[filateli] diskussion af ny OTD
Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 04-03-03 02:06

Hej alle

Jeg vil godt starte med takke alle som har været med til at arbejde på at få
oprettet en filateligruppe. Jeg er faktisk overrasket over så mange folk der
er dukket op i løbet af så kort tid, hvilket jeg mener er et klart signal om
at behovet er helt reelt. I starten var indlæggene lidt "krampagtige", da
der jo var et vist pres. Men der gik ikke længe før at diskussionerne og
indlæggene bar præg af oprigtig nysgerrighed og stor fortællelyst

Tiden er nu moden til at få formuleret et nyt OTD (oplæg til diskussion) og
man kan læse nærmere om principperne her:

http://usenet.dk/otd/otd.html

Jeg håber at alle jer som følger med i filateli diskussionerne her i
dk.fritid, vil komme med jeres uforbeholdne meninger om hvad der skal med og
ikke med. Jeg har her et forslag:

-----------------------

Emne:
[OTD] Ny gruppe: Filateli

Beskrivelse:
Diskussionsforum for frimaerkesamlere (evt. filatelister)

Fundats:
Formålet med denne nyhedsgruppe er, at give filatelister en mulighed for at
mødes med ligesindede og diskutere om og udveksle erfaringer med frimærker
og post-historie. Diskussion af auktionspriser, anvisning af
frimærkehandlere o.lign. er tilladt, mens direkte annoncering af salg ikke
er tilladt. Det er ikke tilladt sende indlæg til denne gruppe, der
indeholder vedhæftede filer, f.eks. billeder af frimærker eller breve, til
belysning af emnet. Disse indlæg bedes lagt i dk.binaer.

Eksisterende trafik
Der er en livlig diskussion af filateli i dk.fritid, som er stedet indtil
videre, hvor filatelister må diskutere deres hobby. I de seneste 3 uger har
der været over 50 indlæg af filatelistisk karakter og dette vidner om at der
er mange der har spørgsmål og ligeså mange der gode svar på rede hånd.
Derudover, er et par af indlæggene fra brugere som er lidt "trætte" af al
den frimærkesnak, hvilket må betyde at dk.fritid gruppen selv ønsker at en
udskillelse af filateli-emnet er på sin plads.

Moderering:
?? (hvad skal vi skrive her)

Diskussionsperiode:
21 dage (?? er det mon nødvendigt at bruge så lang tid igen)

Forslagsstiller(e):
René Kejlskov Jørgensen

--------------------------

René

Fra : Henning Madsen

Dato : 04-03-03 03:02

R.K.Jorgensen <SPAMSPAMCHICKENANDSPAMrkj@privat.dk> skrev:
>Emne:
>[OTD] Ny gruppe: Filateli
>
>Beskrivelse:
>Diskussionsforum for frimaerkesamlere
>(evt. filatelister)
>
>Fundats:

>Moderering:
>?? (hvad skal vi skrive her)

Det er mest praktisk at skrive nej.
Ellers skal nogle læse alle indlæg igennem
og kontrolerer at de opfylder fundatsen/
gruppeformålet og det kan tage op til
et par dage at få indlæg og svar i gruppen

MVH
Henning

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-03-03 13:39

Henning Madsen <h2m@9DPHRmadsen.mail.dk> (slet 9DPHR) wrote:

>R.K.Jorgensen <SPAMSPAMCHICKENANDSPAMrkj@privat.dk> skrev:
....snip

>Det er mest praktisk at skrive nej.
>Ellers skal nogle læse alle indlæg igennem
>og kontrolerer at de opfylder fundatsen/
>gruppeformålet og det kan tage op til
>et par dage at få indlæg og svar i gruppen

Jeg er enig med Henning.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 05-03-03 00:09

Henning Madsen (slet 9DPHR) <h2m@9DPHRmadsen.mail.dk> wrote in message

> Det er mest praktisk at skrive nej.
> Ellers skal nogle læse alle indlæg igennem
> og kontrolerer at de opfylder fundatsen/
> gruppeformålet og det kan tage op til
> et par dage at få indlæg og svar i gruppen

OK.. lyder fornuftigt

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-03-03 13:57

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMCHICKENANDSPAMrkj@privat.dk> wrote:

>Emne:
>[OTD] Ny gruppe: Filateli

Skal der ikke stå: dk.fritid.filateli?

