Ødelagt skærmbillede af ASUS´ logo efter b~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 16-03-03 03:35

Hej

Hjælp mig - jeg er i knibe med min nye byg-selv-PC med Asus P4PE
GL/F/SATA/GD-bundkort, Pentium 4 2667 MHz, 2x Kingston 512 MB DDR ram, helt
ny ThermalTake-strømforsyning på 420W.

Jeg har både prøvet boote PC´en op med diverse drev f.eks. 2x harddiske,
DVD-drev, CD RW-drev og ZIP-drev, og boote uden disse drev koblet til
bundkort og strømforsyning.

Men det er det samme - ødelagt ASUS-logo efter boot/start og slutter så med
en fejlmeddelelse:

Hardwarre monitor found an error start BIOS and Power for details.

Jeg kan se i Bios´en under Power og Hardware monitor at der står både
temperaturer på CPU og MB (jeg tror det er bundkortet), RPM-omdrejninger på
CPU-køler og lignene info, og der står med røde tal ca. 1400 rpm under
"Power Fan Speed. Hvorfor er tallene i rødt mens alle andre tal er blåt? Er
der for lidt omdrejninger eller noget galt med strømforsyningen?

Hvorfor vises ASUS-logoet under boot som om den er totalt ødelagt helt fra
den ene side til den anden på skærmenbilledet? Er det fordi der er noget
galt med grafikkortet eller andet?

Jeg har prøvet alt også taget grafikkortet ud og sat den på plads igen...
Men det hjalp ikke.

Men jeg har dog prøvet en ting som hjalp: taget stikket ud af "PWR Fan 1" på
bundkortet og startet PC´en med det resultat at logoet stadig er ødelagt
men der står en anden fejlmeddelelse som er helt normalt på PC med tomme
harddiske..

Jeg tror det er noget med grafikkortet men jeg kan jo stadig se BIOS´en uden
problemer så det er lidt mærkelig.
Mit grafikkort er et Matrox Parhelia-512 kort til 3200 kr..

Dette grafikkort og ASUS-logo fungerede dog helt fint med et andet bundkort
med samme strømforsyning så det er lidt mærkeligt. Det gamle bundkort er
ASUS P4B266 med usb 2.0...

Jeg glemte at sige at jeg også har fjernet diskettedrevet men uden held.

Nu er der kun bunkort, cpu, cpu-køler, ram,, grafikkort, PCI-lydkort og
PCI-modem i min PC med strømforsyning tilsluttet til P4-stikket og den store
20-benede stik på bundkortet - også med tynd ledning til PWR Fan-stikket på
bundkortet.

Jeg har bygget 2 nye PC op med helt identiske dele i begge kabinetter og
begge har samme problemer med ødelagt logo og fejlmeddelelsen om hardware
monitoren..
Så er det meget mærkeligt.

Jeg håber m eget på at I kan hjælpe mig med at løse problemet så jeg kan
komme hurtigt i gang med at bruge disse to PC´ere uden at spilde en masse
tid og energi på at finde fejlene... altså prøve alt muligt løsninger..

CPU-kølerens RPM er fin over 6000 rpm så det er meget fint fordi køleren kan
klare op til 6000 rpm...

Jeg synes det er utroligt smart at se disse temperaturer og rpm-oplysninger
i Bios som jeg er meget overrasket og glad for at det kan lade sig gøre uden
ekstra tilbehør såsom temperatur-modul og andet..

Jeg glemte næsten at sige at mit nye bundkort kan kun køre grafikkort med 4x
AGP og ikke 2x ej heller 8x.
Men grafikkortet kan køre med 2x, 4x og 8x så det er lidt mærkeligt.

Tusind tak for hjælpen på forhånd!!!

Venlig hilsen Bart

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-03 05:38

Har du husket at sætte alle 3 strømstik til på bundkortet?

Erik

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-03-03 07:50

Sun, 16 Mar 2003 05:38:04 +0100, skrev Erik <>, på 80 linier, i
<mrv77vsuov429l01oa8lqqtn5ac1srmd7m@4ax.com>, :

>Har du husket at sætte alle 3 strømstik til på bundkortet?

Kun P4 stikket og det 20 pins stik skal bruges.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-03-03 07:55

Sun, 16 Mar 2003 03:35:07 +0100, skrev Bart Bendtsen, på 73 linier, i
<3e73e1a5$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> [...]
>"Power Fan Speed. Hvorfor er tallene i rødt mens alle andre tal er blåt? Er
>der for lidt omdrejninger eller noget galt med strømforsyningen?

Jeg vil tro det er fejlen.
Jeg har bare disablet Power fan i Bios så kommer fejlen ikke mere.
Og man kan stadigt læse Power fan i Windåse.

