Trim af Bianca 107
Fra : Per Skov Madsen

Dato : 13-03-03 19:47

Er der nogen der ligger inde med erfaringer om trimning af en Bianca 107,
som er toprigget? Jeg har lidt problemer med at den er luvgerrig! Er det
normalt?

Fra : Kim Vesterager

Dato : 13-03-03 19:58

Ja det er helt normalt at båden skal være lidt luvgerrig, det giver dig
bedre højde når du skal krydse og skulle du droppe over bord vil båden selv
rende op i vinden så den ikke sejler fra dig.
Er det for meget at den er luvgerrig kan du regulere dit forstag lidt frem,
eller masten lidt tilbage i mastesporet så masten rejses en smule, så vil
luvgerrigheden aftage. Det er iøvrigt normalt at en mastheadrigget båd har
masten stående næsten lodret.
Jeg kan anbefale dig at købe bogen trim af mast og rig som kan købes igennem
dansk sejlunion. Den koster et par hundrede man er fantastilk god at blive
klog af.

Kim Vesterager

Fra : OK

Dato : 17-03-03 23:16

> [...]
> som er toprigget? Jeg har lidt problemer med at den er luvgerrig! Er det

Hej Per

Jeg har en bianca 111 som også har en tendens til at være luvgerrig, men det
skyldes primært et for stort forsejl, idet bådens konstruktion er meget fint
følende. Min er også MH, og justeringen er begrænset, særligt fodi den har
gennemgående mast!
Men hovedsagen er, som også er antydet i det tidligere indlæg, at flytte
sejlcentret længere frem.

Mvh

Lars Elmkjær

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-03-03 17:03

"OK" <lala@lss.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en bianca 111 som også har en tendens til at være luvgerrig, men
det
> skyldes primært et for stort forsejl, idet bådens konstruktion er meget
fint

Hmmm, mener du ikke storsejl?

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : OK

Dato : 18-03-03 22:58

> det
> fint
>

> Hmmm, mener du ikke storsejl?
>
> ---
> mvh, Peter Ingsø Laursen

Hej Peter

Nej jeg mener forsejl. jeg havde sidste år, kun en genua til min båd, en
genua 1, på ca. 46-47 m2. Den var ok til ca. 5,5 - 6 sek/m vind, derover
trak den båden op i vinden pga den ikke er formstabil længere. Den bulede
selvsagt ud, og tilbage. Sejlcentret er en kombination af for- og storsejl
og nåede, pga. den store genua lang bag lateralcentret. Ydermer buler et
lidt ældre forsejl meget, lige bag ved staget, når det med årene bliver
blødere hvilket i mit tilfælde krængede båden tilsvarende, hvilket igen har
indvirken på stabiliteten i båden.

Hvorfor mener du, at jeg mente storsejlet?

Mvh

lars Elmkjær

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-03-03 17:26

"OK" <lala@lss.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener du, at jeg mente storsejlet?

Hej Lars,

Jeg forestillede mig, at trykket på et for stort forsejl ville presse
stævnen mod læ. Men jeg kan godt se, at hvis din genua er både 160 g 170%,
så ligger presset på kappen jo bag den lodrette centerlinie - og så vil
båden skære op...

Er det forklaringen ?

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : OK

Dato : 30-03-03 22:44

Jeps - Den lodrette centerlinie er lateralcentret, og er mobilt i
længderetningen alt afhængigt af trimningen.

Mvh

Lars

Fra : Per Skov Madsen

Dato : 19-03-03 16:33

Hej Lars

Jeg kan se, at mine problemer er meget lig dine, da jeg har en rullegenua på
ca. 42 m2. Den er af fra 1990 men ikke brugt ret meget, men alligevel har
alderen sat sine præg på den, og rullesystemet gør også, at den ikke er så
formstabil længere.
Jeg har ligeledes gennemgående mast, så der er maksimalt 2 cm at hente på
mastens placering, men jeg vil prøve at flytte sejlcenteret med forstaget,
og måske rebe genuaen når vinden frisker op.

Tak for indlægget Lars! Andre indlæg er stadig velkomne!!

Per Skov Madsen