Jægersborg slot
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-03-03 23:00

Det er først for ganske nylig jeg har hørt at der har eksisteret et slot
af det navn. Har der virkelig ligget et slot i Jægersborg - udover at
Bernstorf Slot må ligge i nærheden?

Er der nogen med lokalkendskab, som kan sige lidt om emnet?

Og er der nogen som ved om en Enevold Kruse skulle have ejet
det i 1600-tallet?

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-03-03 23:29

Ruth Nielsen skrev:

> Har der virkelig ligget et slot i Jægersborg

En del af slottets bygninger (jagtbygningerne - ikke selve slottet der
blev revet ned i 1761) ligger der endnu. Det er kaserne.

Du kan se placeringen på et Krakskort, hvis du har et.

Ellers kan du på et elektronisk kort, som fx www.krak.dk, eller på
"Danmark før og nu" på www.kms.dk hvor du kan se situationen i dag og
for ca. 100 år siden, finde stedet ud fra adressen som er Jægersborg
Allé 150, 2820 Gentofte.

TT

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-03-03 20:21

"Thomas Thorsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> "Danmark før og nu" på www.kms.dk hvor du kan se situationen i dag og
> for ca. 100 år siden, finde stedet ud fra adressen som er Jægersborg

Ih tak, så har jeg kørt forbi mange gange. Men det er jo også derfor jeg
studsede over at der skulle have ligget et slot.

Hilsen Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-03-03 01:52

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> Og er der nogen som ved om en Enevold Kruse skulle
> have ejet det i 1600-tallet?

Der er noget i det - men om det ligefrem har været skødet fremgår ikke af
Trap-Danmark hvor jeg læser: "Chr. IV opholdt sig vist ofte på Ibstrup" og
"hans søn med Vibeke Kruse, Ulr. Chr. Gyldenløve, er født der 7/4 1630;"
Der står, at det var Chr. IV der ændrede navnet til "Jægersborg".

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-03-03 21:03

"Poul Erik Jensen" krev i en meddelelse

> [...]
> "hans søn med Vibeke Kruse, Ulr. Chr. Gyldenløve, er født der 7/4 1630;"
> Der står, at det var Chr. IV der ændrede navnet til "Jægersborg".

Det var da meget godt at få at vide at Vibeke Kruses og Chr. IV's søn er
født dér. jeg ved at nogen har set i en amerikansk database at Vibeke
Kruse selv er født på Jøgersborg Slot. Det er måske ikke lige så
sandsynligt, men det var det der først fik mig til at spørge, hvad man ved
om Jægersborg Slot her i gruppen.

Hilsen Ruth

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 13-03-03 17:59

Ja -- jeg plukker fra Trap: Tidligere Jæcopstorp - forvansket til Ibstrup.
På Frederik 2's tid en stor bondegård. Slottet påbegyndt 1609 ved Christian
4., et jagtslot ikke ulig Rosenborg i størrelse og udseende. Næsten ødelagt
under svenskekrigene, men derefter nødtørftigt istandsat. Christian 5.
ændrede navnet til Jægersborg, og brugte det altså som jagtslot. Ombygget
1731 ved Lauritz de Thurah - gjort en etage lavere, og renæssancegavlene
erstattet med valme. Nedrevet 1761. Thurah byggede 1734-39 fire
"jagtbygninger til hundene" - de findes stadig og er nu kaserne. På slottets
plads byggedes 1785 en stald, der 1801 udvidedes med to fløje.

Stedet har været kongelig ejendom - siden statsejendom - i alle fald siden
Frederik 2.'s tid. Men Enevold Kruse kan have været slotsforvalter e.l. på
Ibstrup.

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-03-03 21:50

"Peter Kristiansen" skrev i en meddelelse

> Ja -- jeg plukker fra Trap: Tidligere Jæcopstorp - forvansket til Ibstrup.
> På Frederik 2's tid en stor bondegård. Slottet påbegyndt 1609 ved
Christian 4., et jagtslot ikke ulig Rosenborg i størrelse og udseende.

Ih dog, så tænker man på om der mon eksisterer nogen billeder af det.

> [...]
> - de findes stadig og er nu kaserne.
>På slottets
> plads byggedes 1785 en stald, der 1801 udvidedes med to fløje.

Det var da mange fine oplysninger. Så Chr. IV påbegyndte altså
bygningen af dette slot i 1609, skriver du. Jeg har en oplysning om
at Vibeke Kruse skulle være født på samme sted i 1608! ! ! Det er
derfor jeg er interesseret i at finde ud af om rentemester Enevold Kruse
kan have ejet stedet eller boet dér, og om han er hendes far.

