Batterier igen
Fra : co

Dato : 12-03-03 15:17

I forbindelse med test af batterier se tideligere tråd

må jeg desværre nok konstatere at båden trænger til nye batterier, hvorfor
jeg
kontaktede firmaet som har tilsvarende batterier Exide Super heavy duty á 12
V 140 A ( 760 ah )

Pris pr. stk. 2.500 + moms ialt for 2 batterier kr. 6.250,-

De gamle batterier er fra 1999 altså sejlet 4 sæsoner !

Båden er en 29 fods motorbåd, med en 140 hk Yanmar diesel motor som kræver
et start batteri
på ca. 120 amp.
Min lader er af puls typen: Fronius Acctiva 12-20 IuoU Switzc Lader ( fra 44
til 300 A batt. )
Generator er på 80 amp.

Efter at have talt med leverandøren af batterierne har jeg fået en længere
forklaring på forskelle
mellem et startbatteri og et forbrugsbatteri ( noget med celle opbygningen )
og at hvis man bruge
et startbatteri som forbrugsbatteri som forringes levetiden.
Hvorfor jeg blev anbefalet at fortsætte med Exide Super heavy duty til både
start og forbrug.

Det lyder i mine øre også ganske logisk, men ikke rent finansielt, da jeg
fra anden side har hørt at
selv de billgste batterier holder min. 2 sæsoner !

De billigste batterier jeg har kun finde har været hos Biltema som har et
143 amp til kr. 995,- altså
ialt kr. 1.990,-

Hvad er jeres erfaring med batterier ?
Er der forskel på at bruge 2 batterier á 140 amp istedet for 3 batterier á
95 amp ?? ( ville blot være endnu billigere )

Hvad kan i anbefale af batterier ?

Mvh
Claus

Fra : co

Dato : 12-03-03 15:24

Fra : Per

Dato : 13-03-03 09:01

Hej Claus

Bruger du altid landstrøm når du kommer i havn ? Ligge du normalt ikke for
anker ? (Og skal bruge masser af strøm ?)

Hvis du altid(næsten) har landstrøm er der ikke meget at bruge de dyre
batterier til - For dit forbrug kommer fra landstrømmen. Specialt hvis din
lader kan bruges som strømforsyning.

Når du sejler lader din motor - så her mangler du næppe strøm (og hvis du
gør - er det fordi du bruger mere end du lader, og du lader med 80 A - så
hvis du bruger mere - er det et problem.

Angående antallet af batterier - Når batterierne forbindes + til + og -
til - kan du godt bruge 3 x 95 A, Husk at brug kraftig kable mellem
batterierne.

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om hvad du bruger af strøm og til
hvad - Har du overhoved bruge for små 300 A. Excel laver et 75 A batterie
til ca. 700-800 kroner som er et forbrugs/start batteri så det kunne være en
løsning. (Jeg har en sejlbåd hvor vi har sådan 2 stk samt et gelebatterie
til motoren) Denne løsning er valgt fordi motorbatteriet (startbatterie) er
fint for start af motor og til lanterne (kan sammenlignes med en bil)

Har du 220 volts stik i båden ?

En anden måde at teste batterie løsningen er at købe 3 af de billigeste
startbatterie - og se hvordan de virke i en sæson - Jeg tro at Bilka kan
klare 75 A batterie for ca 275 kroner pr. stk.

_/) Per

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 13-03-03 09:36

> En anden måde at teste batterie løsningen er at købe 3 af de billigeste
> startbatterie - og se hvordan de virke i en sæson - Jeg tro at Bilka kan
> klare 75 A batterie for ca 275 kroner pr. stk.

Jem og Fix har 60 amp. til 189 pr. stk i øjeblikket, og det fungere fint hos
mig......

/HHA

Fra : co

Dato : 13-03-03 10:26

> Bruger du altid landstrøm når du kommer i havn ? Ligge du normalt ikke for
> anker ? (Og skal bruge masser af strøm ?)

Jeg ligger primært i havn med landstrøm - hvor jeg har beregnet et max.ca.
forbrug på 29 Amp.
når jeg ligger for anker er forbruget på ca. 8,5 amp.

