PC bank og etablering af NE2
Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 18-03-01 12:25

Hejsa

Nuh ar jeg bestilt NE 2, men jeg vil gerne høre om jeg kan koble af den
forbindelse n¨r nu jeg skal bruge min PC bank ?

Jeg vil også gerne høre hvor teknikeren som kommer og sætter div. udstyr
sætter de 25 meter kabel op ? Starter han ved et almindeligt telefonstik
eller hvor ?

Mvh.

Mikkel Jørgensen

Fra : Guy

Dato : 19-03-01 16:54

Du kan godt bruge PC-bank med din NE2 forbindelse.

Fra : Thumb

Dato : 20-03-01 10:49

On Sun, 18 Mar 2001 12:25:27 +0100, "Mikkel Jørgensen"
<mikkel@NOSPAMmarj.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg vil også gerne høre hvor teknikeren som kommer og sætter div. udstyr
>sætter de 25 meter kabel op ? Starter han ved et almindeligt telefonstik

PC-bank er 2 ting:

- gammeldags pc-bank, der bruger modem-opkald til bank-modem (der er
allehånde problemer hermed, k56flex modem osv., - men det er nok ret
sikkert overfor hackere)
- netbank via browser. Det er ligeglad med, hvordan du kommer på
internet. Jeg vil da anbefale at gå over til netbank. Der skal næsten
ikke installeres noget software hos dig (cd-rom skal ikke bruges), du
skal bare have et http://www.djfdjfjdjjd.dk , en adgangskode og et
password. password tilpasser du ved første logon.

Normalt sætter teknikeren adsl-skillefilter og ved husets første
telefonstik. Man må gerne modificere telefon-installationen selv
derhjemme. Det har jeg gjort. Min installation er stjerne-koblet ud
fra den indgående telefon-dåse (dvs. jeg har et kobber ind i huset,
som går til denne dåse, et kobber er 2 ledninger. Der går så fra
ud-terminaler i denne dåse 2 parallel-koblede kabler til 2
telefonstik). Så hvilket stik, der er det første, er sådan svært at
afgøre. Derfor skal teknikeren installere skillefilter og modem, ved
det vi siger, han skal.

25 meter er ikke relevant. Det er bare et skillefilter og 2 stik (et
til telefon som før og et til modem-signal) indenfor en meget kort
distance.

mvh

John

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 20-03-01 19:53

Thumb <john.knuhtsen@mailzone.com> wrote:

>PC-bank er 2 ting:
>
>- gammeldags pc-bank, der bruger modem-opkald til bank-modem (der er
>allehånde problemer hermed, k56flex modem osv., - men det er nok ret
>sikkert overfor hackere)

Hvis det vi snakker om her er Unibanks program "PC bank", så virker det
samme program fint over enhver normal Internetforbindelse, herunder ADSL
via æternet. Man skal bare ind i "Indstillinger" i programmet og vælge
"Jeg bruger LAN-forbindelse".

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Christen Stephansen

Dato : 21-03-01 01:55

> [...]
> samme program fint over enhver normal Internetforbindelse, herunder ADSL
> via æternet. Man skal bare ind i "Indstillinger" i programmet og vælge

Nu forstod jeg godt hvad Thumb mente:

Der findes to måder at føre bankforretninger over nettet på!

Den ene via analogt modem over telefonforbindelsen. Denne er sikrest (med
mindre nogen aflytter linien).

Den anden fungerer udelukkende vha. TCP/IP, altså via Internettet. Denne kan
man lettere komme til at lytte med på. Men det er selvfølgelig krypteret, så
hvis nogen spoofer, skal koden først dekrypteres. Om der findes andre
metoder man bruger for at sikre, skal jeg ikke kunne sige.

Men jo, man bundler disse to metoder i ét program - det er smart.

