Vild leg med Rottweiler hvalp???
Fra : -=PEDERSEN=-

Dato : 13-03-03 09:52

Jeg kender en som har en 5-6 mdr. gammel rottweiler hvalp, jeg ved ikke om
det er mig der er forkert på den (jeg har ikke selv hund endnu) men han
leger tit med den, og det er jo sådan set godt nok, men han leger på den
måde at den skal helst knurre og bide i hans arme, ærmer og hænder, han
tirrer den så den bliver vild, en af måderne han kan lege/tirrer den, er ved
at sidder og "slå" den på snude, dette skal ikke forståes som, at han slår
hårdt og er ond ved hunden, det er bare sådan nogle lette tjat, så den
prøver at få fat på hænderne, dette foregår vel og mærke indenfor.!?

Er det ikke det forkert at lege med hunden indenfor i huset??

Vh.

Pedersen

Fra : Pia J

Dato : 13-03-03 10:33

Tja, det bliver jo "spændende" at se den dag et to-års barn kommer hen og
vifter med hænderne i nærheden af omtalte rottweiler....

:Pia

Fra : Freedom

Dato : 13-03-03 12:09

"-=PEDERSEN=-" <asd@asd.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøver at få fat på hænderne, dette foregår vel og mærke indenfor.!?
>
> Er det ikke det forkert at lege med hunden indenfor i huset??

Nej ikke indenfor i huset!!! Men det han opfordre til tror jeg ikke han kan
klare når den bliver voksen, han kan nemlig få en meget aggressiv hund på
den måde! Det vil han nok få problemer med når lille pus er stor WOW
graaaa....:)))

Iben

Fra : Ladycatwoman

Dato : 13-03-03 12:10

> [...]
> prøver at få fat på hænderne, dette foregår vel og mærke indenfor.!?
>
> Er det ikke det forkert at lege med hunden indenfor i huset??

Hej Pedersen.

Du fortæller ikke rigtig, om hunden kan falde til ro igen, for efter min
mening, er det det vigtigste.
Min kæreste leger også tit med Cujo (schæfer på 2 år) indenfor. De leger
efter min mening ret vildt, men det lykkes alligevel at få Cujo hurtigt ned
på jorden igen, når legen skal slutte. Hvis dette ikke var tilfældet, havde
jeg for længst forbudt kæresten at slås med ham, for jeg ønsker ikke en vild
og bidsk hund. Det er dog naturligt nok for hunde at slås for sjov, men
forskellen på en "rask og ikke rask hund" er, at den raske altid vil stoppe,
når den anden hund giver tegn til, at nu er det slut. Det er jo trods alt
kun leg ikke en kamp om overlevelse.
En hvalp skal lære, at nu leger vi ikke mere, og så stopper vi. Hvis den kan
det, synes jeg faktisk ikke, at der er noget galt i, at det foregår
indendørs, så længe der er plads, og ingen af parterne har risiko for at slå
sig.
Jeg vil lige tilføje, at Cujo aldrig forsøger at lege med mig på den måde,
da han har fundet ud af, at det gider jeg ikke. Mor er hende, der giver mad,
kæler, træner og går tur. Far er ham vi leger vildt med .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Therese

Dato : 14-03-03 15:52

"Ladycatwoman" skrev i en meddelelse news:3e7066e3$0$52120

> [...]
havde
> jeg for længst forbudt kæresten at slås med ham, for jeg ønsker ikke en

Vi har netop haft disse problemer med vores hund. Han kan nemlig ikke forstå
hvornår en leg er slut og man skal falde ned igen. Efter råd fra trænere og
adfærdsbehandler skulle al voldsom leg stoppes, da det kun var med til at
gejle ham op. Her bed han nemlig også efter tøj, sko osv, og vi var jo netop
bange for, hvad der ville ske med genboens barnebarn. "Jamen han gør det jo
kun i sjov!" Prøv lige at forklare moderen det

Nu kan han godt finde på at provokere ved at begynde at brumme og springe
mod os, men han gør det aldrig over for andre end os. Det er selvfølgelig
noget vi arbejder hårdt på at få stoppet, men al træning tager jo tid.

Er derfor helt enig

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 13-03-03 13:00

"-=PEDERSEN=-" <asd@asd.com> skrev i en meddelelse
> Er det ikke det forkert at lege med hunden indenfor i huset??

