en af dem for oven.

Jeg bryder mig ikke om Logitechs udvalg, da jeg foretrækker trackballs
der kan betjenes med alle fem fingre. Desuden kan jeg også godt lide,
at kuglen har nok vægt til at man kan "give den et slag", og så ruller
den tværs henover to 21" skærme.

Den nye trådløse udgave med seks ekstra knapper og scrollhjul kan jeg
nu ikke helt se fidusen i.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbaNOSPAM200211@gen-v.net
+++ATH

Fra : TH

Dato : 16-03-03 21:07

Davs,

> Hvad er der galt med at bruge musen og klikke i vinduet?

Det er svært når man ikke kan se vinduet ikke...?
Hele problemet er jo at med en 14-15 tommer skærm er en applikation typisk
maximeret til at fylde hele skærmen. Derfor ville det være rart med et lille
område på skærmen hvor man kunne vælge fra.

/TH

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-03-03 21:27

"TH" <th@cogito.greatdanedk> writes:

> [...]
> maximeret til at fylde hele skærmen. Derfor ville det være rart med et lille
> område på skærmen hvor man kunne vælge fra.

Hvis du gerne vil have mulighed for at køre med en applet lign. dims,
så prøv at kigge på blackbox, den kan vist en del, er forholdsvis nem
at configge og rimelig let at danse med. Jeg selv har længe brugt
Sawfish, hvor jeg har det meste liggende på tastaturgenveje,
ie. <ALT>-<Fxx> taster til at skifte mellem virtuelle desktops,
<ALT><TAB> til at skifte mellem aktive applikationer i den pågældende
desktop. Da jeg sjældent har mere end 2-4 apps kørende på een desktop,
så er det rimelig nemt at have med at gøre. Kræver dog som minimum at
du er konskvent i hvor du smider dine vinduer hen. Til det er "Matched
windows" i sawfish rimelig smart.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-03-03 22:02

> [...]

> almindelige WM's som fx Fluxbox ikke rigtigt kan bruges...Der mangler
> simplthen "startlinien" som vi kender den fra Windoze.

Prøv windowmaker. Den kan det du beder om samt den har et grafisk
konfigurations program.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 17-03-03 00:06

TH wrote:

> KDE og Gnome er alt for tunge og har for
> meget unødvendigt information....

Ja det er utroligt så meget skrammel der følger med dem....
Jeg bruger IceWM, selvom jeg har en 19" skærm.

> Jeg har afprøvet IceWM som netop har denne "startlinie", men den er umulig
> af konfigurere med de tekstfiler...:)
> Jeg kan ikke slippe af med deres "Help" og "Windows" fx.

Installer icepref, som er et grafisk konfigurationsprogram til IceWM.
Den bruger jeg, men der findes vist også andre programmer til det.

Michael.

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-03-03 07:19

Michael Hjorth wrote in <3E75035C.9A41F32A@netscape.net>:
> Ja det er utroligt så meget skrammel der følger med dem....
> Jeg bruger IceWM, selvom jeg har en 19" skærm.

Jeg bruger også en 19" skærm, og med 1600x1200 pixels har jeg vel plads nok
til al skramlet. Men jeg synes det forstyrrer mere end det gavner, så jeg
bruger Fluxbox. Den bruger ikke mange pixels på noget, jeg ikke har brug
for. :)

Jeg kan i øvrigt fortælle OP at jeg i Fluxbox fint kan skifte mellem både
vinduer og workspaces.

Vinduer: Alt-Tab
Workspaces: Alt-F# (Fx. Alt-F1 for workspace 1)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.20 - Debian testing/unstable

Fra : TH

Dato : 17-03-03 11:25

Hej,

> Jeg kan i øvrigt fortælle OP at jeg i Fluxbox fint kan skifte mellem både
> vinduer og workspaces.
>
> Vinduer: Alt-Tab
> Workspaces: Alt-F# (Fx. Alt-F1 for workspace 1)

Jeps...den kender jeg, men maskinen er en "familie"-pc som jeg har bygget.
Og når der ikke er en oversigt så _ved_ jeg at inden man tæller til 5 så er
der startet 5 mozillaer, 3 sylpheed's osv osv. Simpelthen fordi det er
nemmere at starte en ny applikation end det er at alt+tabbe sig gennem de
åbne programmer.