> Hvis du altid(næsten) har landstrøm er der ikke meget at bruge de dyre
> batterier til - For dit forbrug kommer fra landstrømmen. Specialt hvis din
> lader kan bruges som strømforsyning.

Min lader er en IuoU Switzc Lader på 20 amp.

> Når du sejler lader din motor - så her mangler du næppe strøm (og hvis du
> gør - er det fordi du bruger mere end du lader, og du lader med 80 A - så
> hvis du bruger mere - er det et problem.

Nej her har jeg ikke haft problemer andet med en selvstyre, som siger der
ikke er strøm nok,
det tror jeg skyldes under dimmensinerede ledninger, som er blevet
opgraderet fra 1,5 m2 til 4 m2

Men min bovpropel bruger pænt meget strøm, sikringen er på 300 amp, ( men
den bruges kun kortvarigt )

> Angående antallet af batterier - Når batterierne forbindes + til + og -
> til - kan du godt bruge 3 x 95 A, Husk at brug kraftig kable mellem
> batterierne.

Okay, men hvad er forskellen ved tre små batterier frem for 2 store ??
Jeg kan se at der på mine nuværende står at de er på 760 Ah, har det
nogen betydning ?

> [...]
er
> fint for start af motor og til lanterne (kan sammenlignes med en bil)

Køleskab 68 w
køletaske 48 w
PC 48 w
lys ca. 60 w
instrumenter 30 w
varme (fyr ) 36 w
Radio, vhf m.m. 36 w
Vand ca. 20 w

Start af motor kræver et 120 amp battteri, hvorfor det ene af dem er fast
afsat til dette.

Alt er selvfølgelig ikke tænd altid, så forbruget afhænger af hvad man har
behov for !

> Har du 220 volts stik i båden ?

Ja og det bruges når jeg ligger for landstrøm, dog bruges 12 volt til alle
12 v installationer.

> En anden måde at teste batterie løsningen er at købe 3 af de billigeste
> startbatterie - og se hvordan de virke i en sæson - Jeg tro at Bilka kan
> klare 75 A batterie for ca 275 kroner pr. stk.

Det var selvfølgelig en mulighed, men jeg kan se at der på mine batterier
står i parantes (760 Ah )
Vil det sige at hvis jeg antager jeg har et fast forbrug på 30 amp i timen,
og mit batteri er på 140 amp.
så har jeg teoretisk forbrug til ca. 4,5 time ( 140 / 30 = 4,5 ) eller er
det de 760 ah jeg skal beregne
så det giver 25 timer ( 760 / 30 = 25 ) - her skal indskydes at jeg godt er
klar over at man maximalt
kun aflader et batteri ca 30 - 40 %

mvh
Claus

Fra : Per

Dato : 13-03-03 17:55

Hej Claus

ah = Amp Hours (Amp Timer) så 740 AH betyder 1 amp i 740 timer eller som du
selv har regnet ud 25 amp i 30 timer.

En af fordelen ved Excel batterien er at de kan tåle at blive afladet helt
ned til 30% procent af den fulde kapacitet - med andre ord du har strømi
længere tid.

Se note i teksten

> [...]
>
> Min lader er en IuoU Switzc Lader på 20 amp.

> Nej her har jeg ikke haft problemer andet med en selvstyre, som siger der
(Hvor meget bruge den )

> det tror jeg skyldes under dimmensinerede ledninger, som er blevet
> opgraderet fra 1,5 m2 til 4 m2

Jeg tro ikke det kan være batterienes skyld - for når du vil bruge
autopilot, sejler du jo - og så må motoren arbejde - og den giver 80 amp er
har du skrevet.

Rent faktisk burde kan du koble batteriet af og alt skal virke mens motoren
kører (lige som i bilen) - Dog vil bov proppellen ikke kunne kører uden
batterierne.

> [...]

> Okay, men hvad er forskellen ved tre små batterier frem for 2 store ??
> Jeg kan se at der på mine nuværende står at de er på 760 Ah, har det

Der ingen forskel - bort set fra de ekstra ledningen ?