>Hvorfor vises ASUS-logoet under boot som om den er totalt ødelagt helt fra
>den ene side til den anden på skærmenbilledet? Er det fordi der er noget
>galt med grafikkortet eller andet?

Jeg når slet ikke og se det logo,
Virker resten betytder det da ikke alverden.
Ind i bios og slå logo fra

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Sp@cey

Dato : 16-03-03 10:10

Jeg synes sq da godt nok at det lyder som om bios'en på bundkortet har en
eller anden glitch!

Sp@cey

"Before you open your mouth to speak, please make sure it's an improvement
upon the silence."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-03 11:43

"Sp@cey" <Email???> skrev:

> Jeg synes sq da godt nok at det lyder som om bios'en på bundkortet
> har en eller anden glitch!

Barts problem kunne lyde som det Cold Boot problem som nogen har oplevet med P4PE

http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=8f9e7c98b6690731fa00e6a22e9d8a46&threadid=33685

Jeg var selv parat til at købe et Asus P4PE men efter at have læst bla.
ovenstående er jeg blevet noget usikker på om det er et bundkort jeg vil
binde an med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 16-03-03 19:35

Hej igen

Tusind tak for alle jeres svar/hjælp!

Jeg har lånt en vens ny grafikkort til at prøve i min ny PC og boot-logoet
er fuldstændigt helt OK og flot (Asus P4PE-logoet) så det er pga. mit
"gamle" Matrox Parhelia-grafikkort der er skyld i forværget/ødelagt
boot-logoet.
Men jeg kan godt se teksten/bios på skærmen så det er lidt mærkeligt.

En ven sagde at jeg skal bruge grafikkortets CD-rom for at installere i
Windows XP og så skulle boot-logoet blive i orden igen bagefter - min
harddisk er tom og jeg installerer Win XP når jeg er færdig med indholdet af
min PC f.eks. tilslutte DVD, CD RW og ZIP drevene til bundkortet..
Er det rigtigt hvad min ven sagde??

Fejlmeddelelsen "Hardware monitor found an error......... start BIOS ->
Power for details" får jeg stadig men jeg har prøvet med en anden
strømforsyning (også helt identisk med det jeg har i PC´en - 420 W
ThermalTake strømforsyning) det er det samme med fejlmeddelelsen når jeg
booter PC´en.

Men jeg har prøvet at tage det tynde ene ledning væk fra PWR Fan-stikket på
bundkortet (ledningen mellem strømforsyning og PWR Fan-stikket på
bundkortet) og booteret op - maskinen starter helt normalt med normal
fejlmeddelelse "DISK FAILED INSERT SYSTEM DISK) pga. tom harddisk.
Jeg hgar også prøvet at sætte ledningen på plads igen som før og valgt
"Ignore" inde i BIOS under Power, Hardware monitor og Power Fan Speed hvor
der står ca. 1400 rpm med røde tal... Dette har jeg valgt til "ignore" og
booteret maskinen igen og alt er normalt med normal fejlmeddelelse på tom
harddisk..

Jeg spørger jer om hvorfor Power Fan Speed står der ca. 1400 rpm med røde
tal er det noget galt med min st5rømforsyning (det er lidt mærkeligt fordi
jeg har 3 nye PC´ere med identiske strømforsyninger, bundkort og andet
indhold)?
Er det fordi strømforsyningens kølere roterer for lidt?

Mine kabinetkølere kan f.eks. klare op til 2000 rpm og cpu-køler op til 6000
rpm.. Men hvad med strømforsyningens rpm??

Jeg kan se temperaturen på CPU er ca. 44 C er dette normalt jeg mener det
skal være på ca. 30 C?
Hvor høj en temperatur skal CPU have for at den skal gå i stykker?

Temperaturen på MB (jeg formoder det er motherboardet) er ca. 30-35 C er
dette også normalt og hvor høj skal den have for at den går i stykker?

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-03-03 22:18

> [...]
> tal er det noget galt med min st5rømforsyning (det er lidt mærkeligt fordi
> jeg har 3 nye PC´ere med identiske strømforsyninger, bundkort og andet

Fordi power fan speed tror at blæseren er ved at gå i stykker når den kører
så langsomt. (Har det samme problem med alle mine pabst 12db blæsere.)

> Er det fordi strømforsyningens kølere roterer for lidt?

Nej den roterer fint som den skal, men den nedre grænse for hvornår power
fan speed skal fejlmelde blæseren kan åbenbart ikke komme langt nok ned. Den
burde jo være 1350rpm ca. men er sikkert over 2000, ergo vil den blive ved
med at melde fejl. Jeg ved ikke andre læsninger end bare at disable den.

Mvh. Søren