[Filateli] Salg af frimærkesamling - hvor?
Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-03-03 16:33

Hej filatelister,

Så vidt jeg kan gennemskue er der mangel på en relevant gruppe,
så jeg prøver at spørge her.
Dette er ikke en annonce, så please lad vær' med at flame mig...

Da jeg var i skolealderen samlede jeg på frimærker, men i slut-
ningen af teenage-årene forsvandt interessen. Frimærkealbum-
merne blev sat på hylden indtil den dag, interessen måtte genopstå.

Nu er jeg så i 30'erne, og interessen for at atter at kaste mig over
denne hobby er fortsat på nulpunktet. Samtidig står min familie
og jeg foran huskøb med de dertilhørende udgifter, og så var det
at tanken opstod, om hvorvidt en sådan relativt barnagtig og
usammenhængende samling måske kan have en eller anden værdi...

Så vidt jeg husker er der næsten udelukkende tale om danske
mærker, aldersmæssigt spredt ud over det 20. århundrede.
Men hvor går man hen og får den vurderet, når ens egen viden
på området er stærkt begrænset (og den smule der måtte være
skal findes i glemmebogen)?
Findes der auktioner?
Sælger man hele molevitten samlet, eller kan det svare sig at begynde
at studere hvilke enkelte mærker, der kan have en værdi, og så sælge
dem enkeltvis?
Eller skal jeg bare glemme det, og håbe på at få nogle børn/børnebørn,
der kan få noget ud af at arve mapperne om ~50 år?

Takker på forhånd for de svar og forslag, der måtte komme!

Mvh
Jonas

Fra : Lars Wiberg

Dato : 08-03-03 19:07

On Sat, 8 Mar 2003 16:32:37 +0100, "Jonas Jacobsen"
<jonasjacobsen@c.dk> wrote:

> [...]
> Eller skal jeg bare glemme det, og håbe på at få nogle børn/børnebørn,
> der kan få noget ud af at arve mapperne om ~50 år?

Frimærker er som udgangspunkt ikke egnet som en investering. Da
oplagene af frimærker er så store og de fleste af dem stadig er
bevaret, vil der gå en del generationer før de får en egentlig værdi
der kan gøre en samling til et 'guld æg'.

1850 - 1950 er nok det eneste tidsrum hvor der er nogle penge at
hente, så vidt jeg ved. Så med mindre du har en stor samling med flere
af de først udgivne mærker og/eller nogle særlige fejltryk, skal du
ikke regne med at kunne dække mere end et par ture sammen med vennerne
til McDonalds :)

Hvis frimærkesamling skal være en lukrativ forretning, så skal man nok
have en ordentlig røvfuld penge at gøre med i forvejen. Vi almindeligt
dødelige nøjes bare med at beundre de små stykker papir og håber vores
nuværende/kommende poder vil dele den samme interesse :)

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Toke Nørby

Dato : 08-03-03 22:19

"Jonas Jacobsen" <jonasjacobsen@c.dk> wrote:

>Hej filatelister,
>
>Så vidt jeg kan gennemskue er der mangel på en relevant gruppe,
>så jeg prøver at spørge her.

Der kommer nok en relevant gruppe på et eller andet tidspunkt!

>Dette er ikke en annonce, så please lad vær' med at flame mig...

Kunne ikke drømme om det. Dit spørgsmål er absolut relevant.

...snip [ingen interesse for frimserne]
>Nu er jeg så i 30'erne, og interessen for at atter at kaste mig over
>denne hobby er fortsat på nulpunktet.

(Hvor er der mange underlige mennekser i verden

> [...]
>at tanken opstod, om hvorvidt en sådan relativt barnagtig og
>usammenhængende samling måske kan have en eller anden værdi...

Du er bestemt ikke alene! Men det må komme an på en prøve/vurdering af
den "barnagtige" samling.

> [...]
>Men hvor går man hen og får den vurderet, når ens egen viden
>på området er stærkt begrænset (og den smule der måtte være

Lars Wiberg er inde på det rigtige: Det kommer meget an på, hvilke
mærker, du har. Da vi ikke ved det, kan jeg anbefale dig at tage et
kig på siden:

http://www.danfil.dk/klubber.html

hvor du kan finde en frimærkeklub i nærheden af din bopæl. Kontakt
formanden og bed ham om en vejledning. Det koster intet og du får en
fornuftig vurdering af dine frimærker og de muligheder, du har for at
få det bedste ud af et salg..

Lars er korrekt i sin generelle vurdering af de "første 100 års
frimærker": Det er dem, der kan være "noget værd", men der er
undtagelser.

>Findes der auktioner?