Nej det er synes jeg ikke forkert at jeg med hunden inde i huset .. jeg
aktiverer da også min hund indendørs bl.a i vinterhalvåret hvor den får
sin mad i dogpyramide inde i stedetfor i busterterning ude ... og har
aktiveringsøvelser indendørs osv .. og denne aktivering, samt træning er
for hunden en leg .. det forkerte din ven gør er måden han leger med
hunden på .. men den er så til gengæld også lige forkert hvad enten den
foregår udendørs eller indendørs
hejhils fra Ami

Fra : Gitte S. Eriksen & C~

Dato : 13-03-03 13:26

Hej

Nej, syntes ikek så meget det er forkert det sker inden dørs, da jeg selv
aktivere - leger med Max inde, men.. det er måden de leger på jeg er imod,
kunne aldrig drømme om at opfører mig på den måde overfor en hund, ikke sært
hvis denne hund viser sig senere at blvier agressiv elelr andet problem med
den, desværre for hunden.

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skovkatte - Killinger Tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-03 13:34

Hej Pedersen

Der er umiddelbart ikke noget i vejen med at lege vildt med hunden. Det sker
jo under træning at man bruger træk som fremkalder, skal vi kalde det
kontrolleret agressivitet, så man ad denne vej kan lære hunden at
kontrollere en situation, som måske, hvis hunden ikke havde lært det, kunne
føre til noget slemt. Rothweileren er jo en stor og kraftig hund, som ofte
anvendes af vagtfolk, netop på grund af dens størrelse, folk er klar over,
at i en kamp med hunden, har de usædvanligt gode chancer, for at blive den
lille, hvilket som regel stopper kampen, før den begyndte. En sådan hund
skulle gerne kunne tøjle sin agressivitet, og det kunne jo være indlæringen
af dette du har overværet. Men modsat, så kunne det jo også være ham, som
mener at hunden skulle være hans våben, den slags findes, men er vist
heldigvis en udryddelsestruet race nu om dage.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 13-03-03 14:41

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> mener at hunden skulle være hans våben, den slags findes, men er vist
> heldigvis en udryddelsestruet race nu om dage.

Hej Benny
Hvis du har tid og lyst kunne jeg godt tænke mig en mere dybtgående
forklaring på
> Det sker
> jo under træning at man bruger træk som fremkalder, skal vi kalde det
> kontrolleret agressivitet,
eller måske er det mig der ikke er helt med på hvad du mener når du siger
"at man bruger træk".
Cya
Kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-03 18:45

Hej både Kimmi & Winther

Jeg tror der er sneget sig en lille mis ind, med træk, mener jeg handlinger,
ikke at trække i hunden. Der var mere tænkt på dette tjatten ud efter
hunden, for på den måde, at vænne hunden af med at snappe / bide ud efter
hånden. Man skal tænke på, at vagtmandens hund, må jo ikke bide nogen, det
er kun politiets hunde der må, så hunden skal kunne tøjle sin agressivitet,
indtil den enten føler sig meget truet, eller dens ejer føler sig stærkt
truet. Vagtmandens hund er jo i grove træk kun med, for at underbygge
respekten, hvis han skulle møde nogen, der hvor der ikke burde være nogen.
Mest tænkt som en beskyttelse af ham selv, og ikke som et desideret våben.

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 04:31

Hej Kimmi

Lige som en tilføjelse til det andet, da strudsen stod og hev i mig, så det
blev sluttet lidt hurtigt.

Nej du har ret, jeg arbejder ikke med bidearbejde, eller angrebsteknikker
overhovedet. Jeg arbejder mere på at få dem til at lade være. Det med at
lære hunde at bide, eller angribe, det vil jeg overlade til folk der har
forstand på den slags. Jeg foretrækker de lidt fredelige sysler.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 14-03-03 14:59

> [...]
>
> Nej du har ret, jeg arbejder ikke med bidearbejde, eller angrebsteknikker
> overhovedet. Jeg arbejder mere på at få dem til at lade være.
Snip....
Hvad hulen man!!!!! så må du gøre noget mere ved det.Strudsen køre jo
byttedrift på dig ))))))).
Ja ok! men lidt sjov må vi vel have lov at have.
Kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-03 09:43

> [...]
> byttedrift på dig ))))))).
> Ja ok! men lidt sjov må vi vel have lov at have.