> til
> en
> er
>
> Køleskab 68 w
> køletaske 48 w
> PC 48 w
> lys ca. 60 w
> instrumenter 30 w
> varme (fyr ) 36 w
> Radio, vhf m.m. 36 w
> Vand ca. 20 w

292 watt -> 25 amp - forbrugs faktor 1,7 = 25 * 1,7 * antal timer du vil
have strøm til = XXX AH timer der nødvendigt

Eksempel hvis alt det du har skal køre i 24 timer skal du bruge 25 * 1.7 *
24 = 1024 ah (Men smid det lige ind i et regneark - og sæt timer på - du har
jo ikke lyeset tændt i 24 timer, og radio og VHF.
Dit køleskab bruge nok kun ca. 12 watt i timer (målt over en periode)

Dit forbrug lignere mit meget - jeg har 2 x 75 amp batterier - og jeg lader
ikke når jeg sejler - (sejlbåd) og det klare en Sjælland Rundt (ca 40 timer)
uden problemmer. Jeg har også valgt at have et 75 amp batterie til motoren
alene.

Du har dog et lille problem med din lader den levere 20 amp men du bruger
25, så du mangler 5 amp hvis alt kører.

> Start af motor kræver et 120 amp battteri, hvorfor det ene af dem er fast
> afsat til dette.

Og de to batterie er på ingen måde forbundet med hinanden ????

Hvordan lader du motorbatteriet, kun med motoren

Hvor får autopiloten strøm fra motor eller forbrugs batterie ?

Hvordan lader du forbrugsbatteriet ?

_/) Per

Fra : co

Dato : 13-03-03 19:43

"Per" <Per@jungersen.net> skrev i en meddelelse
> Hej Claus
>
> ah = Amp Hours (Amp Timer) så 740 AH betyder 1 amp i 740 timer eller som
du
> selv har regnet ud 25 amp i 30 timer.

Puha det var rart at høre, at jeg har lidt mere strøm end jeg havde regnet
med !

> En af fordelen ved Excel batterien er at de kan tåle at blive afladet helt
> ned til 30% procent af den fulde kapacitet - med andre ord du har strømi
> længere tid.

Ja, det var også hvad jeg fik at vide af forhandleren !

(KLIP)

> du gør - er det fordi du bruger mere end du lader, og du lader med 80
A -
> så hvis du bruger mere - er det et problem.

> (Hvor meget bruge den )

Båden er med Hydralisk styring og selvstyren er en Raytheon ST5000 Hydraulik

Autopiloten er iflg. håndbogen opgivet til at bruge mellem 0,5 og 1,5 amp
Der står intet om størelsen af hydraulik pumpen, der er kun angivet at den
kræver 4m2 ledning hvis længden er under 4 meter og 6m2 for lednings-
længde op til 6 meter ( og så sidder der en 20 Amp sikring )

> [...]
motoren
> kører (lige som i bilen) - Dog vil bov proppellen ikke kunne kører uden

Det vil helt sikkert blive prøvet til sommer, jeg tænkte på om ikke en
generator
yder forskelligt, jeg sejler meget ved små omdrejninger, så yder den vel
ikke
80 Amp ??

( KLIP )

> Der ingen forskel - bort set fra de ekstra ledningen ?

OK - der ligger en væsentlig besparelse i 3 fremfor 2 batterier.

( KLIP )

> [...]
> alene.
>
> Du har dog et lille problem med din lader den levere 20 amp men du bruger

Ja det er jeg blevet klar over, og måske det bliver til en ekstra lader med
tiden, men
igen som du påpeger så bruger jeg ikke konstant 25 amp når jeg ligger i
havn.

primært er det køleskab og køletaske der køre.
lys, radio, pc og fyr er efter behov og konstant.

> Og de to batterie er på ingen måde forbundet med hinanden ????

Jo da, med en drejekontakt, så jeg kun bruger det ene til forbrug ( når jeg
ligger for anker )
og begge når jeg ligger i havn.

> Hvordan lader du motorbatteriet, kun med motoren

Motoren lader begge batterier når den sejler, og i havn lades de begge af
laderen.

> Hvor får autopiloten strøm fra motor eller forbrugs batterie ?
Ikke 100% sikker, men jeg mener det er fra forbrugsbatteriet.

> Hvordan lader du forbrugsbatteriet ?
med både motor og lader.

(KLIP)

Mvh