>Beskrivelse:
>Diskussionsforum for frimaerkesamlere (evt. filatelister)

Forslag:
Forum for frimaerkesamlere, filatelister o.l.

Så har du også posthistorikerne med - selv om du nævner det i
fundatsen. Ordet "Diskussion" behøver åbenbart ikke at komme med.

> [...]

>indeholder vedhæftede filer, f.eks. billeder af frimærker eller breve, til
>belysning af emnet. Disse indlæg bedes lagt i dk.binaer.

Det er ikke tilladt sende indlæg, der indeholder vedhæftede filer
(billeder) til denne gruppe. Eventuelle billeder kan lægges i
dk.binaer.

(Det er ikke indlæggene, du vil have i dk.binaer)

> [...]
>er mange der har spørgsmål og ligeså mange der gode svar på rede hånd.

.... der har gode svar på rede hånd.

> [...]
>den frimærkesnak, hvilket må betyde at dk.fritid gruppen selv ønsker at en
>udskillelse af filateli-emnet er på sin plads.

"Nej" (som Henning foreslår).

>Diskussionsperiode:
>21 dage (?? er det mon nødvendigt at bruge så lang tid igen)

Skriv du 21 dage, da det er det normale.

>Forslagsstiller(e):
>René Kejlskov Jørgensen

Fint!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 04-03-03 22:37

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev

> Skal der ikke stå: dk.fritid.filateli?

Det er ikke os der skal bestemme hvor i hierarkiet, gruppen
skal placeres. Vi kan selvfølgelig foreslå et navn, men er det
ikke bedre at nøjes med at foreslå at gruppens navn indeholder
et bestemt ord, filateli?

> Skriv du 21 dage, da det er det normale.

Da dette er en ændring af det allerede stillede forslag, skulle det
ikke være nødvendigt at skrive 21 dage, hvis jeg har forstået
opskriften ret. Hvad med 7 dage?

Ann

Fra : kunstsmed@image.dk

Dato : 04-03-03 16:57

Hej Rene

Jeg har flere gange foreslået, at denne nyhedsgruppe fik husly i
Filatelistisk Mødested" og du var da også så venlig at svare mig i en
mail. Dit argument for at bruge dette form frem for Mødestedet var, at
så var der flere der så det. Så lige lidt statistik. I den korte tid
det nye Mødetsed har eksisteret (ca. 1 måned) har der været 1640
besøgende (ca. 50 0m dagen) og i det gamle mødested, som har
eksisteret i 17 måneder, har der været 9872 besøgende.
Et af mine hovedargumenter, når jeg fortæller om Mødestedet, er at jeg
synes det er brand ærgeligt hvis der bliver for mange nyhedsgrupper,
forummer, mødesteder osv. da en masse god snak og god viden vil blive
spredt rundt omkring. Som jeg hører det, så er der mange som ikke
orker at vandre rundt fra gruppe til gruppe og som jeg pjejer at sige:
hvorfor sprede god viden istedet for at samle det?
Forøvrigt er det tilladt at have køb og salgsannoncer i Mødestedet
samt lave links til billeder osv.
Jeg har foreslået at stedet her kunne komme ind i det forum som hedder
"Talerstolen" og skulle du være intereseret, så kan du jo blive
moderator af dette forum.
Forøvrigt så har Børne Frimærke Klubben (under DFU) fået deres eget
forum i Mødestedet så, som du ser, er det rummeligt.

Med venlig hilsen
Knud-Erik Andersen.

Fra : amh

Dato : 04-03-03 17:29

<kunstsmed@image.dk> wrote in message

> [...]
> orker at vandre rundt fra gruppe til gruppe og som jeg pjejer at sige:
> hvorfor sprede god viden istedet for at samle det?