Jovist. Masser! Men igen, det kommer an på, hva du har om det kan
betale sig at benytte auktionerne.

>Sælger man hele molevitten samlet, eller kan det svare sig at begynde
>at studere hvilke enkelte mærker, der kan have en værdi, og så sælge
>dem enkeltvis?

Mange sælger samlet og får mindre ud af det end hvis de "udstykkede"
den. Dog, husk på, at det tager tid at udstykke samlingen, og at det
måske ikke kan betale sig at ofre den tid.

>Eller skal jeg bare glemme det, og håbe på at få nogle børn/børnebørn,
>der kan få noget ud af at arve mapperne om ~50 år?

Det kan sandelig godt være en god ide, men det bør du rådføre dig med
en frimærkekyndig om, fx formanden i den lokale klub.

>Takker på forhånd for de svar og forslag, der måtte komme!

Altid til tjeneste.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lars Wiberg

Dato : 08-03-03 23:37

On Sat, 08 Mar 2003 22:19:27 +0100, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> Der kommer nok en relevant gruppe på et eller andet tidspunkt!

Og jeg arbejder på en hjemmeside til gruppen, hvis det skulle have
snydt din opmærksomhed

> [...]
> formanden og bed ham om en vejledning. Det koster intet og du får en
> fornuftig vurdering af dine frimærker og de muligheder, du har for at

Hvad skal der egentlig til for at lave en Frimærkeklub under DFF - ved
du det?

> Lars er korrekt i sin generelle vurdering af de "første 100 års
> frimærker": Det er dem, der kan være "noget værd", men der er
> undtagelser.

Ja, f.eks. fejltryk, overtryk og lign. ikke? Og så kommer det igen an
på hvem det er. Nogle samlere ser alt andet end perfekte eksemplarer
som affald, eller i det mindste mindre attraktive. Grufuld tanke
egentlig.

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-03-03 10:22

Lars Wiberg <lw@#nospam#c.dk> wrote:

Toke skrev:

>Og jeg arbejder på en hjemmeside til gruppen, hvis det skulle have
>snydt din opmærksomhed

Nej, det ved jeg, Lars.

....snip
>Hvad skal der egentlig til for at lave en Frimærkeklub under DFF - ved
>du det?

Den mindste klub kan bestå af eet eneste medlem jf. de nye vedtægter
for DFF: Foreninger med 1-10 A-medlemmer har 1 stemme på
generalforsamlingen (vi kalder det "repræsentantskabsmødet"). Så det
er overkommeligt at stable en forening på benene! Et A-medlemskab er
det, der giver de største rettigheder for medlemmet - der er en række
serviceydelser, man kan benytte sig af - ligesom tidsskriftet er incl.
i prisen.

> [...]
>på hvem det er. Nogle samlere ser alt andet end perfekte eksemplarer
>som affald, eller i det mindste mindre attraktive. Grufuld tanke

Fejltryk er ganske rigtig efterspurgte - også de nyere. De mærker, der
er flest af, er (normalt) mindre attraktive en de mærker, der er få
af. Vi skal alle have et eksemplar, så der kan blive rift om dem.

De alm., som vi kan "fodre svin med" sælges normalt i bundter á 100
stk. og bruges hovedagelig til pakker, der bliver eksporteret (det er
vist stort set korrekt).

Dog, har du en samler, der interesserer sig for et ganske bestemt
mærke og studerer dette til mindste detalje, kan du godt regne med, at
han har en skuffe med 1.000-100.000 stk. af dette mærke eller endda
mere. Det kan være lige fra 5 øre vinrød til sjældnere værdier.

Jeg kan kun anbefale dig at samle på perfekte mærker. Der er ingen
grund til at sætte en las i sit album - uanset, hvor sjældent mærket
er. Du vil aldrig glæde dig over en 48 sk, der mangler samtlige takker
i den ene side, men se det, hver gang du slår albummet op på den side.
(Dine arvinger vil heller ikke glæde sig

Men - faktisk bør vi samle på den måde, vi bedst selv kan lide - så
hvis du alligevel kan lide den 48 sk. skal du bestemt have lov til det
- men jeg vil ikke give noget for det, hvis du ville prøve at sælge
din samling til mig.

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 09-03-03 02:51

Sagt kort er samlingen sikkert ikke mere værd end det du selv har givet for
den. Hvis du f.eks. har købt frimærker for 1000 kroner, er den ca. det samme
værd nu.

--
René

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-03-03 16:00

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMCHICKENANDSPAMrkj@privat.dk> wrote:

>Sagt kort er samlingen sikkert ikke mere værd end det du selv har givet for
>den. Hvis du f.eks. har købt frimærker for 1000 kroner, er den ca. det samme
>værd nu.

