Effekt-additivitet?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-03-03 13:54

A propos 'spændingsfald i lange ledninger' er her et (nyt) 'mysterium':

I mit arbejsværelse befinder der sig 3 computere, hver med egen skærm;
endvidere en scanner og en printer, samt diverse modems m.v.
Det hele får strøm fra samme stikkontakt - alle enhederne er altså
parallelt forbundet.

Når stikket sidder i den 'tændte' kontakt, er den udtagne effekt ca. 39
w (til enhedernes strømforsyninger).

Hvis jeg så tænder en læselampe (m/11 w 'lysstofrør') over den ene skærm
(tilsluttet *samme* stikkontakt), _falder_ effekten til ca. 27 w!

Der er også andre eksempler på, at tilslutning af yderligere en enhed
(som, når den kører 'separat', trækker målelig effekt) resluterer i
uændret eller faldende 'totaleffekt' - hvordan pokker forklarer man i
grunden det??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 14-03-03 14:10

hej der........

det er pga. at et lystof-rør er induktivt, pga en drosselspole der bruges
til at nedsætte spændingen til selve røret. Pga spolen drejes strømmen i det
samlede forbrug, og det kan din måler IKKE måle, den kan kun måle efekt,
hvis strøm og spænding er i fase.....

/finn

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-03-03 14:19

Finn Bindeballe <finnb@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> samlede forbrug, og det kan din måler IKKE måle, den kan kun måle efekt,

Iht. den medfølgende dokumentation, *beregner* den effekten som:

spændingsfald * strømstyrke * cos(fasevinkel)! (?)

(Den _viser_ også 'cos fi')

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Per Tolbøll

Dato : 14-03-03 16:24

> Iht. den medfølgende dokumentation, *beregner* den effekten som:
>
> spændingsfald * strømstyrke * cos(fasevinkel)! (?)
>
> (Den _viser_ også 'cos fi')

Lige netop - falder cos(fi) ikke, når lysstofrøret tændes ?

/Per

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-03-03 01:02

Per Tolbøll <per.tolboll@kolibrinet.dk> wrote:
> Lige netop - falder cos(fi) ikke, når lysstofrøret tændes ?

Næh, nu er situationen minsandten ganske anderledes:
Da jeg læste dette, havde jeg én (Mac) computer + skærm; det trak 44 w
(cos(fi)= .41) [incl. alle de inaktive strømforsyninger]
Da jeg så tændte røret, spran den op på 90 w (cos(fi)= .97);
så her trækker røret pludselig fire gange sin nominelle effekt!??

Jeg er spændt på visningen, når jeg om lidt har slukket Mac'en!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-03-03 23:41

Hans Henrik Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Jeg er spændt på visningen, når jeg om lidt har slukket Mac'en!

Spændingen [hø, hø!] udløst:

1. Indikeret forbrug med alle strømforsyninger + én Mac med Apple 14"
skærm kørende: 30 w - cos(fi) = 1.00

2. Som 1. med Mac + skærm slukket: 39 w - cos(fi) = 1.00

Så må jeg dog lige tilføje, at da jeg startede 'opstilling 1.' for at
skrive dette, viste måleren: 43 w - cos(fi) = 0.41!!

Og efter jeg har tændt lystofrøret: 88 w - cos(fi) = 0.97!!!

Jeg må vist alligevel hellere se, om jeg kan låne et andet instrument?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-03-03 19:54

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> (som, når den kører 'separat', trækker målelig effekt) resluterer i
> uændret eller faldende 'totaleffekt' - hvordan pokker forklarer man i

Målefejl. Ganske simpelt.

Hvad måler du med.? Du nævner ikke fabrikat, købspris eller lignende.

Emner er jævnligt oppe i grupperne dk.teknik.el og dk.t.elektronik.

Tro _ikke_ på elmålere købt i Føtex. (Et eksempel for et par uger siden)

Man skal bruge udstyr til adskillige tusinde kroner før man kan tro på det.

Med det du har købt:
Du kan måle på en "gammeldags" glødepære eller en elradiator.
Andet der har en cos fi lavere end 1 eller endnu værre, med en ensretterbro
i indgangen, kan ikke måles korrekt.

