Hub eller switch
Fra : Kasper Nielsen

Dato : 14-03-03 22:09

Hej NG,

Jeg har lige købt flg. Vegas switch(?) fra B.J. Trading:
http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684877891
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=hub-5-5

Nu har jeg modtaget pakken, men udenpå står der "Switching Hub".
Vil det sige, at jeg er blevet snydt og har fået en hub i stedet?
Nogen der kender den?

(Jeg har ikke pakket den op, så jeg burde kunne returnere den uden problemer.)

- Kasper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 22:20

In dk.edb.hardware, Kasper Nielsen <ka$per@$ubdimen$ion.com> says...
> Nu har jeg modtaget pakken, men udenpå står der "Switching Hub".
> Vil det sige, at jeg er blevet snydt og har fået en hub i stedet?

Du har fået en hub, en switching hub. Det er der intet odiøst i.

> (Jeg har ikke pakket den op, så jeg burde kunne returnere den uden problemer.)

Det er der ingen grund til. Tag den bare i brug.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 14-03-03 22:51

> Du har fået en hub, en switching hub. Det er der intet odiøst i.

Nu har jeg muligvis ikke styr på de korrekte betegnelser, men...
Der skulle være fundamentale forskelle "net-hub" og en "net-switch", hvor "net-switchen" skulle være væsentlig bedre, bl.a. noget med, at båndbredden ikke deles på portene.
Jeg er IKKE interesseret i en "net-hub", så hvis det er sådan en, jeg har fået, ryger den retur.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-03-03 20:21

> [...]
> Der skulle være fundamentale forskelle "net-hub" og en "net-switch", hvor "net-switchen" skulle være væsentlig bedre, bl.a. noget med, at båndbredden ikke deles på portene.

Jeg skriver _intet_ om en net-hub. Det du ønsker er det du har fået,
længere er den ikke.

Fra : M.Kay

Dato : 14-03-03 23:33

I know it's awful, but Kasper Nielsen wrote to everybody in
dk.edb.hardware saying:

> [...]
> Nogen der kender den?
>
> (Jeg har ikke pakket den op, så jeg burde kunne returnere den uden

Behøves ikke du har fået det du ville have, nemlig en switch, der
opererer over det fysiske netværkslag. Når de også kalder det en hub er
det fordi hub i virkeligheden dækker over noget andet end teknologien
bag produktet. Uden at ville finde den store Websters frem vil jeg mene
hub begrebet dækker over den funktionalitet du får ved at have samlet to
eller flere stik i samme let tilgængelige kasse.
Jeg kan dog godt forstå du bliver forvirret af begreberne

Link til producent:
http://www.it-page.com/vegas/index.php?page=product&id=5

OKAY jeg kiggede alligevel i Websters, 2b er den betydning, der giver
mest mening her:

<websters>
Main Entry: hub
Pronunciation: 'h&b
Function: noun
Etymology: probably alteration of 2hob
Date: 1649
1 : the central part of a circular object (as a wheel or propeller)
2 a : a center of activity : FOCAL POINT b : an airport or city through
which an airline routes most of its traffic
3 : a steel punch from which a working die for a coin or medal is made
</websters>

HTH,HANDA
--
MKay - mkay[a]mail.dk

- If we stop voting, will they all go away? -

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 15-03-03 00:01

Takker

Fra : Michael Nielsen

Dato : 15-03-03 07:59

Hej Kasper

Nu skal du være opmærksom på at en HUB faktisk kan være væssenlig
hurtigere end en switch !!
Hvor mange computere har du på netværket? Og hvad overfører du på det?

Hilsen Michael

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 08:32

"Michael Nielsen" <skeem@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skal du være opmærksom på at en HUB faktisk kan være væssenlig
> hurtigere end en switch !!
> Hvor mange computere har du på netværket? Og hvad overfører du på det?

