Lange, men definerede strings?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 15-03-03 09:30

Hej

Jeg har en datarecord som pt indeholder data til bla. et notatfelt.
Datatypen til dette notatfelt har jeg til string[255] da det er nødvendigt
for mig at have en fast størrelse på recorden. Men hvordan får jeg plads til
flere karakter i mit notatfelt? Og hvorfor er det ikke muligt at lave en
string[1024]? Jeg kan ikke forstå hvorfor der er en grænse der...?

--
MVH Thomas Eg Jørgensen

** OE Quotefix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/ **
** Kandu.dk-brugere betragtes som useriøse og ignoreres! **

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-03-03 09:43

Brug "array [0..1023] of char" i stedet.

Forklaringen på grænsen er, at string[x] er en såkaldt shortstring, hvor
længden gemmes i den første byte. Og der kan der ikke stå mere end 255.
Ved mere end 255, skal man bruge den almindelige string, som til gengæld
er dynamisk allokeret, så variablens egentlige indhold er en pointer.
Den kan man ikke anvende i en record, hvis det er meningen det skal
kunne skrives til en fil og læses ind igen.

hilsen
Uffe

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 15-03-03 11:05

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> Brug "array [0..1023] of char" i stedet.

Ok, men hvordan gør jeg så i praksis når jeg ønsker at tildele denne streng
en værdi? F.eks. skal et memo's data læses ind i denne record, det bliver
pludselig betydlig mere besværligt...

Ok, tak for oplysningen!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-03-03 13:19

> [...]
streng
> en værdi? F.eks. skal et memo's data læses ind i denne record, det

Du skal se på, hvordan man konverterer mellem string og pchar. Det er
beskrevet i hjælpe-filen. Dit array ovenfor er så bufferen.