--
Mvh. Jørgen
- Hvordan fungerer nyhedsgrupper.? - Må jeg sælge i alle grupper.?

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-03-03 01:02

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:
> Med det du har købt:
> Du kan måle på en "gammeldags" glødepære eller en elradiator.
> Andet der har en cos fi lavere end 1 eller endnu værre, med en ensretterbro
> i indgangen, kan ikke måles korrekt.

Det er rigtigt nok en ganske billig måler - men hvis den kan måle
cos(fi) samt strømstyrke og spændingsfald nogenlunde korrekt, kan den i
hvert tilfælde også gange værdierne rigtigt sammen.

I øvrigt sammenlignede jeg den i sin tid med en noget bedre måler, jeg
havde lånt hos mit el-selskab - og der var faktisk overraskende god
overensstemmelse! (Tilsyneladende også med husets elmåler, forresten)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-03-03 11:28

Hans Henrik Hansen wrote:

> I øvrigt sammenlignede jeg den i sin tid med en noget bedre måler, jeg
> havde lånt hos mit el-selskab - og der var faktisk overraskende god
> overensstemmelse! (Tilsyneladende også med husets elmåler, forresten)

Hvad er der da sket siden dengang.? Er måleren blevet dårligere.?

Nej, jeg tror at du da målte på noget helt andet. Ikke.?
Måske endda meget mere effekt dengang.?

Fordi hvis det er udstyr der f.eks. kan måle 5kW, og du nu forsøger at afgøre om
27 eller 39W er korrekt, skal der ikke mange promille unøjagtighed til før du
ikke kan bruge resultatet.

Oveni kommer så en strøm med mange overharmoniske.

--
Mvh. Jørgen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-03-03 23:41

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> Hvad er der da sket siden dengang.?

Intet - bortset fra, at jeg har skiftet batterierne.

> Er måleren blevet dårligere.?

Det har jeg ingen grund til at tro.

> Nej, jeg tror at du da målte på noget helt andet. Ikke.?
> Måske endda meget mere effekt dengang.?

Næh, faktisk det samme - dog havde jeg ikke så mange 'putere dengang! :)
> Oveni kommer så en strøm med mange overharmoniske.

Ja, det kan du have ret i! Spørgsmålet bliver jo så, om elmåleren (den
man betaler efter) får *dem* med? :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-03 11:45

Hans Henrik Hansen skrev:

>I øvrigt sammenlignede jeg den i sin tid med en noget bedre måler, jeg
>havde lånt hos mit el-selskab - og der var faktisk overraskende god
>overensstemmelse! (Tilsyneladende også med husets elmåler, forresten)

Hvis den var af samme kvalitet som den jeg lånte, dur den ikke.
Jeg målte at 9 strømforsyningers samlede hvileforbrug var 0 W, og
det ved jeg jo ikke passer.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-03-03 13:49

Scripsit h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen)

> Det er rigtigt nok en ganske billig måler - men hvis den kan måle
> cos(fi) samt strømstyrke og spændingsfald nogenlunde korrekt, kan den i
> hvert tilfælde også gange værdierne rigtigt sammen.

En mulighed er at den går ud fra at strømmen er sinusformet, omend
muligvis ude af fase med spændingen. Det er en rimelig antagelse når
belastningen er lineær (ohmsk, kapacitiv, induktiv eller en
kombination), men hvis du også belaster med en computer der har en
switchmode-strømforsyning med ensrettere i indgangen, går det helt
galt.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-03-03 00:16

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> [...]
> kombination), men hvis du også belaster med en computer der har en
> switchmode-strømforsyning med ensrettere i indgangen, går det helt

Ja, det er en nærliggende mulighed - men som sagt udviste den i sin tid
god overensstemmelse med en bærbar måler, jeg lånte af elselskabet, og
sidstnævnte var' såvidt jeg kunne se, en ret tro kopi af den, der hænger
på væggen; så spørgsmålet er derfor stadig, hvor god sidstnævnte er til
at måle ikke-simusformede strømme/spændinger?

--
med venlig hilsen,
Hans