[dk.fritid.filateli] Anbefalet post / Regi~
Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-03-03 12:20

Hej,

I dag har jeg modtaget et brev med til 50 frimærker fra en jeg bytter
med i Israel (deres mærker er en anelse kedelige må jeg nok erkende -
i hvert fald dem jeg har modtaget indtil videre), og han sendte brevet
anbefalet. Det virker umiddelbart lidt som at skyde gråspurve med
kanoner. Jeg er selvfølgelig klar over at breve der sendes anbefalet
har bedre garanti for at komme frem til modtageren - men alligevel.
Det skal lige siges at mærkerne jeg har modtaget, på ingen måde er det
samme værd som den porto der er brugt på at sende dem.

Hvis afsenderen brugte det som en sikkerhed imod snydere der siger:
"jeg har ikke modtaget de frimærker du har sendt", så er det stadig en
kostbar affære.

Jeg har hørt om at visse typer breve fra Argentina skal sendes
anbefalet, men er der nogen der ved om der findes tilsvarende regler i
Israel og andre lande for den sags skyld.

Når jeg sender mine danske diplomater (frimærker) ud i den store vide
verden, så sker det som almindelig brevpost med et 'Prioritaire' mærke
på, og så slut færdig. Det kan forresten godt være jeg ikke behøvede
at sætte mærket på det brev jeg lige har sendt tilbage til Israel. Det
er da vidst nok en del af Europa.

Jeg håber der er nogen der har lidt indsigt i reglerne for anbefalede
breve.

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 11-03-03 12:53

Lars Wiberg <lw@#nospam#c.dk> wrote in message
> [...]
> med i Israel (deres mærker er en anelse kedelige må jeg nok erkende -
> i hvert fald dem jeg har modtaget indtil videre),

Ja, hvis du bytter "generelle" frimærker. Hvis du har specielle ønsker
indenfor forskellige samleområder synes jeg personligt at der er mange
gode mærker imellem. Man skal formentlig være selektiv også her :)

> [...]
>
> Hvis afsenderen brugte det som en sikkerhed imod snydere der siger:
> "jeg har ikke modtaget de frimærker du har sendt", så er det stadig en

Ja, men mange gør det på grund af ubehagelige erfaringer med snydere.
Det er lidt lissom med bankens forretningsbetingelser, der er summen af
deres dårlige erfaringer ... ;)

> Jeg har hørt om at visse typer breve fra Argentina skal sendes
> anbefalet, men er der nogen der ved om der findes tilsvarende regler i
> Israel og andre lande for den sags skyld.

Der er ikke nogen regler der skal følges. Det er helt op til den enkelte
samler at afgøre. Omvendt ville jeg sige, at hvis du bytter med samlere
i Iraq, Iran og Afghanistan, ville jeg nok vælge at sende dem anbefalet!
Det samme gælder Indien og Indonesien, hvor posten i vidt omfang
simpelt hen bliver stjålet af postbudet for at nuppe eventuelle "værdier".

> [...]
> på, og så slut færdig. Det kan forresten godt være jeg ikke behøvede
> at sætte mærket på det brev jeg lige har sendt tilbage til Israel. Det

Nej, Israel er klart Asien. Derimod er Tyrkiet geopolitisk delt mellem
Europa og Asien, og Ægypten geopolitisk i både Afrika og Asien.
(Sinai-halvøen ligger pr. definition i Asien).

> Jeg håber der er nogen der har lidt indsigt i reglerne for anbefalede
> breve.

Som sagt, der er ingen fastsatte regler. Du må "føle dig frem", og
eventuelt sende anbefalet, hvis du synes det er ulejligheden værd.
Eventuelt kan du slippe billigere om ved det ved at bruge de såkaldte
indleveringsattester, der koster det samme som almindelig brevporto
indenlands (p.t. 4,25). I så fald er der ingen erstatning at hente
hvis dit brev går tabt, men du har bevis for at have sendt det.
Hvis din modtager herefter hævder aldrig at have modtaget det,
kan du eventuelt sætte en efterlysning igang med din attest som
bevis for afsendelsen, eller også droppe modtageren af din
byttekreds.
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-03-03 13:53

Hej,

On Tue, 11 Mar 2003 12:52:47 +0100, "Ann Mette Heindorff"
<amhstamps@adr.dk> wrote:

> Ja, hvis du bytter "generelle" frimærker. Hvis du har specielle ønsker
> indenfor forskellige samleområder synes jeg personligt at der er mange
> gode mærker imellem. Man skal formentlig være selektiv også her :)

Vi har aftalt, at vi så vidt det er muligt aldrig sender de samme
frimærker to gange. Han er interesseret i at skabe en Danmark samling,
og jeg er ligeledes interesseret i at skabe en Israel samling, så mon
ikke alle de pæne mærker begynder at dukke op

> Ja, men mange gør det på grund af ubehagelige erfaringer med snydere.
> Det er lidt lissom med bankens forretningsbetingelser, der er summen af
> deres dårlige erfaringer ... ;)

Ja, det er der jo noget om. Det kunne være man skulle sende de første
udvekslinger anbefalet, og når man så har etableret en smule tillid,
så kan man forsøge sig med en almindelig forsendelse.

