kirker julen 1964
Fra : marian

Dato : 02-03-03 18:23

hej
jeg har nogle jule frimærker, et ark
50 af Danmarks smukke kirker , Danmark 1964
hvad er de værd.
ved nogen det??
venligst marian

Fra : Toke Nørby

Dato : 02-03-03 19:15

"marian" <marian@aab-net.dk> wrote:

>jeg har nogle jule frimærker, et ark 50 af Danmarks smukke kirker,
>Danmark 1964. Hvad er de værd?

Hej Marian.
Ja. Dit ark har en katalogværdi på 300 kr. jf. mit AFA Specialkatalog
fra 2002. Den pris er beregnet på et ark, der ikke er foldet eller på
anden måde "mærket af menneskehånd". Jeg vil umiddelbart tro, at en
realistisk handelspris vil være 60-75 kr.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : marian

Dato : 02-03-03 20:08

"Toke Nørby" <>
> [...]
> anden måde "mærket af menneskehånd". Jeg vil umiddelbart tro, at en
> realistisk handelspris vil være 60-75 kr.

tak for oplysningen,
dette ark er ikke bøjet det er helt i et plastiketui.
venligst marian

Fra : Henning

Dato : 03-03-03 07:36

"marian" <marian@aab-net.dk> skrev i en meddelelse

> "Toke Nørby" <>

> tak for oplysningen,
> dette ark er ikke bøjet det er helt i et plastiketui.

Forhåbentlig svovlfri plastick?

MVH
Henning

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-03-03 11:26

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote:

>"marian" <marian@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
om sit julemærkeark fra 1964

>Forhåbentlig svovlfri plastick?

Jeg er næsten sikker på, at du mener klorfrit plastik - i modsætning
til PVC (polyvinylclorid). PVC var nemlig den "gode" gamle plastik,
der afgav/afgiver klor (under en eller anden form). Problemet med den
type plastfolier er, at der er tilsat et blødgøringsstof, der langsomt
afgives fra folien.

I gamle dage kunne man nemlig ikke svejse fx polypropylen-folier
(copy-safe eller hvad de nu kaldes af forhandlerne).
Polypropylen-folier hører til de plastfolier, som er kemisk stabile og
her er ingen tilsætning af blødgøringsstof (så vidt jeg husker), men
det kan en kemiker sige meget mere om.

Derfor vil jeg som Henning fraråde brugen af "aktive" plastprodukter
til at opbevare frimærker i. Man kan se, at nogle plastprodukter
"krøller", når de kommer i berøring med andre plastprodukter og det er
simpelthen fordi der sker en kemisk proces - som sikkert ikke har en
god indflydelse på de frimærker, der er i berøring med den type
plastfolier.

Jeg lavede forøvrigt engang et lille eksperiment. Jeg tog en ældre
årsmappe og tog alle de fluorescerende (lumogene) frimærker ud.
Dernæst lyste jeg på plastfolien med en UV-lampe og jeg kunne se
nøjagtigt, hvilke mærker, der havde siddet i årsmappen! Dog,
aftegningerne af den del af frimærkerne, der havde siddet i klemlommer
(fx Hawid-klemlommer), kunne _ikke_ ses på plastfolien.

Noget af det fluorescerende stof, der var i frimærkerne, var altså
vandret over i plastfolien, men ikke igennem eller over på
klemlommerne. Lyste man på mærkerne, der var taget ud, kunne jeg
tydeligt se at mærkerne ikke fluorescerede så kraftigt på deres
øverste del som den nederste del, der var beskyttet af klemlommerne.

Jeg kan altså ikke komme på, hvad det stof, fx Hawid klemlommer er
lavet af kaldes.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : marian

Dato : 03-03-03 18:26

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> simpelthen fordi der sker en kemisk proces - som sikkert ikke har en
> god indflydelse på de frimærker, der er i berøring med den type

hvilken opbevaringsmåde er så den bedste?
venligst marian

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-03-03 23:24

"marian" <marian@aab-net.dk> wrote:

....plastfolier.

>hvilken opbevaringsmåde er så den bedste?

Det er plastikcharteques, der er lavet af polypropylen, såkaldte
copy-safe charteques. Der er flere typer og de udmærker sig også ved
at være billige. Du kan evt. spørge hos "din boghandler".

Hvis du skal være "hysterisk" og opbevare dem med henblik på at glæde
dine børnebørn, kan du hos "din frimærkehandler" købe en lagermappe
med pergamynpapir-sider. Siderne river du ud og lægger dit ark mellem
to styk pergamynpapir og derefter anbringer du hele molevitten i et
plasticcharteques. Så kan du trods alt se arket og opbevare en masse
af dem i et enkelt ringbind.

Fra : Henning

Dato : 03-03-03 22:18

> [...]
> der afgav/afgiver klor (under en eller anden form). Problemet med den
> type plastfolier er, at der er tilsat et blødgøringsstof, der langsomt

Sikkert du har ret
Jeg mindes bare fra min barndom, hvor jeg havde en *mani* med at
gnaske på plastik legetøj, indtil jeg i radioen hørte at der var svovl
i plastik og derfor var usundt til at opbevare madvarer i, men det
var engang først i 50 erne

Men jeg går altid til en frimærkehandler, når jeg har brug for
uskadeligt plastik til mine frimærker

MVH
Henning