Hej Knud Erik,

Helt så "firkantet" tror jeg ikke Rene har ment det. Som du ved
har jeg selv flere gange besøgt Mødestedet, og synes det er en
god gruppe. Men ingen kan vide alt, så jeg er tilhænger af så
mange grupper som muligt, da man (næsten) altid kan finde andre
og supplerende svar på sine spørgsmål andre steder. Af samme
grund følger jeg også rcsd samt det tilhørende marketplace, samt
alt.stamps. Eller sagt på en anden måde: jeg nøjes sjældent med
at spørge kun eet sted :)

> Forøvrigt er det tilladt at have køb og salgsannoncer i Mødestedet
> samt lave links til billeder osv.

Med hensyn til købs- og salgsannoncer har du så noget ingen
andre grupper har. Det er kun godt og skærper "konkurrencen".
Links til billeder kan laves på alle usenet-grupper, men ikke postes
som vedhæng til indlæg.

> [...]
> Forøvrigt så har Børne Frimærke Klubben (under DFU) fået deres eget
> forum i Mødestedet så, som du ser, er det rummeligt.

Det er godt, at også børnene har et mødested hos dig. Det vil
jeg videregive til de unger jeg selv holder ungdomsklub med her
på Sjælland; de har manglet et sted hvor de kan snakke om
deres samlinger.

Venlig hilsen
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-03-03 17:34

<kunstsmed@image.dk> skrev i en meddelelse
> Forøvrigt er det tilladt at have køb og salgsannoncer i Mødestedet
> samt lave links til billeder osv.

Køb/salg/bytte er ganske rigtigt ikke velkomne i
i dk.fritid.* grupperne, men der er
udmærkede grupper til det formål i
dk.marked.privat.* grupperne, og der burde
man vist samtidig med dk.fritid.filateli også
oprette en dk.marked.privat.filateli.

Links til billeder eller andre indlæg i samme eller
andre grupper kan også laves her.

Jan

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 04-03-03 18:05

<kunstsmed@image.dk> skrev

> Hej Rene

Hvad med alle os andre?

> Forøvrigt er det tilladt at have køb og salgsannoncer i Mødestedet
> samt lave links til billeder osv.

Jeg ser det som en stor fordel at annoncer ikke er tilladt i den nye
nyhedsgruppe. Det giver mindre støj.

> Jeg har foreslået at stedet her kunne komme ind i det forum som hedder
> "Talerstolen" og skulle du være intereseret, så kan du jo blive
> moderator af dette forum.

Fedte, fedte.

Ifølge flere af de faste skribenter i dk.admin kræver det intelligens
at bruge usenet, så det er et af mine argumenter for at blive her.

Mhv
Ann

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-03-03 20:00

kunstsmed@image.dk wrote:

.... en hel masse

Hej Knud Erik,

Kunne du ikke påbegynde en anden tråd i dk.fritid om
"fortræffeligheden af Filatelistisk Mødested" eller lignende, da denne
tråd gerne skulle handle om den OTD, René har lavet.

Det står frit for enhver om man vil benytte dette eller hint fora.
Nyhedsgrupperne er efter min opfattelse noget af det bedste, der er
lavet i cyberspace og vi (tør jeg godt sige) er en lang række
tilfredse brugere, så jeg ser yderst positivt på Renés initiativ.

> Jeg har foreslået at stedet her kunne komme ind i det forum som hedder
> "Talerstolen" og skulle du være intereseret, så kan du jo blive
> moderator af dette forum.

Du behøver ikke at kunne lide nyhedsgrupperne, men det støder mig at
du prøver at tale René fra at oprette en dk.fritid.filateli ved at
lokke med en "moderatorplads" på "Filatelistisk Mødested". Det virker
helt helt forkert på mig.

Har du relevante kommentarer til Renés OTD kan du naturligvis komme
med dem i denne tråd.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 04-03-03 17:56

"R.K.Jorgensen" skrev

> Eksisterende trafik
> I de seneste 3 uger har der været over 50 indlæg af filatelistisk
> karakter og dette vidner om at der er mange der har spørgsmål
> og ligeså mange der gode svar på rede hånd.

Jeg undrer mig over at du skriver "50 indlæg". Jeg får det til over 400.

Ann

Fra : Lars Wiberg

Dato : 04-03-03 18:16

On Tue, 4 Mar 2003 17:55:52 +0100, "Jensen & Nielsen"
<sempernospam@get2net.dk> wrote:

> Jeg undrer mig over at du skriver "50 indlæg". Jeg får det til over 400.

