[dk.fritid.filateli] Railway parcel stamps~
Fra : Lars Wiberg

Dato : 12-03-03 17:28

Hej,

Jeg har modtaget en mail fra en israeler, som er interesseret i
"Railway parcel stamps" og "Ship parcel stamps".

Hvad er det lige for nogen postfærge og posttog mærker, og hvordan ser
de ud?

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-03-03 10:33

Lars Wiberg <lw@#nospam#c.dk> wrote:

> [...]
>"Railway parcel stamps" og "Ship parcel stamps".
>Hvad er det lige for nogen postfærge og posttog mærker, og hvordan ser

Hej Lars,
Det første er det, vi kalder jernbanemærker eller fragtmærker, som
selvfølgelig har samme funktion som frimærkerne, nemlig ved brug at
vise, at der er betalt for en ydelse (forsendelse af post/banepakker).

Det andet kan både være postfærgemærker og det, vi kalder
dampskibsmærker, der havde nøjagtig samme funktion som jernbanemærker.
Begge områder er ret populære - også blandt "almindelige"
frimærkesamlere.

Du kan se fragtmærker her:
http://www.fragtmaerker.dk/Artikler.htm

En google søgning gav mærkeligt nok ikke nogen sider, hvor du kan se
dampskibsmærker, men de ligner jernbanemærkerne.

Så til lidt posthistorie: Hvis man i gamle dage (omkring 50'erne)
skulle sende en pakke med bane/rutebil og der til pakken hørte et
følgebrev, skulle dette lægges i en konvolut som skulle frankeres
almindelige frimærker. Postloven siger nemlig, at postvæsnet har
eneret på transport af breve og derfor skal de have betaling for
forsendelsen efter normal brevtakst - selv om de ikke befordrer
forsendelsen. (Postvæsenet har ikke eneret på forsendelse af pakker).

Hvis rutebilselskabet/banen frankerede et sådant brev og annullerede
frimærkerne med et af deres stempler, fik postvæsenet sit (man havde
jo købt frimærkerne på posthuset og annullerede dem nu) og var
tilfreds, selv om det ikke fik berøring med forsendelsen. Brevet blev
ofte samtidig forsynet med banemærker, der var betaling for
rutebilens/banens gebyr for transporten og hele beløbet blev
selvfølgelig afkrævet afsenderen. Men du kan se for dig, at du her har
et brev med både banemærker og frimærker, og hvor brevet er behandlet
efter alle mulige forskrifter.

Hvis du har sådanne breve, opgiver jeg gerne min adresse og betaler
portoen - specielt hvis der er 30-øres provisorier fra 1955/56 på dem!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/