Jeg samler lildt specielt, hvorfor jeg også køber nogle specielle
mærker nu og da. Det med om priserne holder eller ej kan være lidt
varierende.

Fx købte jeg i 1980 et frimærke, som jeg gav 6.000 kr. for (jow da!).
I dag vil mærket kunne indbringe ca. 2000 kr., hvis jeg sælger det.
Ca. 5 år senere købte jeg et førfilatelistisk brev for 125 kr. - jeg
anede ikke helt, hvad det var I dag vil jeg ikke sælge dette brev for
½ arm! (men der er altså heller ingen, der har budt mig noget for det
endnu :). Det har nemlig efter indgående studier vist sig, at det
var/er det eneste kendte brev af "den slags".

("Førfilatelistisk" betyder, at objektet er fra tiden før vi havde
frimærker, i dette tilfælde fra før 1. april 1851)

OK, jeg kan allerede høre René sige, at det "gælder" ikke med de
specielle ting, og deri har han ret (hvis han siger det!).

Har du en god almindelig samling med gode mærker, kan du være
(nogenlunde) sikker på, at prisen holder.

Det vil dog altid være klogt at lade en frimærkekyndig kaste et blik
på sagerne og give dig et uforpligtende råd.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 10-03-03 17:24

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> "R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMCHICKENANDSPAMrkj@privat.dk> wrote:

Toke og René giver råd om salg af frimærker:

> Har du en god almindelig samling med gode mærker, kan du være
> (nogenlunde) sikker på, at prisen holder.
>
> Det vil dog altid være klogt at lade en frimærkekyndig kaste et blik
> på sagerne og give dig et uforpligtende råd.

Kan du/I anbefale nogen især? Altså her i Københavns-området.
Der er dele af min temmelig store samling jeg gerne vil af med
på en pæn måde ;) (Det er ikke Slania-samlingen; den er ikke
salgs-klar endnu).

Og mens jeg er ved det: Den Slania-udgivelse der var planlagt
til 22. september fra United Nations er udsat på ubestemt tid
på grund af Slanias sygdom, og det er overladt til Slania selv
om mærkerne nogensinde bliver færdiggjort. UN ønsker ikke
nogen anden til at færdiggøre dem.

mvh
Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-03-03 18:47

"Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> wrote:

....snip
Tokes råd:

>Kan du/I anbefale nogen især? Altså her i Københavns-området.
>Der er dele af min temmelig store samling jeg gerne vil af med
>på en pæn måde ;)

Det kommer selvfølgelig an på, hvad du vil sælge. Har du 2 RBS blå i
hobetal, vil jeg nok henvise dig til auktionsfirmaerne, men har du
mere almindeligt materiale: Spørg i en frimærkeklub! Du vil være
velkommen som gæst i en klub og der er da et par stykker (som du ved,
Mette). Du kan jo finde nogle her:

http://www.danfil.dk/klubber.html

En samtale med en frimærkekyndig kan give dig intryk af, hvor meget du
evt. kan få for guffet - og ikke mindst, hvordan du bedst kan få det
solgt.

For en ældre kollega, der gerne vil afhænde sin samling(er) benytter
jeg mig hovedsageligt af Århusklubbens (http://www.aarhusfk.dk/)
ekspertise og auktioner. Det er jeg (på sælgers vegne) godt tilfreds
med. I filatelistklubberne får du en god behandling.

Du kan også sælge privat, men inden da skader det stadig ikke at få en
forudgående samtale med en erfaren filatelist fra en klub.

>(Det er ikke Slania-samlingen; den er ikke salgs-klar endnu).

Sig bare til
- og dog, nej, det var min spøg. Jeg må begrænse mig.

> [...]
>på grund af Slanias sygdom, og det er overladt til Slania selv
>om mærkerne nogensinde bliver færdiggjort. UN ønsker ikke

Er det alvorligt? Han er jo lidt oppe i årene.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 10-03-03 20:14

> "Ann Mette Heindorff" <amhstamps@adr.dk> wrote:
>
> ...snip
> Tokes råd:

Tak for råd, vink og vejledning :)

(Toke spørger om Slanias helbred):

> Er det alvorligt? Han er jo lidt oppe i årene.

Alvorligt nok til at UN tilsyneladende vil afstå fra den bestilte
og påbegyndte gravering. Helt ærligt, jeg ved det ikke endnu.
Hans gode ven Jerzy Krysiak (som du formentlig kender) tager
til Stockholm den kommende weekend for at besøge ham.
Jerzy har lovet at fortælle nyt snarest muligt.

mvh
Mette