toldetatens personel ??
Fra : erik

Dato : 15-03-03 21:49

Hej
Eksisterer der et register over alle der igennem tiden har været ansat i Told
Etaten?
Jeg er specielt intresseret i en konsumptionsforvalter (Niels?) Henrik Smith der var
i Viborg omkring 1720'erne.
Hed han "Niels Henrich" eller bare "Henrich".

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Varla

Dato : 15-03-03 22:18

"erik" skrev d. 15-03-03 21:49 dette indlæg :
> [...]
Smith der var
> i Viborg omkring 1720'erne.
> Hed han "Niels Henrich" eller bare "Henrich".

Der er måske lidt hjælp at få på dette link:

http://home6.inet.tele.dk/flemclar/hrsvinge.htm

http://www.kandu.dk/

Fra : LisBJensen

Dato : 15-03-03 22:39

"Varla" skrev d. 15-03-03 22:18 dette indlæg :
> [...]
Henrik
> Smith der var

> Der er måske lidt hjælp at få på dette link:

Jeg ved at der findes en udgave om statsbanernes personale hvor alt
personale det pågældende år er vist. Så mon ikke der også findes en
sådan på tolsetatens personale. prøv at spørge på dit lokale arkiv eller
på Biblioteket.

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 15-03-03 23:10

erik wrote:

>Hej
>Eksisterer der et register over alle der igennem tiden har været ansat i Told
>Etaten?

Det korte svar: Nej. Det kan jeg ikke tro. Det ville så være et ligeså
kendt værk som Wibergs præstehistorie.

Det lange svar: Der findes bøger der omhandler embedsstanden i en
bestemt købstad, f.eks. A.H.Nielsen: Personalhistoriske Notitser om
Embeds- og Bestillingsmænd i Aalborg, Aalborg 1879-80, A. Thestrup:
Eligerede Borgere i Århus 1740-1837, Århus 1964, mm. Du er (mest)
interesseret i Viborg, så spørgsmålet er om der findes et tilsvarende
værk for denne by.

mvh tb

Fra : LisBJensen

Dato : 15-03-03 23:19

"Tom Brøndsted" skrev d. 15-03-03 23:10 dette indlæg :

> [...]

> Eligerede Borgere i Århus 1740-1837, Århus 1964, mm. Du er (mest)
> interesseret i Viborg, så spørgsmålet er om der findes et tilsvarende

Har du prøvet at søge efter dette på www.bibliotek.dk??

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Engmark

Dato : 16-03-03 14:30

On Sat, 15 Mar 2003 23:10:08 +0100, Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det lange svar: Der findes bøger der omhandler embedsstanden i en
>bestemt købstad, f.eks. A.H.Nielsen: Personalhistoriske Notitser om

Arkivernes informatioinsserie: Kongens Told, toldarkiverne og deres
brug

Citat
Personalhistorie. Om det talstærke told- og konsumptionspersonale
findes ikke mindstr fra 1840'erne et vigtigt materiale i
konduitelister, personaleakter og årsberetninger, de førstnævnte nu og
da med temmelige nærgående personkarakteristikker.

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-03-03 17:50

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Eksisterer der et register over alle der igennem tiden har været ansat i
Told
> Etaten?

I 1932 udkom bogen "Det Danske Toldvæsen" i den er der et afsnit der hedder:
"Pesonalhistoriske oplysninger vedrørende de den 1, september 1932 i
Toldetaten ansatte tjenestemænd". De fleste med billeder, men det er jo 200
år senere. Hvis andre har aner i etaten slår jeg gerne op.

Hans

Fra : Carsten Fischer

Dato : 16-03-03 20:57

Navnet forekommer hverken i Viborg Bys Historie fra 1940`erne eller i Viborg
Bys Borgerbog.

mvh

Carsten Fischer

erik <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e7391c4$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Hans Engmark

Dato : 16-03-03 23:04

On Sun, 16 Mar 2003 20:57:24 +0100, "Carsten Fischer"
<carsten.fischer@mail.tele.dk> wrote:

>Navnet forekommer hverken i Viborg Bys Historie fra 1940`erne

Nej, men der står dog at Tolderen i nævnte periode havde 3 betjente

mvh
Hans Engmark

Fra : Steen Thomsen

Dato : 23-04-03 17:49

> Eksisterer der et register over alle der igennem tiden har været ansat i Told
> Etaten?

Vist gør der det, den er bare ikke trykt:

   V Richter:
   Den Danske Told-Etat 1750 - 1895.

Den står fremme på RA, og der er muligvis fotokopier flere andre steder,
hør på dit nærmeste Landsarkiv.

Toldetatens ansættelser er velbevaret, jeg har selv høstet guld dér.
Indgangsbønnen hedder:

   Otto Madsen:
   Min oldefar var tolder
   Zise - Told- og Skattehistorisk Tidsskrift 1993 nr 2 + 3

Og har man et godt bibliotek med Hof- og Stats-kalenderen for de
relevante år, så kan man finde ham dér, og se hvornår han begyndte og
sluttede i tjenesten (på det sted).

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-04-03 03:15

"Steen Thomsen" <steenthomsen@danbbs.dk> wrote in message news:3EA6C3F8.78FF01E5@danbbs.dk...

> [...]

Og har man et godt bibliotek med Hof- og Stats-kalenderen for de
relevante år, så kan man finde ham dér, og se hvornår han begyndte og

<<<<< jeg er lige igang at lære det Sort Diamant at kenne http://www.kb.dk

Min mimre kort gelder en time efter Rigs Arkivet lokker

http://www.kb.dk/yd/tj-sted/kbs/etageoversigt/d/

http://www.kb.dk/yd/tj-sted/kbs/etageoversigt/d/D-oest-tss.pdf

og upad den der trappe til Galleriet er alle Hof- og Stats-kalender

og meget mere til brug for slægtsforsker
http://www.kb.dk/yd/tj-sted/kbs/etageoversigt/d/D-plan_LaeVsk2.pdf
circa reole 10 eller 12 hvis jeg huske rigtig

og Øst >>>
Avismikrofilm: 70.000 spoler (danske og udenlandske).
Tidsskrifter: 4.000 titler (3.200 udenlandske tidsskrifter i de seneste 3 årgange, 800 danske tidsskrifter i de seneste 3 årgange,
heriblandt de ca. 750, der indekseres i Artikelbasen).

Hugh W