Det bliver du lige nødt til at uddybe.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Nielsen

Dato : 15-03-03 08:40

Jo vi er enige om at en switch kigger på alle pakker der komme og kun
sender det ud på den port hvor modtageren sidder !!
En hub sender derimod det samme ud på alle porte. Lad os sige at der
lige kommer 1 pakke og kun den på hele netværket. Switchen skal ind i
pakken og læse hvem modtageren er og så sende den videre, hvor hubben
bare sender den videre med det samme....... hvad er hurtigst?

Så hubben er hurtigere end switchen på små netværk, for hvis du sætter
en hub på et stort netværk hvor der overføres mange forskellige data
til mange forskellige computere vil hubben selvfølgelig gå i knæ.

Men hvis man har et par computere der skal dele en internetforbindelse
og måske en printer og spille lidt, ville jeg klart vælge en HUB, den
er billigere og hurtigere !!!!!!

Hilsen Michael

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 12:12

> [...]
> pakken og læse hvem modtageren er og så sende den videre, hvor hubben
> bare sender den videre med det samme....... hvad er hurtigst?

Spørgsmålet er vel om det er noget som den menneskelige hjerne er i
stand til at opfatte. Vil umiddelbart mene at vi snakker et så
forsvindende lille tidsrum at der kan ses bort fra det.

Det vil vel også komme an på hvad der sker i netværket. Lad os sige at
der er 3 computere som både henter og sender filer indbyrdes, her vil
det vel ikke være en fordel at sende pakkerne til alle computerne eller
vil det?

Jeg har 3 computere i netværk siden jeg skiftede til switch er max
hastigheden faktisk steget med 2 MB på lokalnettet i forhold til da jeg
kørte hub (hastigheden ligger mellem 2 og 7,5 MB i overførselshastighed,
det varierer alt efter hvilken computer der downer og upper, hvilket jeg
egentlig synes er mystisk).

> Men hvis man har et par computere der skal dele en internetforbindelse
> og måske en printer og spille lidt, ville jeg klart vælge en HUB, den
> er billigere og hurtigere !!!!!!

I hvert fald hvis man skal følge din teori. Tror dog ikke forskellen i
pris vil vælte husholdningsbudegttet.

Fra : M.Kay

Dato : 15-03-03 17:10

I know it's awful, but Michael Nielsen wrote to everybody in
dk.edb.hardware saying:

> Men hvis man har et par computere der skal dele en internetforbindelse
> og måske en printer og spille lidt, ville jeg klart vælge en HUB, den
> er billigere og hurtigere !!!!!!

Nope sammenlignet med en 5 ports 100 m/bit full duplex switch, er en en hub
på 100 m/bit faktisk en smule dyrere. Det er selvfølgelig udbud og
efterspørgsel, ingen køber hubs mere. Og hvis du har mere en 2 enheder på
hub'en der kommunikerer samtidig vil den være langsommere. Tænk også på en
HUB ikke opdeler i kollisionsdomæner.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-03-03 20:24

In dk.edb.hardware, Michael Nielsen <skeem@mail.tele.dk> says...
> Men hvis man har et par computere der skal dele en internetforbindelse
> og måske en printer og spille lidt, ville jeg klart vælge en HUB, den
> er billigere og hurtigere !!!!!!

Mit lokalnet er blevet langsommere efter at jeg har fået en 10/100 Mps
switch på, istedet for den 10/100Mbps autosensing hub jeg havde før.

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 18-03-03 15:30

Forskellen på en hub og en switch er vel at en 10 mbit hub med 10 porte
(hvis alle porte er fyldt ud) har 1 mbit til hver, og en 10 mbit switch med
10 porte (hvis alle porte er fyldt ud) har 10 mbit til hver, eller er der
noget jeg fuldstændig har misforstået?

Rabbit

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-03-03 16:21

In dk.edb.hardware, Rabbit_HGC <sofus@post1.tele.dk> says...
> 10 porte (hvis alle porte er fyldt ud) har 10 mbit til hver, eller er der
> noget jeg fuldstændig har misforstået?

Det er ikke helt korrekt.

Men prøv at læse her:
http://www.webopedia.com/TERM/h/hub.html