[dk.fritid.filateli] Samler du på frimærke~
Fra : Toke Nørby

Dato : 06-03-03 21:16

Det sner i Århus (interessant, ikk?) og når man har ondt i halsen
gider man ikke slikke på frimærker for så smager limen sikkert ad H
til. Hvornår mon vi får frimærkelim med jordbærsmag?

Det fik mig også til at tænke på alle de heste, der har måttet lade
livet for at vi kan få lim bag på vores frimærker!

Det er jo ikke helt rigtigt, det med alle de lim-givende heste, men
alligevel.

Har du tænkt på, at den lim, der er på de fleste af vores nyere
frimærker, er usynlig? Det kan fx give problemer med udenlandske
byttepartnere som samler postfriske danske mærker. Her må man så gøre
opmærksom på, at limen SKAL være usynlig og at mærket skam er
postfriskt. Der er nemlig mange, der samler på postfriske frimærker,
dvs. ubrugte frimærker, der ikke har været monteret i albums med
frimærkehængsler.

De fleste af de danske stålstukne frimærker (fra 1933 og frem) er
trykt på papir med gummi arabikum på bagsiden. Den lim er synlig.

Under WWII anvendtes også dekstrin til gummieringen, hvilket kan ses
af en til tider brunlig gummiering.

De første danske frimærker med den usynlige lim, den såkaldte
DAVAC-gummiering, var Fr. IX, 50 øre brun (AFA 460u) og 60 øre rød
(AFA 461u), oplagene 2026 og 2027. Disse mærker blev dog også trykt på
papir med synlig gummi. Det første særfrimærke, der blev trykt på
papir med DAVAC-gummiering var vores non-figurative frimærke af
Richard Mortensen, 60 øre flerfarvet (AFA 489).

I dag bliver alle danske frimærker trykt på papir med usynlig lim og
vil du vaske sådanne frimærker af, kan jeg give dig et godt råd, idet
DAVAC-gummieringen består af en letopløselig del og en tungtopløselig
del.

Den del, der "er i brug" når vi slikker på frimærkerne og bagefter (i
hvert fald nogle af os) vasker dem af moster Annas breve, er den
letopløselige. Når du vasker frimærkerne af og i vandet ser dem slippe
papiret, bør du lægge dem til tørre med billedsiden nedad på papir,
der kan suge vand.

Når de er _næsten_ tørre (der skal være en anelse fugt tilbage), kan
du lægge dem i pres. Hvis ikke de er næsten knastørre, vil den
tungtopløselige del af limen få frimærkerne til at sidde fast i bogen
(eller hvad du nu bruger) til at presse frimærkerne. Så er det så godt
som umuligt at få dem vristet løse igen. Grunden til, at der skal være
lige en anelse fugt tilbage, er selvfølgelig, at du ved at presse dem
kan få dem glatte og pæne (ligesom når du stænker lidt vand på dit
strygetøj inden du (m/k stryger det).

Noget andet er så, at hvis man får et pænt brev med et pænt frimærke
og et pænt stempel, skal man bestemt ikke vaske frimærkerne af, men
det er en anden historie.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : amh

Dato : 06-03-03 22:39

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> Det sner i Århus (interessant, ikk?) og når man har ondt i halsen
> gider man ikke slikke på frimærker for så smager limen sikkert ad H
> til. Hvornår mon vi får frimærkelim med jordbærsmag?

Det sner ikke i Farum, men det er pivkoldt, og østenvinden suser
gennem marv og ben. Rigtig frimærke- og computervejr ;)

> Det fik mig også til at tænke på alle de heste, der har måttet lade
> livet for at vi kan få lim bag på vores frimærker!

Stakkels heste -- nu tog du lysten fra mit til at lave en speciel
webside om heste ;(

> [...]
> postfriskt. Der er nemlig mange, der samler på postfriske frimærker,
> dvs. ubrugte frimærker, der ikke har været monteret i albums med

Det er rigtigt, men mange udenlandske frimærker bliver også i vore
dage lavet med usynlig lim. En helt anden ting er de rædsomme,
selvklæbende frimærker, som næsten er umulige at vaske af.

