Montering af brænder!
Fra : Helmut Lotti

Dato : 14-03-03 10:29

Hej NG!

Jeg har et problem, som jeg håber der er en eller "expert", der kan hjælpe
mig med.
Jeg har netop set mine forældres nye computer op. Jeg har installeret Win ME
og monteret en CD brænder, udover det CDrom-drev der fulgte med!
Problemet er, at når jeg forsøger at brænde en cd så kommer WinOnCD op med
fejlen "Buffer Underrun". Jeg forsøger at brænde med 10x speed, som er
brænderens max speed!
Drevene er monteret således:
Harddisk - Primary Master
Alm CDromdrev - Secondary Master
Brænder - Secondary Slave
Er det mon programmet der er noget galt med, eller skal drevene monterers
anderledes?
Specs:
1.7 MHz P4
40 GB Harddisk
50x CDrom
10x 4x 24x Sony CDbrænder
256 MB DDR ram

Håber der er en af jer derude, der kan hjælpe!

Med venlig hilsen
Helmut Lotti

Fra : Per N

Dato : 14-03-03 11:21

On Fri, 14 Mar 2003 10:28:45 +0100, "Helmut Lotti" <HelmutL@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>Brænder - Secondary Slave
>Er det mon programmet der er noget galt med, eller skal drevene monterers

Du bør nok bytte brænder og CD drev ( husk jumperne bagpå )

Tjek også i enhedshåndtering at DMA er slået til for brænderen,
ellers får du benlig meget nemt buffer underrun da der ikke kan
komme data nok igennem.

mvh Per

Fra : Leony

Dato : 14-03-03 11:22

"Helmut Lotti" <HelmutL@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er, at når jeg forsøger at brænde en cd så kommer WinOnCD
> op med fejlen "Buffer Underrun". Jeg forsøger at brænde med 10x
> speed, som er brænderens max speed!

Tjek at DMA er slået til:
http://tweakcentral.com/dma.htm

> Harddisk - Primary Master
> Alm CDromdrev - Secondary Master
> Brænder - Secondary Slave
> Er det mon programmet der er noget galt med, eller skal drevene
> monterers anderledes?

HVis du brænder direkte fra cd til cd, så kan det være en god ide at
sætte brænder og cd-rom på hver deres IDE.

Der findes i øvrigt en udemærket nyhedsgruppe for brændere og cd-rom
drev du kan prøve i hvis ovenstående ikke hjælper

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 14-03-03 19:52

On Fri, 14 Mar 2003 10:28:45 +0100, "Helmut Lotti" <HelmutL@ofir.dk>
wrote:

[klip - forklaring]

> [...]
>Brænder - Secondary Slave
>Er det mon programmet der er noget galt med, eller skal drevene monterers

Hvis brænderen er den eneste enhed på Secondary-bussen, hvorfor så
ikke sætte den til Master?

>Specs:
>1.7 MHz P4
>40 GB Harddisk
>50x CDrom
>10x 4x 24x Sony CDbrænder
>256 MB DDR ram
>
>Håber der er en af jer derude, der kan hjælpe!

Jeg ved ikke om det vil hjælpe at sætte brænderen til at være Master
på Secondary-bussen; men det er da et forsøg værd.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-03-03 00:19

> [...]
> 10x 4x 24x Sony CDbrænder
> 256 MB DDR ram
>
> Håber der er en af jer derude, der kan hjælpe!

a) Sæt cd drevet som primary slave og brænderen som secondary master.
b) Vælg at kopiere til harddisk ved cd kopiering.
c) Brug skiver i en god kvalitet
d) Vælg at brænde med lavere hastighed.

/Henning, Sydfyn.