en blindgyde - eller??
Fra : Joan Jensen

Dato : 12-03-03 12:50

Jeg er lidt tidligt endt i en blindgyde - er der evt. nogle som har en ide
til, hvordan jeg kommer videre, eller slutter det bare her???

Ottine larsine Larsen, født 9/7 1899 eller 5/7 1898 (kirkebogen og den
borgerlige vielsesbog er ikke helt enig.)

Ottine oplyser ved sin vielsen - 28. juni 1925 med Peder Johannes Andersen i
Lyderslev, viet af sognefogeden - at hendes fødested er Bredkjær by.

Et opslag viser, at det er i Hellevad sogn. Jeg har kigget dette sogn
igennem, og alle de omkringliggende sogne igennem UDEN at finde hende.

Jeg har ledt i folketællingen i 1925 (november) efter hende i Lyderslev, men
finder hende ikke. Hun føder barn nr. 3 og 4 (tvillinger) i Ålborg i 1927
og dør sammen med den ene.

I 1924 føder hun barn nr. 1 i Århus, men heller ikke her findes de i
folketællingerne.

Hvordan finder jeg Ottine????? Hvor kan jeg lede???

VH

Joan

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-03-03 16:27

On Wed, 12 Mar 2003 12:49:45 +0100, "Joan Jensen" <joan@weblinks.dk>
wrote:

> [...]
>Lyderslev, viet af sognefogeden - at hendes fødested er Bredkjær by.
>
>Et opslag viser, at det er i Hellevad sogn.

Der tror jeg du begår en fejl.

Jeg kan ikke finde en BY med navnet Bredkjær i Hellevad sogn.
Hvis du søger på navnet BREDK.. i http://www.krabsen.dk/

Finder du ud af, Bredkjær findes mange steder i landet med flere
stavemåder.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : OleN

Dato : 12-03-03 22:28

"Joan Jensen" <joan@weblinks.dk> wrote in

> [...]
> folketællingerne.
>
> Hvordan finder jeg Ottine????? Hvor kan jeg lede???

Hej Joan,

Jeg er ikke den store ørn til hvor man skal søge, men jeg sad lige og
slappede af ved computeren og legede lidt med navnet, jeg ved ikke om
du har set det men på :
http://kandu.dk/dk/spg/10495
er der en der søger slægtninge til :

Arbejdsmand Peter Johannes Andersen født omkring år 1900
og
Olline Larsine Larsen (evt. Laurine til mellemnavn istedet for Larsine)
født 9. juli 1899

jeg er ikke medlem på kandu så jeg har ikke kigget nærmere på det, men
lyder det ikke lidt om Olline er Ottine ? Så måske personen kan give dig
lidt information.

med venlig hilsen og held og lykke
Ole D. Nielsen

Fra : dannebrog

Dato : 13-03-03 07:22

Du skal have fat i en udskrift af hendes dødsindførsel fra Kirkebogen i
Åalborg 1927. - Der er flere sogne dog.

Du kan også henvende dig til begravelsesvæsenet i Ålborg og få oplysning om
gravested m.v.

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : J.Kobel

Dato : 13-03-03 09:37

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Åalborg 1927. - Der er flere sogne dog.
>
> Du kan også henvende dig til begravelsesvæsenet i Ålborg og få oplysning

Jeg kan supplere ovenstående med at jeg henvendte mig i en lignende
situation til
begravelsesvæsenet i Ålborg og det er hos kommunen man får kontakt.
Der var et problem med at de ikke måtte oplyse mig om, hvem der stod for
gravstedet.
Hverken navn, adresse eller telefonnummer.
Jeg sagde at så ville min " forskning " i familien gå i stå, og den flinke
dame deroppe
foreslog at hun ringede til vedkommende og spurgte om hun ville have
kontakt.
15 min. efter ringede en Ålborgdame og erklærede at hun var min kusine og så
var
alt på plads.
Det kan man da kalde for service.
Find Ålborg kommune via www.ni.dk

Mvh.