> [...]
> lige en anelse fugt tilbage, er selvfølgelig, at du ved at presse dem
> kan få dem glatte og pæne (ligesom når du stænker lidt vand på dit

Der var engang en som sagde, at med denne metode bliver de
flade som klipfisk -- og det er nok rigtigt :)

> Noget andet er så, at hvis man får et pænt brev med et pænt frimærke
> og et pænt stempel, skal man bestemt ikke vaske frimærkerne af, men
> det er en anden historie.

Nemlig ! Om "100 år" er moster Oda's fødselsdagshilsen
med et pænt frimærke og et pænt stempel en raritet! Jeg
fik idag et brev fra Østrig frankeret med et rædsomt
automatmærke med stregkode og den lakoniske besked
"Bar Freigemacht". Det var dét frimærke ... ;)

Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Toke Nørby

Dato : 07-03-03 08:09

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>Stakkels heste -- nu tog du lysten fra mit til at lave en speciel
>webside om heste ;(

Be-be! - hvis jeg nu påstår, at den lim vi bruger i dag, ikke er
"lavet af heste". Hjælper det så ikke på humøret?

[danske frimærker har usynlig lim]

>Det er rigtigt, men mange udenlandske frimærker bliver også i vore
>dage lavet med usynlig lim. En helt anden ting er de rædsomme,
>selvklæbende frimærker, som næsten er umulige at vaske af.

Jeg har ikke prøvet, men er der ingen i fx
rec.collecting.stamps.discuss, der har lavet en anvisning? Hvad med
sprit? eller benzin eller andre midler. Der er nok en eller andet
opløsningsmiddel, der kan bruges?

>Der var engang en som sagde, at med denne metode bliver de
>flade som klipfisk -- og det er nok rigtigt :)

Var det ikke Kirsten Hüttemeyer? (jeg _kan_ altså ikke huske de
reklamer!)

> [...]
>automatmærke med stregkode og den lakoniske besked
>"Bar Freigemacht". Det var dét frimærke ... ;)

Gem det alligevel. Om 100 år skal der nok være en samler, der
spørger: "Er der ingen, der har gemt de der østrigske breve fra 2002,
dem med de rædsomme automatfrimærker og stregstempel?"

Jeg gemmer alle mulige underlige forsendelser i det håb, at det, der i
dag må betegnes som "discount guf" måske om 100 år kan bruges til
noget fornuftigt. Under alle omstændigheder ville jeg selv syntes, at
det var sjovt at finde en af mine kasser - om 100 år. Men lad være med
at bruge dem som isolering på loftet. Det bliver de ødelagt af i
tidens løb.

Fra : amh

Dato : 07-03-03 10:52

> Be-be! - hvis jeg nu påstår, at den lim vi bruger i dag, ikke er
> "lavet af heste". Hjælper det så ikke på humøret?

Det gør ikke noget Toke -- jeg stejlede bare og fnyste "pruh-ha" :)

> [...]
> rec.collecting.stamps.discuss, der har lavet en anvisning? Hvad med
> sprit? eller benzin eller andre midler. Der er nok en eller andet

Jo da -- spørgsmålet kommer op med jævne mellemrum
i rcsd, og der er bred enighed om at lightergas er det mest
effektive. Personligt er jeg forlængst holdt op med at vaske
dem af og gemmer dem som de er. Det der kommer ind
som afklip, ryger pr. automatik over i den kasse hvor jeg
samler kilovare.

> Var det ikke Kirsten Hüttemeyer? (jeg _kan_ altså ikke huske de
> reklamer!)

Og KH kan nok ikke kende forskel på frimærkeklip og klipfisk ;)

> Gem det alligevel. Om 100 år skal der nok være en samler, der
> spørger: "Er der ingen, der har gemt de der østrigske breve fra 2002,
> dem med de rædsomme automatfrimærker og stregstempel?"

Det vil jeg så gøre -- til dig ;)

mvh
Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 07-03-03 08:21

Det får mig til at tænke på limen på et nyere frimærke fra Schweiz.
Det er det broderede 5 Fr. frimærke, der blev udgivet den 21. juni
2000.

Du læste rigtigt! Det er skam et 3D stoffrimærke fremstillet af 100%
polyester (det kalder jeg også min svigermoder, selv om hendes navn
staves med "h"

Limen her er også (som Mette omtalte) selvklæbende, men jeg har ingen
anelse om, hvordan den lim er.

Er der nogle samlere, der har kendskab til det mærke? Har I set det
anvendt på brev?

