Sikkerhed mht. til firewall?
Fra : Thomas J.

Dato : 14-03-03 21:44

Hej NG

Da jeg først lige er hoppet på Linux vognen, så bære jeg min arv fra
windows med mig: Hvordan er sikkerheden i Linux? Skal jeg bekymre mig om
Hackere og f.eks. virus eller er det ordnet på en eller anden smart måde
for mig?

MVH
Thomas Jansson

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 14-03-03 22:16

Især hvis du har en fast forbindelse bør du sætte en firewall op.

I RedHat og Mandrake er det vist bare et kryds under installationen
eller i noget setup.

Virus kan du se bort fra, de virker ikke her. (Der findes vist nogle få
rettet mod Linux, men i praksis kan du se bort fra det.)

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Thomas J.

Dato : 14-03-03 22:42

> Især hvis du har en fast forbindelse bør du sætte en firewall op.
> I RedHat og Mandrake er det vist bare et kryds under installationen
> eller i noget setup.

Jeg har været inde i Mandrake Control Center og slået firewall til tror
jeg. Men den ligner intet jeg ellers har set? I Windows XP bruger jeg
Kerio Personal Firewall, som spørger mig om tilladelse til alting, men med
dette "Shorewall" kan jeg kun vælge mellem om jeg ville have den slukket
eller om mit internet skal kunne forbinde til http, ftp... Er der noget
jeg har misforstået eller skal man bare ikke rode lige så meget med det?

MVH
Thomas Jansson

Fra : Kasper

Dato : 15-03-03 00:24

On Fri, 14 Mar 2003 22:41:49 +0100, "Thomas J."
<tjansson80@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eller om mit internet skal kunne forbinde til http, ftp... Er der noget
>jeg har misforstået eller skal man bare ikke rode lige så meget med det?

Med shorewall vælger du hvilke porte (services) der skal være
tilgængelige, mens du med Keiro vælger hvilke applikationer der skal
have lov til at bruge forbindelsen.

Fra : Thomas J.

Dato : 15-03-03 10:12

> Med shorewall vælger du hvilke porte (services) der skal være
> tilgængelige, mens du med Keiro vælger hvilke applikationer der skal
> have lov til at bruge forbindelsen.

Okay. Det foreklare det. Men jeg regner ikke med at jeg skal slå nogen
ting fra (Jeg regner f.eks. med at prøve at lave en http og en ftp
server). Hvordan virker det så? Er der nogen risiko eller skal jeg ikke
tænke på hackere og skidt som man skal i windows?

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 15-03-03 11:20

Du bør sikre dig, at kun de services (HTTP ...) du ønsker, tilbydes udadtil.

Check status f. eks. med ShieldsUp hos http://grc.com/intro.htm

Den skulle gerne melde "stealt" level for de porte du ikke specifikt
har bedt om at have åbne.

Jeg kører Debian, og firewallen er sat op via et script jeg har fundet
hos sslug.dk, så jeg kender ikke shorewall.