J.Kobel

Fra : Poul Lynge Johansen

Dato : 16-03-03 10:06

Bredkær i Hellevad sogn (Dronninglund herred) var præstegårdens navn, ikke
nogen by, som K. Thidemann rigtigt skriver.
I Henrik Pedersen: De Danske Landbug findes en by Bredkjær, i Nøvling sogn,
Hamrum (dvs Hammerum) herred. Hammerum herred under Ringkøbing amt.
Men det kan jo også sagtens være en blindgyde...

Hilsen Poul Lynge Johansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-03-03 12:10

"Poul Lynge Johansen" <polyjo@mail.tele.dk> skrev Sun, 16 Mar 2003
10:06:25 +0100

>I Henrik Pedersen: De Danske Landbug findes en by Bredkjær, i Nøvling sogn,
>Hamrum (dvs Hammerum) herred. Hammerum herred under Ringkøbing amt.
>Men det kan jo også sagtens være en blindgyde...

Højst sansynligt er det en blindgyde, men udelukkes kan det naturligvis
ikke.

Når Bredkjær i Nøvling i denne bog nævnes som en by så må det være i
matrikulær henseende, og er iøvrigt næppe helt korrekt. Bredkjær består
af to gårde (Store og Lille Bredkjær) og er ihvertfald oprindeligt
matrikuleret under Nøvling by. Jeg har heller ikke senere set det
optræde som hverken by eller ejerlav.

Og hvis der et helt andet sted i landet står nævnt Bredkjær by, uden
angivelse af sogn, så må det formodes at være et sted dér i nabolaget.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Joan Jensen

Dato : 16-03-03 12:26

Jeg har nu været 5-6 sogne igennem, som har en by, der hedder Bredkær,
Bredkjær eller Bredkiær uden held, så der er ikke meget at gå efter.

Joan

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 12:48

On Sun, 16 Mar 2003 12:25:42 +0100, "Joan Jensen" <joan@weblinks.dk>
wrote:

>Jeg har nu været 5-6 sogne igennem, som har en by, der hedder Bredkær,
>Bredkjær eller Bredkiær uden held, så der er ikke meget at gå efter.

Det er alt for tidligt du giver op, men det koster en tur til Viborg.

Har du set dødsfaldet i 1927 i kirkebogen ????

her må der stå hvor Ottine er født. (Sogn og Amt)

Kan du ikke ud fra fadderlisten til børnene se hvor i landet fadderne
bor ?

Med venlig hilsen
K. Thidemann, Aalborg
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : Joan Jensen

Dato : 21-03-03 09:27

Folkeregisteret kan slet ikke finde en person, der hedder Ottine Larsine
larsen født 5/7 1898 eller 9/7 1899 - er der nogen, som bare har en lille
ide til, hvordan jeg kan komme videre???

Hilsen
Joan

Fra : Mogens Laursen

Dato : 16-03-03 13:50

Har du overvejet at kontakte folkeregistret et af de steder hvor du ved at
hun boede efter 1925, f. eks. Ålborg - 52 kroner og et brev kan måske løse
gåden! Husk at give dem alle dine oplysninger, og bed om en total udskrift
fra folkeregistret.

Mvh, Mogens Laursen

Fra : Joan Jensen

Dato : 17-03-03 08:11

Kan man gå til hvilken som helst folkeregister??? Eller skal det være i
Ålborg.

MVH

Joan

Fra : Steen Thomsen

Dato : 23-04-03 17:57

> Jeg har ledt i folketællingen i 1925 (november) efter hende i Lyderslev, men
> finder hende ikke. Hun føder barn nr. 3 og 4 (tvillinger) i Ålborg i 1927
> og dør sammen med den ene.

