[dk.fritid.filateli] Udstilling i Svendbor~
Fra : Toke Nørby

Dato : 10-03-03 21:26

Kommer du i nærheden af Svendborg i den kommende weekend, kan du
besøge den Nationale Frimærkeudstilling "Svendborg på Mærkerne" (vi er
så opfindsomme med navnene, vi filatelister

Det bliver en meget flot udstilling med masser af samlinger
(eksponater) at kigge på, lige fra "Åben Klasse", hvor udstillerne
boltrer sig med både frimærker og andet, "1-rammes eksponater", hvor
man skal fortælle en færdig historie med kun 16 plancher i en enkelt
ramme samt naturligvis den almindelige konkurrenceklassse med masser
af flotte samlinger. I alt vil der være ca. 500 rammer med hver 16
A4-plancher.

Der vil være hele 26 frimærkehandlere og en af de største fornøjelser
for samlerne er at kigge i handlernes mange kasser med frimærker og
breve. Der vil med garanti blive gjort nogle gode køb her.

Sted: SG hallen, Johan Jørgensensvej 10, Svendborg.
Tid: 15.3, kl. 12-18 og16.3. kl.10-17.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 10-03-03 23:24

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev

> [...]
> ramme samt naturligvis den almindelige konkurrenceklassse med masser
> af flotte samlinger. I alt vil der være ca. 500 rammer med hver 16

Jeg har aldrig set en udstilling, så jeg er nødt til at spørge:
Hvad er en ramme?
Hvad vil det sige at man skal fortælle en historie?
Er der bestemte regler for hvor meget der må/skal være på
en planche, siden at der skal være et bestemt antal?

Jeg vidste ikke at man havde konkurrencer, og har svært ved
at forestille mig hvad det går ud på.

Ann

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-03-03 10:25

"Jensen & Nielsen" <sempernospam@get2net.dk> wrote:

>Jeg har aldrig set en udstilling, så jeg er nødt til at spørge:
>Hvad er en ramme?

Ja, som sædvanlig begår jeg den fejl at tro, at alle ved, hvad jeg
taler om. Undskyld.

Forestil dig en opretstående masonitplade ca. 120 * 90 cm med masser
af huller og placeret i en ramme med glasforside - som et billede.
Glasset kan fjernes og sættes på igen samt sikres, så pilfingre ikke
kan røre ved de 16 A4 plancher (med frimærker etc.), der ved hjælp af
små holdere, bliver palceret på masonitpladen.

>Hvad vil det sige at man skal fortælle en historie?

Fx. Jeg vil gerne ved hjælp af frimærker og breve + andet guf fortælle
publikum om min hund, der er af en speciel race. Så kan jeg skrive
lidt tekst og finde masser af frimærker med min egen hunderace på. For
at gøre historien god, skal vores eget hundefrimærke med den
besørgende hund selvfølgelig også med. Jeg har skam også lov til at
medtage et brev, der er stemplet i Hundested eller Hundslund! (Om jeg
også skal have en autograf med af Mia Hundvin, tror jeg dog ikke!)

Mulighederne er utallige og det er selvfølgelig ikke bare tematiske
(motiv) samlinger, der fortæller en historie. Jeg har set et 1-rammes
eksponat, der omhandler introduktionen til de tofarvede frimærker (se
Renés artikler her i dk.fritid). Det var virkelig lærerigt at læse den
samlers tekst og se de "illustrationer" (frimærker), han havde valgt
at tage med.

>Er der bestemte regler for hvor meget der må/skal være på
>en planche, siden at der skal være et bestemt antal?

Nej, udstilleren bestemmer. Der er dog nogle regler, der skal følges,
hvis man skal udstille i konkurrenceklassen. Det bestemte antal, du
hentyder til må være mine 16 A4 pancher - det er lige netop det antal
plancher, der kan være i en af vores "rammer".

>Jeg vidste ikke at man havde konkurrencer, og har svært ved
>at forestille mig hvad det går ud på.

