Hvordan skrives en session variabel ud?
Fra : Morten Hansen

Dato : 14-03-03 00:17

Hej NG

Jeg har hentet et login check i en underliggende tråd. Det virker helt
perfekt men mit spørgsmål er - hvordan skriver jeg brugerid ud? Brugerid er
gemt i en sessions variabel og jeg skal skrive den ud for at bruge den til
et udtræk fra min DB.

Koden til login checket er:

<%
If isEmpty(Session("Brugerid")) Then
Response.Redirect("Menu.asp")
End If
%>

Mange gange tak

Fra : Voller

Dato : 14-03-03 09:19

"Morten Hansen" <mh@mh.dk> skrev
> hvordan skriver jeg brugerid ud? Brugerid er
> gemt i en sessions variabel og jeg skal skrive den ud for at bruge den til
> et udtræk fra min DB.

Session("Brugerid") kan (så vidt jeg ved) bruges som enhver anden variabel.
Hvis du f.eks. vil have udskrevet værdien af variablen kan du gøre noget i
denne retning:

Response.Write(Session("Brugerid"))

Du kan bruge det i SQL til databaseoperationer.

DELETE FROM [tabel] WHERE [kollonne] = '" & Session("Brugerid") & "'"

Hvis du vil bruge udtrykket i SQL skal du nok validere på udtrykket først,
så du er sikker på Session("Brugerid") ikke er et udtryk der kan bruges til
at vælte dine database eller få adgang til ting, som brugeren ikke skulle
have adgang til (SQL-inject).

Hvis du ikke er helt "tryg" ved at bruge Session-objektet kan du jo bare
tildele værdien af din Sessionvariablen til en anden variabel og så arbejde
videre med den. Noget i denne stil:

Dim strBrugerID
strBrugerID = Session("Brugerid")
Response.Write(strBrugerID)