> Stedet har været kongelig ejendom - siden statsejendom - i alle fald siden
> Frederik 2.'s tid. Men Enevold Kruse kan have været slotsforvalter e.l. på
> Ibstrup.

Ja det kan han jo sagtens og det forhindrer vel ikke at han samtidig kan
have været rentemester i København.

Jeg siger tak til jer alle for gode oplysninger at arbejde videre på.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-03-03 22:31

> Ih dog, så tænker man på om der mon eksisterer nogen billeder af det.

Det er der - flere af dem )
Et er i dk.binaer.historie:

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-03-03 11:58

Må jeg godt lige sende dig denne her og spørge om der vil være fare
for at tingene kokser, hvis jeg tager dette ind som ham her har sendt til
gruppen dk.videnskab.historie.lokalhistorie

Der er i virkeligheden ingen af de gruper der overvidenskabelige, de
er bare hyggelige og interessante at skrive i. På grund af det der med
farmors far, som nedstammer fra nogen som hedder Kruse har jeg
stillet spørgsmål om hende Vibeke Kruse, som var gift med Christian
den 4. Det siges at han har boet på Jægersborg Slot, derfor spurgte jeg
i gruppen hvad i alverden det var der hed Jægersborg Slot.

Nu har een så sendt et billede til gruppen - men dels har jeg aldrig
været nede i binear grupperne og dels, når jeg klikker på den
web-adresse han sender, så begynder den at downloade eet eller
andet hvor man ser arkene flyver - det er vel altid noget stort, når den
gør det - og efter alt det der har været med noget der satte sig fast har
jeg ikke turdet tage det ned.

Jeg slukkede omgående, da det første 'ark'fløj fra venstre til højre.

Hilsen Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-03-03 14:50

Ruth Nielsen skrev:

> På grund af det der med farmors far, som nedstammer fra
> nogen som hedder Kruse har jeg stillet spørgsmål om hende
> Vibeke Kruse, som var gift med Christian den 4

Navnet Kruse forekommer mange steder uafhængigt af hinanden. Det
udelukker selvfølgelig ikke et slægtskab, men det ville være et rent
tilfælde.

> så begynder den at downloade eet eller andet hvor man
> ser arkene flyver - det er vel altid noget stort,

Billedet er ikke særlig stort, kun 25 KB. Giv det en chance.

TT

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-03-03 16:12

> Jeg slukkede omgående, da det første 'ark'fløj fra venstre
> til højre.
Ja, "Der er noget farligt indeni"

Nej, heldigvis er vi her i de (u)videnskabelige historiske grupper forskånet
for det meste skrald man eller overdænges med. Det er naturligvis klogt at
vurdere hvem afsenderen er, men der er næppe mange der vil betegne
hovedparten af de mange kendte skribenterne som værende farlige

Du skrev jo:
> [...]
- og jeg havde i Trap-Danmark 3. udgave fra 1898 et billede du efterlyste og
lagde bogen på min scanner, tilrettede billedet til rimelig størrelse og
opløsning og lagde det i den gruppe, der er oprettet til samme - følgende
den i binærgruppens fundats fastlagte procedure med link dertil i den
relevante debatgruppe:

Værs'go' - her er det billede du efterlyste og som jeg gik ud fra at du
gerne ville se/bruge.

Helt uden at det er nødvendig for dig at kende til eller abonnere på den
binære historiegruppe.

Billedet ligger der (desværre) kun i kort tid - og derefter er linket til
det naturligvis ubrugelig.

Proceduren, der skal medgives er noget besværlig for den der skal lægge
billedfiler op, er sådan indrettet for at det skal være så nemt for
_læseren_ i debatgruppen som overhovedet muligt. Følgende fundatsens
anvisninger ved oplægningen er det ikke nødvendigt for læseren at hente ravl
og krat fra news:dk.bimaer.historie men denne kan nøjes med at hente den ene
meddelelse der henvises til, når emnet rammer nyhedsgruppelæserens
interesseområde.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-03-03 19:17

> Ja, "Der er noget farligt indeni"

Neej, nej det troede jeg ikke ! ! !

> [...]
> vurdere hvem afsenderen er, men der er næppe mange der vil betegne
> hovedparten af de mange kendte skribenterne som værende farlige

Nej men stadig - der kan man se, hvor det bliver misforstået hvis noget
man har skrevet havner hos den forkerte. Min søster ville omgåen de have
vidst at jeg i øjeblikket ikke tør lukkenoget ind, som har et format der er
bare lidt for stort.