Hvordan vasker man det mærke af? (hvis man kan nænne at vaske det af).

Hvordan monterer man det i album? (lad nu være med at drille mig og
sige, at I syr det fast

Jeg ved ikke meget om det mærke, så det kunne være sjovt af få noget
at vide om det.

Fra : amh

Dato : 07-03-03 11:03

> [...]
> anelse om, hvordan den lim er.
>
> Er der nogle samlere, der har kendskab til det mærke? Har I set det

Jeps. Du kan se det her:
http://thematicalstamps.school.dk/frame_Particulars.htm

> Hvordan vasker man det mærke af? (hvis man kan nænne at vaske det af).

Det frimærke vasker man ikke af, Toke !!!

> Hvordan monterer man det i album? (lad nu være med at drille mig og
> sige, at I syr det fast

Jeg var lige ved at komme med en længere udredning om
min symaskines fortræffelige egenskaber ;) Hvis du har det
postfrisk tilpasser du en klemlomme og anbringer det i dit
album. Hvilket minder mig om, at der findes også et miniark
med 4 frimærker af slagsen, og en ualmindelig flot broderet
ramme udenom. Det koster en halv bondegård på det åbne
marked ...

> Jeg ved ikke meget om det mærke, så det kunne være sjovt af få noget
> at vide om det.

Jeg skriver til dig privat med yderligere oplysninger om
mærket -- altså det jeg ved fra Swiss Post. Hvis der er
ønske om det, skriver jeg det også her i gruppen senere.
Jeg skal bare lige have det oversat fra engelsk til dansk.

mvh
Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 08-03-03 09:46

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

[Det broderede 5 Fr. frimærke fra Schweiz, der blev udgivet den 21.
juni]

>Jeps. Du kan se det her:
>http://thematicalstamps.school.dk/frame_Particulars.htm

1000 tak!

>Det frimærke vasker man ikke af, Toke !!!

Nej - det gør man ikke - det ved jeg godt og har altid været tilhænger
af at lade frimærkerne sidde på kuverterne. Nu kommer jeg i
"Gruk-hjørnet":

Riv ej mærket fra kuverten,
før den vist er til eksperten,
Thi er først riften i konvolutten,
hjælper det ikke at ha' fortrudt den!

Sødt, ikk'? Det lavede jeg engang i 1970'erne

....snip

> [...]
>ønske om det, skriver jeg det også her i gruppen senere.
>Jeg skal bare lige have det oversat fra engelsk til dansk.

Du må gerne poste det her. Jeg er sikker på, at mange af læserne ikke
kender meget til det.

Det kunne jo være vi skulle oprette en tråd om det broderede frimærker
(jeg kunne ikke dy mig ;) for det kan jo også tænkes, at der er
varianter i et sådant mærke, "fejlsyning"? eller hvad man nu skal
kalde den slags.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : amh

Dato : 08-03-03 10:44

> "amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:
>
> [Det broderede 5 Fr. frimærke fra Schweiz, der blev udgivet den 21.
> juni]

(Toke har taget navneforandring til Gruk)

> [...]
> Thi er først riften i konvolutten,
> hjælper det ikke at ha' fortrudt den!
>
> Sødt, ikk'? Det lavede jeg engang i 1970'erne

Jeg vidste ikke du også kunne være lyrisk ;)

- snip -

> Du må gerne poste det her. Jeg er sikker på, at mange af læserne ikke
> kender meget til det.

Det gør jeg senere.

> [...]
> (jeg kunne ikke dy mig ;) for det kan jo også tænkes, at der er
> varianter i et sådant mærke, "fejlsyning"? eller hvad man nu skal

Fejlsyninger -- eller fejlfarver -- er ikke dukket op endnu, men
der findes en "variant", som ikke er et frimærke, men nærmere
et reklamefremstød. Det er syet i brunlige farver efter samme
opskrift som frimærket. Det blev kun udsendt sammen med
køb af Swiss Post's Årbog det år. Jeg har det, og sender
et billede når mit indlæg er færdigt.

USA tog for øvrigt ideen op sidste år, og udsendte et
Thanksgiving frimærke i patchwork. Det kan ses her

http://thematicalstamps.school.dk/frame_Thanksgiving.htm

rul ned til bunden af siden hvor der er en overdimensioneret
udgave.

mvh
Mette
(som også samler danske julemærker)