Mobiltelefon og alm. telefon
Fra : Asta Nielsen

Dato : 14-03-03 09:28

Jeg har været ude for, at jeg sendte en sms medens jeg talte i min stationære telefon. Da jeg fik en meddelelse tilbage om, at
meddelelsen var blevet modtaget, røg lyden i min stationære tlf. Hvordan kan det være? Er det blot et tilfælde, eller går signalet
til mobiltelefonen ind og påvirker et eller andet, i den anden tlf.?

Venlig hilsen
Asta

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-03 09:56

Asta Nielsen skrev:

> [...]
>til mobiltelefonen ind og påvirker et eller andet, i den anden tlf.?

Det sidste. Mobilen udsender 'antennesignaler' hvilket er det der
kaldes elektromagnetiske bølger. De kan frembringe en strøm i
noget metal som de rammer. Det er faktisk den måde man
overhovedet kan sende og modtage mobilsignalerne på. Der er
komponenter i telefonen der kan virke som modtagerantenne og
forstærker.

Jeg havde en gang en guitarforstærker og en effektpedal (til at
lave en forvrænget lyd). Når jeg ikke spillede på guitaren, men
havde tændt pedalen og skruede forstærkeren højt op, kunne jeg
høre radio Moskva. Hvis jeg trak stikket ud af guitaren, kunne
jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Asta Nielsen

Dato : 14-03-03 09:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:02637vsaarhvf82kr5h7bs8a6e2ki86h8i@news.stofanet.dk...

> [...]
> havde tændt pedalen og skruede forstærkeren højt op, kunne jeg
> høre radio Moskva. Hvis jeg trak stikket ud af guitaren, kunne

Ved du om det er noget man kan reparerer, for min telefon har stadig problemer med sin højtaler, eller er det for omstændigt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-03 10:06

Asta Nielsen skrev:

[Om lyde i en fastnettelefon:]

>Ved du om det er noget man kan reparerer, for min telefon har
>stadig problemer med sin højtaler, eller er det for omstændigt?

Næ, jeg ved det ikke, men jeg tvivler. Og en reparation på
værksted koster mindst lige så meget som en billig telefon.
Præcis hvilke problemer har din telefon ud over det med mobilen?
Og hvilken telefon er det?

--
Bertel

Fra : Asta Nielsen

Dato : 14-03-03 10:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:1o637vo2apida8khcsavtboccd02l99evi@news.stofanet.dk...

> [...]
> værksted koster mindst lige så meget som en billig telefon.
> Præcis hvilke problemer har din telefon ud over det med mobilen?

Der er ikke andre problemer med den, og jeg tænkte jo nok at det ikke kunne betale sig at få den lavet *GS*
Det er en Fieldphone Mark 1.....S.O.S.L. Collection.

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-03-03 11:04

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kunne betale sig at få den lavet *GS*
> Det er en Fieldphone Mark 1.....S.O.S.L. Collection.

Hvis der ikke er andre problemer, vil jeg vove at påstå at der ingen fejl
er. Så behold du bare den som den er. Det er vel heller ikke hver dag du
sidder og SMS'er, samtidig med du snakker i telefon?

- Martin

Fra : Asta Nielsen

Dato : 14-03-03 11:07

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse news:b4s9et$dah$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> er. Så behold du bare den som den er. Det er vel heller ikke hver dag du
> sidder og SMS'er, samtidig med du snakker i telefon?

Nej, men når nu lyden næsten er forsvundet hver gang jeg snakker i tlf *GS*. Nå, men det kan jo være at den kommer på bedre tanker
på et tidspunkt *G*
Men tak for svaret *S*

Venlig hilsen
Asta

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 15-03-03 20:41

> [...]

Heh ude på mit arbejde hørte jeg engang et print spille P3 mellembølge. Det
lå bare på bordet uden noget var sluttet til.
Det var en af halvlederne der spillede løs! Men det skal så også siges at
mindre end 1km derfra stod Kalundborg mellem og langbølge sender. Det var
ikke højt men lagde man øret til kunne man køre P3. Ganske hygsomt.

Hygge

Søren C

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-03-03 14:13

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:
> [...]
> overhovedet kan sende og modtage mobilsignalerne på. Der er
> komponenter i telefonen der kan virke som modtagerantenne og

Jeg har engang hørt, at det skulle være muligt at høre radio på orglet i
Kalundborg Domkirke! (Har ikke selv været der)
Forklaringen skulle være, at feltstyrken fra langbølgesenderen var
kraftig nok til at bringe resonerende orgelpiber i så kraftige
svingninger, at disse kunne opfattes via svingninger i den omgivende
luft(?)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Per Tolbøll

Dato : 14-03-03 16:26

> [...]
> kraftig nok til at bringe resonerende orgelpiber i så kraftige
> svingninger, at disse kunne opfattes via svingninger i den omgivende

Det skal nok passe. Kalundborg kommune kan af samme grund kun lave
lækagesøgning på deres fjernvarmesystem om natten (når senderen er slukket).

/Per

Fra : Thomas Bernth

Dato : 20-04-03 12:19

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal nok passe. Kalundborg kommune kan af samme grund kun lave
> lækagesøgning på deres fjernvarmesystem om natten (når senderen er
slukket).

> /Per

Man skulle også kunne høre radio på (visse) kakkelovne i Kalundborg!
/tb

Fra : Thomas Bernth

Dato : 20-04-03 23:20

Fra : Martin Axelsen

Dato : 21-04-03 00:57

> slukket).

> Man skulle også kunne høre radio på (visse) kakkelovne i Kalundborg!
> /tb

Så kan man vel også lave et dims der autonomt kan omsætte DR's P3 til
lydbølger,
Ifølge mine beregninger skal den være ca. 3 meter for at blive en
fuldbølgemodtager...

Og når 'dimsen' jo ikke indeholder et tunerkredsløb, kan de vel næppe
opkræve
licens for den,
Well jeg kender ikke licensbetingelserne til fulde, meeeen....

Martin Axelsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-03 21:10

Martin Axelsen skrev Mandag den 21. april 2003 01:56 i dk.videnskab:

> Så kan man vel også lave et dims der autonomt kan omsætte DR's P3 til
> lydbølger,

Man kan også få lys ved at sætte en modtager antenne op tæt nok på DR's
antenner, men det er ikke tilladt at gøre det. Har tilbage i mine
ungedage hørt om en sådan sag,,,

Ivar Madsen

Fra : Thomas Bernth

Dato : 20-04-03 23:20

Fra : Thomas Bernth

Dato : 20-04-03 23:20

Fra : Thomas Bernth

Dato : 20-04-03 23:20

Fra : Thomas Bernth

Dato : 20-04-03 23:20

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-04-03 14:20

Thomas Bernth wrote:

> Man skulle også kunne høre radio på (visse) kakkelovne i Kalundborg!
> /tb

Så må det vist være nok med 4 versioner af dit vigtige budskab....

Hav dog lidt tålmodighed.

Endnu en TDC kunde.?

Gamle indlæg kan slettes..!
(Ved Netscape nyhedslæser: Højreklik og vælg "cancel message")

Mvh. Jørgen