Når hun er i byen i 1923, så er hun skrevet i Folkeregisteret. Skriv til
dem med en check på 52 kr, så skal de hoste op med det de har på hende.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 23-04-03 21:11

Hej Steen.
Det koster kr. 52,- for et opslag i CPR-registret. Altså opslag fra 1968 og
fremad.
Men er der ikke noget om, at der afregnes efter tidsforbrug, når det drejer
sig om eftersøgninger i de gamle folkeregisterkort?
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Joan Jensen

Dato : 27-04-03 17:18

Jeg blev ikke opkrævet andet end 52,- og jeg sagde jeg skulle have så langt
tilbage som overhovedet muligt. Hun døde sandsynligvis også i 1927, så hun
står der nok ikke.

Joan

Fra : Steen Thomsen

Dato : 01-05-03 23:10

Ole Bech Knudsen wrote:

> [...]
> Men er der ikke noget om, at der afregnes efter tidsforbrug, når det drejer
> sig om eftersøgninger i de gamle folkeregisterkort?

Det har du desværre helt ret i. Her er de relevante dele af CPR-loven
klippet ud (gebyrerne kommer tilsidst):

Lov om Det Centrale Personregister

LOV nr 426 af 31/05/2000

[Udklip for slægtsforskere v/ Steen Thomsen]

Kapitel 12

Kommunalbestyrelsernes videregivelse af
enkeltoplysninger m.v. til private

§ 42. Enhver har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse at få
oplysninger i CPR om en bestemt person, som den pågældende forud har
identificeret, jf. stk. 6.

Stk. 2. Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er
1) nuværende navn, medmindre dette er beskyttet, jf. § 28,
2) nuværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og
datoen for flytningen hertil,
3) eventuel stilling,
4) eventuel markering af, at den pågældende frabeder sig
henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 3,
5) eventuel død, datoen for dødsfaldet og afdødes daværende
adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28,
6) eventuel forsvinden og datoen herfor,
7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny adresse i
udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen herfor,
8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor og
9) eventuelt værgemål efter værgemålslovens § 6, datoen herfor og
værgens navn og adresse.

Stk. 6. Identifikationen af den pågældende person efter stk. 1-4 skal
ske ved

1) navn (nuværende eller tidligere) og fødselsdato,
2) navn (nuværende eller tidligere) og adresse (nuværende eller
tidligere) eller
3) navn (nuværende eller tidligere) og personnummer.

[Der er desuden i en vejledning præciseret at en kombination af 'gammelt
fornavn + nyt efternavn' eller 'nyt fornavn + gammelt efternavn' er god
nok, selvom personen ikke har båret denne navnekombination på noget
tidspunkt. Blot personen er defineret uden tvivl.]

§ 48. Enhver, der er berettiget til oplysninger fra CPR efter §§ 42 og
43, har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse, som har ældre
folkeregistermateriale om den identificerede, at få de samme oplysninger
fra dette materiale.

§ 49. Enhver, der som angivet i § 42, stk. 6, forud kan identificere en
afdød person, har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse, som
har registreret sådanne oplysninger om afdøde, at få følgende
oplysninger:

1) Samtlige navne, herunder tidligere navne.
2) Fødselsdato og -sted.
3) Civilstandsdatoer og vielsessted.
4) Dødsdato og dødsregistreringssted.
5) Samtlige adresser med angivelse af til- og fraflytningsdatoer.
6) Slægtskabsforhold til afdøde med angivelse af slægtningens navn
samt fødselsdato og -registreringssted, dog ikke for nulevende
slægtninge.

Stk. 2. Det er en yderligere betingelse for videregivelse efter stk.
1, at oplysningerne ikke findes i CPR og desuden er over 30 år gamle.

§ 51. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at forespørgsler efter §§ 42,
43, 45, 46 og 48-50 skal være skriftlige.

Stk. 2. For hver enkelt forespørgsel efter §§ 42, 43, 45 og 46 kan
kommunalbestyrelsen opkræve indtil 52 kr. til dækning af sine
omkostninger. Kommunalbestyrelsen kan ligeledes kræve samtlige
omkostninger, der er forbundet med videregivelse efter §§ 47-50, dækket
af modtageren. Kommunalbestyrelsen kan forlange betalingen erlagt forud
for besvarelsen af forespørgslen eller videregivelsen.