3.000 rigsdaler o.1675.
Fra : Flemming Damgaard La~

Dato : 14-03-03 16:48

Hej gruppe.

Hvor meget ca. er i 2003-kroner, 3.000 rigsdaler o. 1675 ?

Flemming Damgaard Larsen MF,
E-mail: arfdl@ra.dk
www.netby.net/Centrum/Alle/Damgaard
www.fdl.dk

Fra : Ivan jensen

Dato : 14-03-03 17:19

"Flemming Damgaard Larsen" <arfdl@ra.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Hvor meget ca. er i 2003-kroner, 3.000 rigsdaler o. 1675 ?

I Arkivernes Informationsserie: Mark of Skilling, kroner og øre er der nogle
eksempler på priser fra forskellige år.
1 Rigsdaler = 6 Mark, 1 Mark = 16 Skilling; dvs. 1 Rigsdaler = 96 Skilling.

I tiåret 1670-1679 koste de disse varer såmeget:
1 pund rugbrød: 1-2 Skilling,
1 Pot brændevin: 13-14 Skilling
1 Pund flæsk: 4 Skilling,
1000 Mursten: knap 7 Rigsdaler,
1 Alen Vadmel 20 Skilling,
1 pund Tobak: 20-24 Skillin.

En arbejdsmand i Helsingør på egen kost fik 20 Skilling pr. dag om sommeren
og 12- 20 Skilling om vinteren.

Det er naturligvis kun nogle eksempler, og det kam ikke lade sig gøre at
omregne et beløb præcist til 2003-kroner.
Der er naturligvis mange samfundsmæssige forhold som spiller ind.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 14-03-03 20:09

3000 rigsdaler er vist det samme som 6000 kroner. Jevnfør
http://www.dst.dk/dst/dst.asp?o_id=3311 svarer 6000 kr i 1872 til 340.000
kroner i dag. Desværre kan man ikke gå længere tilbage end til 1872.

vh
Erik

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 14-03-03 20:57

Erik P. Vinther wrote:

>3000 rigsdaler er vist det samme som 6000 kroner. Jevnfør
>http://www.dst.dk/dst/dst.asp?o_id=3311 svarer 6000 kr i 1872 til 340.000
>kroner i dag. Desværre kan man ikke gå længere tilbage end til 1872.

Synd, for der var jo lige en statsbankerot i 1814

Spørgsmål om "vekselkurs" har været oppe at vende før og som Ivan Jensen
skriver kan man jo omregne via forskellige "varer", - mest indlysende
synes jeg: prisen på ufaglært arbejdskraft. Den var ret stabil i flere
hundrede år frem til statsbankerotten. Min lommeregner siger at en
normal mand skulle arbejde i knap 43 år for at tjene 3000 rdl.

/mvh tb

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 15-03-03 11:54

3,000 rdl. var mange penge.

I 1673 var årslønnen for
Admiral Cort Adeler 5,000 rdl.
Niels Juel 2,000

Opførelsen af Niels Juels Palæ på Kongens nytorv, den nuværende franske
ambassade var på 16-1800 rdl.
altså uden grund.
Jord var dyr. Valdemar Slot måtte Niels Juel give list over 32,000 rdl for
(altså uden slottet)
Men alligevel skal vi sige at man kunne opføre 1½ Niels Juels Palæ for 3,000

Kilde
Jørgen H. Barfod
Niels Juel Liv og gerning
Aarhus 1977