:(

/TH

Fra : TH

Dato : 17-03-03 11:26

Hej,

> Installer icepref, som er et grafisk konfigurationsprogram til IceWM.
> Den bruger jeg, men der findes vist også andre programmer til det.

Ja...men desværre er der ingen ebuild til Gentoo endnu ;(

/TH

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-03-03 11:18

On Tue, 18 Mar 2003 10:19:55 +0100, th wrote:

> Det har den ikke gjort endnu...? Jeg kan nemt starte 10 instanser
> hvis jeg vil.

Hvis du vælger "Quit" i en af dem, forsvinder de alle sammen?

(I så fald har du ikke ti Mozillaer kørende, men en Mozilla med 10
åbne vinduer. I modsat fald har du måske en meget gammel Mozilla
installeret?)

Mvh.

--
"I try to make everyone's day a little more surreal" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Andreas Hinz

Dato : 17-03-03 22:00

Mon, 17 Mar 2003 11:25:04 +0100
skrev "TH" <th@cogito.greatdanedk>:

> til 5 så er der startet 5 mozillaer, 3 sylpheed's osv osv.

Hej,
med lige præcis disse 2 programmer kan du netop ikke gøre det

Mozilla vil brokke sig og bede dig oprette en ny profil, hvis Mozilla
allerede er kørende.

Sylpheed vil også kun starte i 1 udgave.
Jeg benytter UWM, hvor den ved forsøg på åbning af endnu en Sylpheed
hopper automatisk hen til den allerede åbne.

Men jeg forstår hvor du vil hen, da det langt fra er alle programmer, der
opfører sig sådan.

For at gøre det nemt for mig selv, så reserverer jeg en WS til hver sin
opgave.

Fx. ligger Sylpheed altid på #4 og WWW på #5 osv. Så er det nemt at hoppe
direkte dertil uden at skulle bladre (for mit vedkommende) 10 WS igennem.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : TH

Dato : 18-03-03 10:20

Hej,

?

> [...]

>Jeg benytter UWM, hvor den ved forsøg på åbning af endnu en Sylpheed
>hopper automatisk hen til den allerede åbne.

Ok jeg har ikke prøvet med Sylpheed endnu :)

>Men jeg forstår hvor du vil hen, da det langt fra er alle programmer, der
>opfører sig sådan.

Præcist...

>For at gøre det nemt for mig selv, så reserverer jeg en WS til hver sin
>opgave.

Ja, men "familien" kommer fra Windows, så det kræver nok mere end god vilje
at holde dette i praksis :)

>Fx. ligger Sylpheed altid på #4 og WWW på #5 osv. Så er det nemt at hoppe
>direkte dertil uden at skulle bladre (for mit vedkommende) 10 WS igennem.

jeps...det er bare det om jeg kan få trumfet den igennem...hmmmm...:)

--
/TH

Fra : Andreas Hinz

Dato : 18-03-03 12:23

Tue, 18 Mar 2003 11:18:18 +0100
skrev spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren):

> (I så fald har du ikke ti Mozillaer kørende, men en Mozilla med 10
> åbne vinduer. I modsat fald har du måske en meget gammel Mozilla
> installeret?)

Ja,
det er nok det der er hans situation.

Profiler blev vist indført i Mozilla 1.0

Fra : TH

Dato : 18-03-03 22:49

Andreas Hinz wrote:

> Ja,
> det er nok det der er hans situation.
>
> Profiler blev vist indført i Mozilla 1.0

Jeg har netop installeret 1.2 .. Det var meeeget bedre :)))

--
/TH