> [...]
> Det samme gælder Indien og Indonesien, hvor posten i vidt omfang
> simpelt hen bliver stjålet af postbudet for at nuppe eventuelle "værdier".

Nåh ja, det havde jeg ikke lige tænkt på. Der findes jo mange skurke
ude i den store verden.

> Nej, Israel er klart Asien. Derimod er Tyrkiet geopolitisk delt mellem
> Europa og Asien, og Ægypten geopolitisk i både Afrika og Asien.
> (Sinai-halvøen ligger pr. definition i Asien).

Så var geografitimerne alligevel ikke helt spildt

> [...]
> kan du eventuelt sætte en efterlysning igang med din attest som
> bevis for afsendelsen, eller også droppe modtageren af din

Ok - det vil jeg lige skrive bag øret (der er masser af plads). Når
jeg tænker på hvad prisen er for det byttemateriale jeg sender ud, så
må jeg nok indrømme at et anbefalet brev virker overilet - også selv
om der skulle være nogle snydere imellem.

Men jeg vil da helt klart være mere vågen i fremtiden mht.
slyngelagtige postbude.

Tak for infoen.

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-03-03 13:29

Lars Wiberg <lw@#nospam#c.dk> wrote:

...snip
Jeg kan supplere og sige, at jeg har "byttet" en ganske god del med en
russer, dvs. sendt US$ og modtog frimærker. Han anbefalede mig at
sende i anbefalede brev, da mange postbude snuppede brevene, hvis de
kunne se, at der var penge i dem, sagde han. Han sendte ALTID sine
breve anbefalet til mig, selv om jeg tit syntes, at det var lidt
overdrevet.

Jeg kan dog sige, at vi sendte en masse breve frem og tilbage, men
ingen gik tabt - heller ikke de almindelige breve. Tiderne har ændret
sig til det bedre derovre, sagde han.

Jeg har ingen erfaringer med små og/eller eksotiske lande.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-03-03 14:01

Hej Toke,

On Tue, 11 Mar 2003 13:28:36 +0100, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

[snip] de slemme russere

> Jeg kan dog sige, at vi sendte en masse breve frem og tilbage, men
> ingen gik tabt - heller ikke de almindelige breve. Tiderne har ændret
> sig til det bedre derovre, sagde han.

På trods af det voldsomme kaos der præger mange dele af vores klode,
så er det da altid noget der sker fremskridt nogle steder.

Med lidt held skulle jeg få en ny kontakt i Hviderusland og Rusland i
løbet af denne uge. Jeg starter med at bytte små pakker - så må vi se
hvad der sker.

> Jeg har ingen erfaringer med små og/eller eksotiske lande.

Heller ikke jeg, men jeg stifter uden tvivl bekendtskab med dem i den
nærmeste fremtid. Jo flere stabile byttevenskaber jeg kan få stablet
på benene, jo bedre. Ikke mindst fordi hele verdens frimærker
interesserer mig, men også fordi jeg kan få spredt mine små danske
diplomater ud til endnu flere mennesker.

Fra : Jacob

Dato : 11-03-03 15:56

Toke Nørby wrote:
> [...]
> sende i anbefalede brev, da mange postbude snuppede brevene, hvis de
> kunne se, at der var penge i dem, sagde han.

[SNIP]

Er det ikke ulovligt at sende penge med posten?

--
Jacob

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 11-03-03 16:35

Jacob <unknown@stofanet.dk> wrote in message

> [SNIP]
>
> Er det ikke ulovligt at sende penge med posten?

Nej, det er ikke ulovligt, "kun" dit eget ansvar, hvis du
sender dem med almindelig post. Det er bedst at
sende penge (altså kontanter) med anbefalet post,
så får du beløbet erstattet, hvis brevet går tabt.

Hvis det var ulovligt at sende penge med posten
kunne du heller ikke sende checks, som jo også
er penge.

Mette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-03-03 17:51

"Ann Mette Heindorff" skrev i en meddelelse
> Nej, det er ikke ulovligt, "kun" dit eget ansvar, hvis du
> sender dem med almindelig post. Det er bedst at
> sende penge (altså kontanter) med anbefalet post,
> så får du beløbet erstattet, hvis brevet går tabt.

Er du sikker på det ?

På Post Danmarks hjemmeside:

http://www.postdanmark.dk/index.asp?link=/posthuset/pris_brev_og_pakker/pris_brev_og_pakker_start.htm&mm=p&af=breveogpakker

står der at breve med penge skal sendes anbefalet eller som
værdibrev.