Det er ligesom fjerkræavlerforeningens konkurrencer. Det går ud på at
få sin samling bedømt af nogle dommere, der uddeler "medaljer" og
eventuelle præmier.

Næste gang, du hører om en frimærkeudstilling i dit område, kan du jo
besøge den og se, hvad der sker - og der sker meget på en sådan
udstilling.

Normalt plejer de danske udstillinger at have et såkaldt "tag selv
bord", hvor man gratis kan fylde en udleveret pose med frimærker. Der
er som regel 50-100 kg frimærker at vælge iblandt - men jeg husker
ikke om der er et sådant bord i Svendborg.

Jeg hjalp med til en udstilling en gang, hvor vi havde et sådant bord,
og en dame kom ind og spurgte mig: "Hvor er det, man kan få gratis
frokost"? Jeg så ud som det helt store spørgsmålstegn, indtil hun
viste mig udstillingens reklamefolder: "Gratis tag-selv bord"! og man
havde glemt at skrive, at det var frimærker, det drejede sig om.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-03-03 10:49

On Tue, 11 Mar 2003 10:24:52 +0100, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> [...]
> er som regel 50-100 kg frimærker at vælge iblandt - men jeg husker
> ikke om der er et sådant bord i Svendborg.

Det lyder lige som noget der kan passe til mit budget Nu er de
udleverede poser vel ikke pergamynposer i størrelsen Xtra Xtra Xtra
Small, vel?

Ved du evt. om der er nogle årlige udstillinger i Jylland, særligt i
Nord- og Midtjylland?

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 11-03-03 12:04

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev

> Ja, som sædvanlig begår jeg den fejl at tro, at alle ved, hvad jeg
> taler om. Undskyld.

Der er ingen grund til at undskylde. Man kan jo ikke skære alting
ud i pap.

[snip nyttige oplysninger om rammer og historier]

> Næste gang, du hører om en frimærkeudstilling i dit område, kan du jo
> besøge den og se, hvad der sker - og der sker meget på en sådan
> udstilling.

Jeg har endnu ikke hørt om udstillinger her omkring. Måske
har jeg ikke været opmærksom nok, men der er vel også
forskel på hvor udfarende den enkelte klub er.

Ann

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-03-03 13:35

"Jensen & Nielsen" <sempernospam@get2net.dk> wrote:

>"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev
>
>Der er ingen grund til at undskylde. Man kan jo ikke skære alting
>ud i pap.

Tak, tak!

>Jeg har endnu ikke hørt om udstillinger her omkring. Måske
>har jeg ikke været opmærksom nok, men der er vel også
>forskel på hvor udfarende den enkelte klub er.

Det er rigtigt. Hvor er "her omkring"? Prøv at tage et kig her:
http://www.skilling.dk/blad/bytte.htm
Det er vist den mest opdaterede liste pt.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Salsalæreren

Dato : 25-04-03 17:55

Cubansk inspireret dansekursus
Den 18. Maj starter jeg to kurser hvor der vil blive undervist i Rueda og
grundlæggende salsa + rytmeforståelse.
Letøvede: mændene bliver bedre til at føre og pigerne lærer at danse med
flere forskellige dansere.

Begyndere: kommer til at lære de grundlæggende salsa moves og selvfølgelig
er de velkommen til at kigge på når salsahajerne indtager dansegulvet efter
dem Learning by dooing and watching.

Den 11 maj er der introdag hvor man kan hilse på andre salsainteresserede.

Dansegulvet vil være åbent så hvis du har lyst til at kigge forbi mellem 16
og 18 er du/I meget velkomne.

Kurset består af otte søndagslektioner á 1 ½ time.
Begyndere 16 - 17.30
Letøvede/fortsættere: 17.30 - 19

Prisen er kun 400 kr. for alle lektionerne.

Sted: Islands Brygge
Ørkenfortet Kigkurren 1.
Bus 40, 12,13,33,34 + metro st. "Islands Brygge"

Tilmelding og nærmere information kontakt
Kenneth på tlf. 23 29 32 16
Email kennethredzepi@hotmail.com