[Filateli] Stender Katalog England
Fra : Søren

Dato : 07-03-03 23:35

Hej,

Jeg har været "passiv" frimærkesamler en del år, men har nu gentoptaget
syslen. Jeg har blot et problem.
Kan man stadigvæk få tillægsblade til mi Stenders Album dækkende England,
Kanaløerne og Irland?

Jeg spørger, fordi jeg ikke kan se nogen netfrimærkehandel annoncerer med
Stender og England mere.

Har NG Filateli et godt tips herom?

m.v.h.,
Søren

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 08-03-03 00:39

Søren <virgilante@sol.dk> wrote in message

> Jeg har været "passiv" frimærkesamler en del år, men har nu gentoptaget
> syslen. Jeg har blot et problem.
> Kan man stadigvæk få tillægsblade til mi Stenders Album dækkende England,
> Kanaløerne og Irland?

Jeg ved det faktisk ikke, men der ligger en gammel frimærkehandler der
hedder Ileta, på fiolstræde i Kbh., som forhandler sådan noget. Hvis han
ikke har det, eller kan skaffe det, så findes det ikke mere.

På denne hjemmeside er der ikke listet nogen England albums:
http://www.jjo.dk/STENDER.htm

--
René

Fra : Toke Nørby

Dato : 08-03-03 09:20

> [...]

>syslen. Jeg har blot et problem.
>Kan man stadigvæk få tillægsblade til mi Stenders Album dækkende England,

Hej Søren,

Stenderalbum er en århusiansk "opfindelse": A/S Therkel Christensen,
Sønder Allé 36, 8000 Århus C. Tlf. 86 12 91 22.

Desværre laves der ikke blade til dit område mere. Man laver
udelukkende blade til de skandinaviske lande.

Men derfor kan jeg, som René, godt anbefale et besøg hos Ileta, hvis
du bor i Københavnerområdet

Hvad med at lave dem selv på en computer! Bortset fra evt. indskanning
af billeder (hvis man finder dette nødvendigt) ser det ikke
uoverkommeligt ud.

En anden måde at lave sine egne albumblade på er at bruge et
færdigsyet computerprogram og der eksisterer en række udenlandske
programmer, som fx http://www.stampalbums.com/ der givetvis har
England med områder. Sider kan direkte downloades som pdf-filer. Jeg
har ikke prøvet og har ikke brugernavn og adgangskode, men det er
gratis at registrere sig.

Desuden findes et dansk program, der hedder Staap:
http://www.uffesvej.dk/staap/

Det kan fås gratis, hvis du er medlem af Danmarks Filatelist Forbund
http://www.danfil.dk. Jeg har dog heller ikke prøvet dette program.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 08-03-03 11:28

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> Hvad med at lave dem selv på en computer! Bortset fra evt. indskanning
> af billeder (hvis man finder dette nødvendigt) ser det ikke
> uoverkommeligt ud.

Det kan jeg godt anbefale. Så kan man også få det nøjagtigt som man vil, og
man har således også mulighed for at montere et pænt brev eller lignende.

> En anden måde at lave sine egne albumblade på er at bruge et
> færdigsyet computerprogram og der eksisterer en række udenlandske
> programmer, som fx http://www.stampalbums.com/

Har selv prøvet dem, og de er udemærkede. De var gratis at bruge indtil for
et par år siden.

> Desuden findes et dansk program, der hedder Staap:
> http://www.uffesvej.dk/staap/

Det "program" er ret omfattende og mest møntet på hardcore udstillere. Er
svært at bruge. JEg har endnu ikke fundet ud af hvordan det virker, selvom
jeg har mere end 10 års erfaring med computere.

--
René

Fra : amh

Dato : 08-03-03 12:37

R.K.Jorgensen <SPAMSPAMCHICKENANDSPAMrkj@privat.dk> wrote in message

- snip -

> Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

- snip -

> Det "program" er ret omfattende og mest møntet på hardcore udstillere. Er
> svært at bruge. JEg har endnu ikke fundet ud af hvordan det virker, selvom
> jeg har mere end 10 års erfaring med computere.