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jNOSPAMve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 11-03-03 18:16

Jan Vestergaard <jan@jve.dk> wrote in message

> [...]
_brev_og_pakker_start.htm&mm=p&af=breveogpakker

> står der at breve med penge skal sendes anbefalet eller som

Man kan aldrig være sikker, og det kan sagtens være at
jeg husker fejl. Men jeg ved at jeg ofte tager chancen
når det er småbeløb på f.eks. 1 eller 2 x 20 kr. Det er
aldrig gået galt endnu, og hvis det går galt er det mit
eget ansvar. Posten åbner jo ikke vore breve for kontrol,
i hvert fald ikke her i Danmark. Checks sender jeg gladeligt
i almindelige breve. De kan kun indløses af modtageren,
og er for alle andre derfor kun det papir værd de er skrevet
på.

Når posten skriver at breve med penge skal sendes anbefalet,
er det formentlig kun ment som en "anbefaling" for din egen
sikkerheds skyld.

mvh
Mette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-03-03 23:36

"Ann Mette Heindorff" skrev i en meddelelse> eget ansvar. Posten åbner jo
ikke vore breve for kontrol,
> Checks sender jeg gladeligt
> i almindelige breve. De kan kun indløses af modtageren,
> og er for alle andre derfor kun det papir værd de er skrevet
> på.

Ja - derfor er checks også tilladt at sende - men ikke kontanter.

Tidligere stod det også på postkasserne at brevene ikke måtte indeholde rede
penge - men det kan jeg ikke huske om det stadig gør ?

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOMAILjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-03-03 23:05

"Jacob" <unknown@stofanet.dk> wrote:

>Toke Nørby wrote:
[Toke sender 12 (US$) med posten]

>Er det ikke ulovligt at sende penge med posten?

Jo, det er det, men man kommer ikke i fængsel, hvis man gør det. Det
er helt på eget ansvar. Problemet er selvfølgelig, at hvis gud og
hvermand sendte penge i almindelige breve, ville der ikke være en
eneste postkasse i Danmark, der ikke ville blive skrællet og tømt for
indhold - uden for de officielle tømningstider, vel at mærke.

I gamle dage (hvornår det så en var) fik postbudet en vis procentdel
af de penge, der blev opdaget i almindelige breve: "Formodes at
indeholde penge" blev der anført uden på konvolutten. Afsenderen blev
tilkaldt (hvis det var muligt) og overværede, at brevet blev lukket op
og en vis procentdel blev tilbageholdt. Jeg er sikker på, at afsendere
af sådanne breve så MEGET brødbetyngede ud.

Hvis det opdages i dag, bliver brevet ganske enkelt takseret som et
underfrankeret anbefalet brev (eller værdibrev) og det ekstra +
"gebyr" bliver opkrævet hos enten afsender eller modtager.

Der stjæles også breve i dag - mest breve med fødselsdagsflag uden på
- idet der sædvanligvis ligger en "lille" seddel i brevet til
fødselaren - så fik du det tip: ingen "festlige flag" på kuverterne!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Dettmaring

Dato : 12-03-03 14:20

"Lars Wiberg" <lw@#nospam#c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>[klippet]
> Jeg håber der er nogen der har lidt indsigt i reglerne for anbefalede
> breve.

Hvad det Israelske postvæsen mener om den sag:

http://www.postil.com/postshirut.nsf/MisparIDE/230?OpenDocument

Venlig hilsen
Carsten D Andersen
www.fysikogkemi.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 12-03-03 15:18

"Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> wrote:

>Hvad det Israelske postvæsen mener om den sag:
>http://www.postil.com/postshirut.nsf/MisparIDE/230?OpenDocument

Hej Carsten,
"If the contents of the letter are subject to customs inspection, the
sender must note the contents on a special green label available at
the post office. The label must be attached to the outside of the
envelope".

Det er rigtigt, og jeg ved ikke hvilke lande, der opfatter frimærker
som toldgods. USA gør fx ikke.

Det er vist også en sådan label, der sidder udenpå de fleste større
breve og pakker fra USA.

Man skal huske, at hvis der skal værdiangivelse på, kan bordet fange
herhjemme - hvis forsendelsen kommer fra et land uden for EU.
"Bordet" er det danske postvæsens toldafdeling, som med stor nidkærhed
forsøger at få told og moms af både værdien OG af portoen!

Derfor er det vigtigt, at afsenderen skriver et mindre beløb på en
sådan grøn seddel. Jeg kan ikke huske grænsen, men jeg er blevet
fanget et par gange, hvor jeg bl.a. har købt en bog hos Amazon.com.

Var der ikke noget med at frimærkeforsendelser fra Færøerne blev
tillagt told og moms, hvis beløbet oversteg 80 kr.? Hvem af jer er
blevet fanget på den konto?

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/