Hej kimmi

Jamen hvad pokker skal jeg gøre, jeg tør ikke sige hende imod, de er for
mange

M.V.H....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 15-03-03 23:41

> Hej kimmi
>
> Jamen hvad pokker skal jeg gøre, jeg tør ikke sige hende imod, de er for
> mange
>
> M.V.H....Benny..

Hej Benny.
Uuuuuuuuuha I see! under pres fra flokken,så er der vel kun et at gøre min
ven, deltage! naturen tager sig af resten
Cya
Kimmi

Fra : Kimmi

Dato : 14-03-03 14:45

> [...]
> Mest tænkt som en beskyttelse af ham selv, og ikke som et desideret våben.

Hej Benny.
Tak skal du have Benny, så fik vi opklaret den lille sag det var jo bare
dejligt!!!.
Men på den anden side, et lille øv øv herfra,jeg regnede jo med,og håbede
på, at jeg nu skulle få et indblik i en ny revolutionær kontrolleret
agressivitet trænings teknik! Nå, men den gik så ikke.... men nu heller
ikke fordi jeg leder efter noget bestemt hvad det angår.Men et tak for dit
svar og din brugte tid har du bestemt fortjent......
Cya
Kimmi

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 15-03-03 12:46

Hej Benny

Med risiko for at virke som ordkløver: Kan våben ikke både bruges til forsvar og
angreb? Hvis en indbrudstyv forsøger at slå en vægter ned, og så vægterens hund
napper tyven, har hunden så ikke fungeret som våben?

Med hensyn til hvorvidt man leger vildt indendørs så er det jo op til folk selv
hvordan og hvorledes de vil passe på deres møbler, tæpper og øvrig inventar. Det
vigtigste er, som allerede nævnt, at hunden bliver kørt ned i drift igen og at
det er byttedriften man arbejder med. Specielt ved Rottweileren og lignende
hunden skal man huske at det man lærer dem som lille, også skal være sjovt når
de vejer 60 kg og har en selvtillid Tyson.

/Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-03 14:24

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hund
> napper tyven, har hunden så ikke fungeret som våben?

Hej Kim

Det har den jo allerede gjort, bare det at man tog den med, hvis man skal gå
i detaljer. Hunden fungerer jo på alle måder som en forstærkning af
vægteren, man kan gemme sig, så vægteren ikke opdager en, det er straks
væsentligt sværere at gemme sig for hunden. Men i grove træk kan alle hunde
jo kategorises som et våben. Selv den mindste ChiHuaHua, selv om en
slangebøsse nok ville skabe større respekt. Personligt tror jeg hellere jeg
ville tage papegøjen med.

M.V.H.....Benny..

Fra : Winther

Dato : 13-03-03 16:00

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrolleret agressivitet, så man ad denne vej kan lære hunden at
> kontrollere en situation, som måske, hvis hunden ikke havde lært det,

Benny, jeg tror ikke du ved så frygtelig meget om bidearbejde. Der er ikke
noget galt i trækkelege, det der er galt er, at han bruger sig selv som
bytte, det kan nemt gå galt. En hund som skal lære bidearbejde har ikke brug
for kontrolleret agressivitet, nej den trænes ved hjælp af byttedrift, og
byttet er ikke mennesker, men klud, pølle eller andet. Byttedrift er sjov
for hunden.

Jeg har ikke til hensigt at starte diskussion omkring bidearbejde, men hvis
manden fortsætter med at provokere hunden til at ryge på, når den er tirret
nok, så er det fejlindlæring så det gør noget, og kan sagtens resultere i,
at hunden må aflives inden den er år gammel som så mange andre rotter.

Vh. Winther

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-03 14:29

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok, så er det fejlindlæring så det gør noget, og kan sagtens resultere i,
> at hunden må aflives inden den er år gammel som så mange andre rotter.

Hej Winther

Du har helt og aldeles ret, jeg har ingen erfaring i trække eller
bidearbejde, i hvert fald ikke på den måde du mener.
Som du nok har set i et andet indlæg, så beror det vist på andres opfattelse
af hvad der blev skrevet. Der blev altså ikke skrevet om nogen form for
træk / bid, men om træk = handlinger.

M.V.H.....Benny..