KT7A-RAID + 2x45 i RAID med FAT32/W98SE
Fra : Vladislav

Dato : 19-03-01 04:08

Hej, gruppen!

Jeg har lige fået skaffet et par IBM 75GXP 45GB - de sidder på IDE
raid-controlleren og kører fint

Problemet opstår når jeg skal partitionere/formatere dem :-\

Ja, ja, FAT32 og ikke den bedste løsning når man får en HD på ca 80 GB, men
W98SE er min personlig smag

Standard FDISK kan sagtens part. en 45 GB, dog ikke 2x45 på RAID, der gi'r
de <80 GB - viser kun 22 GB som en den maks. partition
Jeg har læst nogle gode anmeldelser om IBMs Disk Manager, som skulle
klare problemet- det gør den også - næsten - der er ikke alle windoze apps
der kan lide sådan en stor fætter. Hvis jeg lave mindre partitioner - fx
15+5+60+2 (til forsk. OS),får jeg den store partition til at have de ca 56GB
konstant! Altså selvom jeg fylder op med nogle GB, viser den stadig 56GB
freespace :-?

Jeg prøvede også en FreeFDISK fra FREEDOS - den klarer sagtens store
partitioner i DOS, kan dog IKKE formatere dem (FreeDOS format) - siger
Invalid Drive efter jeg siger YES til formatering, selvom disken ER
partitioneret og skal bare formateres - Windows klarer formatering i FAT32
( fx 80GB på ca 3 min!) - så er det afklaret......tror man - Hvis man
installerer WIN98 om igen på en stor partition: 1) Scandisken går nærmest i
stå da den checker disken, den slår vi fra 2) der opstår en REG. Error pga
manglende memory osv (256 MB PC133 RAM) og systemet kan ikke genstartes!

Er der nogen der har nogle erfaringer med at køre RAID med store HD'er på
windows ? Er der nogle gode, stabile apps der der kan partitionere og
formatere i DOS fx ?

ps. der er nogen der siger at FAT32 klarer op til 64GB - nogle siger kun op
til 32GB - hvordan kan det være at windows kan alligevel formaterer dem,
bare de ER partitioneret med fx 80 GB, selvom de bliver formateret i FAT32 ?

Fra : Jesper Schmidt Søren~

Dato : 19-03-01 10:32

Så vidt jeg ved, er Win2k m. NTFS eller Linux den eneste løsning....

Hilsen Otiss.......

Fra : Henrik Dissing

Dato : 19-03-01 15:06

On Mon, 19 Mar 2001 04:08:06 +0100, Vladislav wrote:

>Jeg har lige fået skaffet et par IBM 75GXP 45GB - de sidder på IDE
>raid-controlleren og kører fint

Jeg har samme setup, blot ikke A-modellen af bundkortet. De to diske kører
RAID 0.

>Problemet opstår når jeg skal partitionere/formatere dem :-\
>
>Ja, ja, FAT32 og ikke den bedste løsning når man får en HD på ca 80 GB, men
>W98SE er min personlig smag

Det samme her, blot ikke SE.

>Standard FDISK kan sagtens part. en 45 GB, dog ikke 2x45 på RAID, der gi'r
>de <80 GB - viser kun 22 GB som en den maks. partition

Der findes en opdateret FDISK som du kan hente hos Microsoft. Den klarede
opgaven helt uden problemer for mig. Jeg har fire FAT32 partitioner i
følgende størrelser:

8,5 GB
54,0 GB
11,5 GB
11,5 GB

Jeg har Windows 98 på den første og diverse skrammel på de andre.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Vladislav

Dato : 21-03-01 20:11

problemet er løst!

Man skulle bare bruge IBMs DISK MANAGER - ja, den der altid blev anbefalet
til mig - man skal bare lave en bootdisk med den apps og boote fra den, så
kommer man ind i selve programmet!

re:

> Der findes en opdateret FDISK som du kan hente hos Microsoft. Den klarede
> opgaven helt uden problemer for mig. Jeg har fire FAT32 partitioner i
> følgende størrelser:

ja, det fandt jeg også ud af - men den klarer ikke mere end 64GB :-\

ps. hvad er cluster size på din 54 GB partition ?

Fra : Vladislav

Dato : 21-03-01 20:11

som sagt før er problemet løst med IBMs DISK MANAGER - freeware