Faktisk 459 efter min sammentælling. Der kan selvfølgelig være enkelte
indlæg jeg er gået glip af, men det er i hvert fald godt deroppe af.

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 05-03-03 00:17

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

> "R.K.Jorgensen" skrev

> Jeg undrer mig over at du skriver "50 indlæg". Jeg får det til over 400.

Jeg har faktisk ikke alle de tidlige indlæg på min newsreader mere (? de må
være slettet af TDC), men der er i hvert fald 50 "hoved" indlæg. Dertil
kommer alle svarene

René

Fra : Peter Laursen

Dato : 04-03-03 21:19

> Tiden er nu moden til at få formuleret et nyt OTD (oplæg til
diskussion) og
> man kan læse nærmere om principperne her:

At bytte frimærker er en vigtig del af vores hobby. Jeg vil gerne
foreslå at OTD'en specifikt tillader 'bytteannoncer' - dvs indlæg af
typen "Haves 100 danmark, ønskes 100 xxx". Således bliver gruppen ikke
kun en diskussiongruppe men et sted hvor frimærkesamlerne kan knytte
kontakter på mange niveauer.

Jeg læste en en skrev flg "Køb/salg/bytte er ganske rigtigt ikke
velkomne i dk.fritid.* grupperne". Kan vi ikke begrænse det til at
annoncer fra frimærkehandlere er uønskede? Hvis det så viser sig at
gruppen bliver fyldt/domineret af den slags 'opslag' så kunne man lave
en undergruppe, en .marked gruppe. Hvis frimærkegruppen går hen og får
så meget trafik så vil det vel egentlig kun være et positivt problem!

mvh
Peter Laursen

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-03-03 22:20

"Peter Laursen" <pl@mail1.remove.this.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>typen "Haves 100 danmark, ønskes 100 xxx". Således bliver gruppen ikke
>kun en diskussiongruppe men et sted hvor frimærkesamlerne kan knytte

Hej Peter,
Du har selvfølgelig ret i at frimærkesamlere bytter/køber og sælger
frimærker, (papirklipsamlere har vel samme tendenser). Jeg syntes, at
Renés forslag er velgennemtænkt, idet han foreslår at annoncering af
direkte salg ikke er tilladt. Det vil efter min mening gøre en
indblanding fra den kommercielle side off-topic, medens det ikke er
odiøst at nævne, at man er interesseret i dette og hint. Som du er
inde på, er en betragtelig del af vores aktivitet "en ordentlig gang
bytten frimærker" og det bør der også være plads til.

> [...]
>en undergruppe, en .marked gruppe. Hvis frimærkegruppen går hen og får
>så meget trafik så vil det vel egentlig kun være et positivt problem!

Jeg kan sagtens forestille mig en dk.marked.privat.filateli, men lad
os nu lige få dk.fritid.filateli søsat først. Så kan man om et stykke
tid, når frimærkesamlerne har fundet rytmen, se, om der er ræson i at
søge om at etablering af en ny gruppe.

Fra : Henning

Dato : 06-03-03 19:07

"Peter Laursen" <pl@mail1.remove.this.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> typen "Haves 100 danmark, ønskes 100 xxx". Således bliver gruppen ikke
> kun en diskussiongruppe men et sted hvor frimærkesamlerne kan knytte

Det vil stort set kun være filatelister, der vil læse & skrive i den
gruppe, hvis de ikke gider at futte bytte indslag over i dk.admin.netikette
må det være deres sag, de der befolker en gruppe er jo også dem der
bestemmer om de synes noget er on/off-topic i gruppen

MVH
Henning

Fra : Toke Nørby

Dato : 06-03-03 20:30

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>må det være deres sag, de der befolker en gruppe er jo også dem der
>bestemmer om de synes noget er on/off-topic i gruppen

Det er rigtigt. Vi har jo set/ser tilsvarende situationer i
dk.lokalsamfund.bornholm, hvor man i vid udstrækning tilgiver indlæg,
der rammer forkert.

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 04-03-03 22:37

"R.K.Jorgensen" skrev

> Fundats:
[Snip]

Skal der ikke være en "Begrundelse" her?

> Eksisterende trafik
[Snip]

Ann