Det har jeg heller aldrig fundet ud af, selv om forfatteren har
sendt mig en omfattende vejledning, og min computererfaring
er ligesom Rene's, mere end 10 år.

Jeg laver selv mine albumsider, og bruger i øvrigt CorelDraw
til det, men andre programmer kan være lige så gode.

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 08-03-03 15:07

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> Det har jeg heller aldrig fundet ud af, selv om forfatteren har
> sendt mig en omfattende vejledning, og min computererfaring
> er ligesom Rene's, mere end 10 år.

Jeg er glad for at høre at jeg ikke er den eneste der synes STAAP er meget
svær at finde ud af. Det er det med brugervenligheden der mangler synes jeg.

> Jeg laver selv mine albumsider, og bruger i øvrigt CorelDraw
> til det, men andre programmer kan være lige så gode.

Jeg bruger selv Microsoft Word. Jeg har nogle skabeloner af felter som jeg
kan "copy & paste" rundt som det nu passer bedst. Lars Engelbrecht har
desuden er skabelon på sin hjemmeside om helsager, både til Word og
Powerpoint:

http://www.helsager.dk/

--
René

Fra : amh

Dato : 08-03-03 17:03

> [...]
> svær at finde ud af. Det er det med brugervenligheden der mangler synes

Ja, det synes jeg også, men noget helt andet er, at jeg aldrig
har været varm på fortrykte albums. Jeg synes simpelthen
de er for ufleksible. Og det er heller ikke mit indtryk, at de er
særligt populære. Der er f.eks. nogen (i USA) der har fundet
på at lave et fortrykt Slania-album efter mit website, i det
forfængelige håb at de ville blive stenrige på salget. (de har
fået lov af mig på betingelse af, at de kun gengav frimærkerne
i sort/hvid, ikke farve, for det skulle ikke ligne et optryk af mit
site).

Det er gået stik modsat, fordi de fortrykte sider ikke har plads
til alle de finurligheder der også findes, f.eks. black prints,
skalatryk, førstedagskuverter, postalt anvendt materiale,
maxikort, spillekort, telefonkort, og mange andre ting. Alle
der har set albummet siger at det er nydeligt arbejde, men
død upersonligt. Og det er jo ikke bare en samling postfriske
frimærker der udgør en Slania-samling ...

De sælger det dyrt, ca.75 US-dollars + årlige supplements-
blade.

> [...]
> kan "copy & paste" rundt som det nu passer bedst. Lars Engelbrecht har
> desuden er skabelon på sin hjemmeside om helsager, både til Word og

Tak for linket, som jeg vil se nærmere på når jeg næste gang
skal igang med at lave sider. I øvrigt tror jeg nok at jeg vil
forsøge at vænne mig til at bruge Word. Det er en god idé
med copy/paste-skabeloner, så man kan flytte rundt på teksten
i forhold til mærkerne, indtil siden har en god balance. Det kan
man selvfølgelig også i CorelDraw, men "problemet" er, at man
ikke kan læse teksten ordentligt hvis man skal kunne se hele
siden på skærmen -- det gør arbejdet mere besværligt end
nødvendigt.

Mette

Fra : Søren

Dato : 09-03-03 21:16

Hej Rene,

Tak for din mail. Disse skabeloner - er det nogle du evt. vil delagtiggøre
en lidet professionel bruger af Word som vedhæftet fil (skabelon), således
at jeg kan se, hvorvidt jeg kan bruge disse?

mvh
Søren

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 10-03-03 02:08

> Tak for din mail. Disse skabeloner - er det nogle du evt. vil
delagtiggøre
> en lidet professionel bruger af Word som vedhæftet fil (skabelon), således
> at jeg kan se, hvorvidt jeg kan bruge disse?

Kig i dk.binaer. Der ligger en Word skabelon.

--
René