/Christen Stephansen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-03-01 18:27

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> wrote:

>Nu forstod jeg godt hvad Thumb mente:

Thumb snakkede om "via modem" som modsætning til "via Internet vha.
standard http-browser". Mit indlægs formål var at gøre opmærksom på den
tredje variant: nemlig at det samme program som kan snakke over modem
også kan snakke over Internettet - uden at man behøver bruge en browser
med det (formodentlig) dertil hørende bøvl omkring præcis hvilke
versioner af hvilke browsere der understøttes.

>Der findes to måder at føre bankforretninger over nettet på!
>
>Den ene via analogt modem over telefonforbindelsen. Denne er sikrest (med
>mindre nogen aflytter linien).

Den er forhåbentlig krypteret, så sikkerheden er i orden selv hvis nogen
lytter med.

> [...]
>metoder man bruger for at sikre, skal jeg ikke kunne sige.

>Men jo, man bundler disse to metoder i ét program - det er smart.

Ja. Det de har gjort er jo bare at lave et program der kommunikerer
vha. TCP/IP til en server, og så tilbyde at man kan nå den server enten
via Internettet eller ved at ringe direkte til deres net.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-03-01 11:17

"Mikkel Jørgensen" <mikkel@NOSPAMmarj.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Nuh ar jeg bestilt NE 2, men jeg vil gerne høre om jeg kan koble af den
> forbindelse n¨r nu jeg skal bruge min PC bank ?

Nu nævner du intet om hvilken bank, og Unibank er vist p.t. de eneste der
kalder deres produkt PC Bank. Men nej med Unibank er der ingen problemer.

Der er dog med Danske bank, observeret at visse porte i routeren skulle
åbnes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-03-01 10:06

> Der er dog med Danske bank, observeret at visse porte i routeren skulle
> åbnes.

Igen problemer med Danske Netbank hos mig (CC). Jeg har dog også noget svært
ved at forestille mig, at deres webserver skulle forsøge at oprette en
forbindelse til min maskine!?!

-Kim

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-03-01 10:15

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> [...]

Det kan ikke passe.

Jeg har en helt standard Proaccess router, med kun de der 4 porte åben
udefra. Og danske net bank kører fint her

> Igen problemer med Danske Netbank hos mig (CC). Jeg har dog også noget
svært
> ved at forestille mig, at deres webserver skulle forsøge at oprette en
> forbindelse til min maskine!?!

Ja det lyder underligt.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-01 13:10

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> Det kan ikke passe.
>
> Jeg har en helt standard Proaccess router, med kun de der 4 porte åben
> udefra. Og danske net bank kører fint her

Jeg kan tage fejl, men der har tidl. været diskussion i
news:tele.internet.adsl (Intern TDC ADSL NG), hvor der var en gut som havde
problemer med sin bank opkobling (modem eller www), hvor det var nogle porte
som skulle åbnes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-03-01 13:20

> [...]
havde
> problemer med sin bank opkobling (modem eller www), hvor det var nogle

Det har du helt ret i, at dette blev diskutteret.

Men der skrev jeg også at der må være noget andet galt, da jeg jo som sagt
bruger ProAccess og Netbank uden problemmer.

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 21-03-01 18:29

Jeg snakker om Danske Banks pc bank. Jeg vil gerne høre om deter mere
sikkert at kører pc banken over ADSL linien eller en modem linie. Lige nu
har jeg et modem som jeg kobler op via.

Mvh.

Mikkel Jørgensen

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ab89caa$0$5727$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : Christen Stephansen

Dato : 21-03-01 23:06

> Jeg snakker om Danske Banks pc bank. Jeg vil gerne høre om deter mere
> sikkert at kører pc banken over ADSL linien eller en modem linie. Lige nu
> har jeg et modem som jeg kobler op via.

Det er i princippet sikrest at ringe op med analogt modem. Men det er
"sikkert nok" at bruge sin ADSL. Jeg mener, det er jo ikke engang 100%
sikkert med et analogt modem. Du kan også blive kørt ned på vej til nærmeste
filial. Get my point?

/Christen Stephansen

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 22-03-01 20:05