Min veninde sendte mig nogle almindelige billeder for et par uger siden
og de begyndte at køre i indkommende post og komme igen og igen,
så PC'en hele tiden downloadede, og da jeg skulle i seng, måtte jeg bare
slukke og så begyndte den igen næste morgen, så jeg slet ikke kunne
tænde uden at den begyndte at downloade, indtil en dygtig person kom og fik
det stoppet.

Det var derfor jeg tillod mig at sende din post til min søster så hun bare
lige kunne prøve at åbne og sige mig .... øhm nå ja men under allel
omstændigheder så kan det kun lyde dumt nu, ligegyldigt hvordan jeg
forklarer det.

Jamen jeg glæder mig også til at se det....

> [...]
> opløsning og lagde det i den gruppe, der er oprettet til samme - følgende
> den i binærgruppens fundats fastlagte procedure med link dertil i den

Det var MEGET pænt af dig. Ih det er flot, du skal have mange tak.
De må være vældig gode at have - disse Trap-Danmark bøger.

Og så håber jeg alt er glemt om at jeg kom til at sende den forkerte vej.
Det er godt nok væmmeligt, når man opdager det.

Men endnu en gang tak fordi du gad have ulejligheden

Med venlige hilsener Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-03-03 16:27

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> Må jeg godt lige sende dig denne her og spørge om der vil være fare
> for at tingene kokser, hvis jeg tager dette ind....

Så sku' da s#&X# stå i det -. Jeg sendte et spørgsmål til min søster
fordi hun har hjulpet mig med at installere min nye computer, og der
har været så meget brok med at ting som folk sender mig sætter sig
fast - med althvad det medfører af besvær.

Undskyld at det havnede her i gruppen i stedet for på hendes PC.

Med meget flov hilsen Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-03-03 01:08

Ruth Nielsen skrev:

> Så Chr. IV påbegyndte altså bygningen af dette slot i 1609, skriver
du.

C4 byggede en ny hovedbygning til en eksisterende herregård i 1609.

> Jeg har en oplysning om at Vibeke Kruse skulle være født på samme sted
> i 1608!

I hvert fald fødte hun her Ulrik Chr. Gyldenløve søn i 1630 som Poul
Erik Jensen allerede har skrevet.

Enevold Kruse nævnes normalt til Aastrup mellem Roskilde og Holbæk. Dér
stod han for opførelsen af hovedbygningen 1613.

Hvilken oplysning har du der viser at Vibeke Kruse skulle være født på
Jægersborg? Hvad har du der forbinder Enevold og Vibeke Kruse?

TT

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-03-03 20:05

"Thomas Thorsen" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev:

> C4 byggede en ny hovedbygning til en eksisterende herregård i 1609.

Så meget desto bedre, så stod der altså en herregåd i 1608, hvis jeg
skulle finde tilstrækkelig bekræftelse på at Vibeke Kruse kan være
født dér.

> [...]
> stod han for opførelsen af hovedbygningen 1613.

> Hvilken oplysning har du der viser at Vibeke Kruse skulle være født på

På min farmors fars side har jeg en tipoldemor, hvis far hed
Niels Jensen Kruse, født i Skibby, Horns Herred. På gr.a. ham
begyndte jeg at forske rundt om på nettet efter evt. forfædre, som
kunne hedde Kruse. Min morbror var også gift med en Dagny Kruse,
så det kunne jo være interessasnt hvis nvnet kom ind både på min fars og min
mors side.

Min 'forsking' på nettet har så medført at jeg for nyllig har fået tilsendt
to personer med navnet Vibeke Kruse, begge født i 1608. Den ene
på Jægersborg Slot, den anden i Kaerst... Tåsinge, sådan har den der
sendte det til mig fundet det skrevet på en amerikansk database.

Hvad har du der forbinder Enevold og Vibeke Kruse?

Ikke noget. Men da jeg lige har læst bogen "Christian IV" af Bodil
Wamberg og ret hurtigt stødte på rentemester Enevold Kkruse i
forbindelse med Chr.4, har jeg stillet spørgsmål om hvorvidt nogen
vidste om han evt. kunne have været Vibeke Kruses far, evt. hendes
bror.

Der er jo Chr. 4. som forbindelsesled mellem Vibeke Kruse og
Enevold Kruse, og det er det jeg går ud fra.

Med venlig hilsen Ruth