[filateli] Stempler
Fra : Morten

Dato : 16-03-03 16:27

Hej NG

Jeg har fundet 2 mærkelige stempler.
De ligner alm. nummerstempler, men der står "LOGIN" eller noget i den
retning i stemplet.
Jeg har postet et billede i news:dk.binaer .
Kan nogen fortælle lidt om hvor stemplerne stammer fra, samt hvad de er
værd.
Jeg har også et med stemplet SKJBK, som jeg også gerne ville vide lidt mere
om.
Jeg vil også gerne vide hvor jeg evt. kan finde yderligere oplysninger om
ovenstående.
På forhånd tak.

Morten Brøgger

http://hjem.get2net.dk/m-m

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-03-03 20:53

"Morten" <morten.broegger@get2net.dk> wrote:

Hej Morten [som har fundet to "mærkelige" stempler],

Der er tale om stempler fra de såkaldte brevsamlingssteder, hvor der
ikke var normale dagstempler (med dato) i gamle dage. Man inddeler
disse stempler i typer og de to stempler, du har, er begge af den
såkaldte ESROM-type, idet de ligner det tilsvarende stempel fra Esrom.

Jeg kan med 100% sikkerhed sige, at der ikke står "LOGIN" - ha!
Der står "LØGTN" = Løgten Kro, der (stadig) ligger ca. 20 km nord for
Århus. Stemplet kendes anvendt i perioden 1866.12.09-1873.07.03. Det
noteres i Forlaget Skilliings Stjernestempelkatalog (ISBN
87-87832-59-3) til 125 kr.

Dit andet stempel, SKJBK, er fra Skærbæk og kendes anvendt i perioden
1863.04.25-1865.09.11 og noteres på løst mærke til 2000 kr. (!). På
brev skal vi op i 6500 kr. - Det er katalogprisen og ikke
handelsprisen, men alligevel!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Morten

Dato : 16-03-03 21:21

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1863.04.25-1865.09.11 og noteres på løst mærke til 2000 kr. (!). På
> brev skal vi op i 6500 kr. - Det er katalogprisen og ikke

Hej Toke

Tusind tak for dit svar.
Det var lige hvad jeg havde brug for.
Jeg må vist hellere få fat i det katalog du anbefaler.
Jeg kan også tilføje at jeg har en attest på stemplet SKJBK, men var ikke
klar over bogstavernes/stemplets betydning. Mærkerne var med i et stort lot,
jeg har købt for nyligt.

Morten Brøgger

http://hjem.get2net.dk/m-m

Fra : Toke Nørby

Dato : 20-03-03 15:48

"Morten" <morten.broegger@get2net.dk> wrote:

...snip forklaring på LØGTN og SKJBK-stemplerne

>Hej Toke
>Tusind tak for dit svar.
>Det var lige hvad jeg havde brug for.

Fint!

>Jeg må vist hellere få fat i det katalog du anbefaler.
...snip

Det er altid godt at have special-kataloger. Får man udvalg med
almindelige frimærker, er det ikke sikkert, at sælgeren har gidet at
se efter specielle stempler, og så kan der gøres et par gode køb.

På den anden side har sælgere af stempler måske ikke gidet at
undersøge frimærkerne for varianter - så også her kan der evt. gøres
gode køb - det gælder om at have øjnene åbne og luppen kørt i
stilling!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/