[dk.fritid.filateli] Tysk/Dansk papir i 19~
Fra : Toke Nørby

Dato : 24-02-03 14:53

Jeg har nævnt, at 20 øre grå karavel, type I (AFA 204),
findes trykt med to forskellige typer af grå farve, hvor den først
anvendte fluorescerer smukt gulgrønt i UV-lys.

Dette forhold nævnes ikke i de almindelige kataloger. Det gør derimod
det forhold, at dette mærke i begyndelse blev trykt på "tysk papir" og
senere på "dansk papir". Prisen for mærker på tysk papir er meget stor
i forhold til prisen for mærker på dansk papir. Der er bare den hage
ved det, at kan man ikke se forskel, er det lige som med Kejserens nye
klæder: Der er ingen, der vil betale for noget, de ikke kan se, hvad
er!

Men hvordan skelner man de to papirtyper fra hinanden?

Det ER svært at se forskel på de to papirtyper og skal man skelne
farver, er der til tider uenighed om disse, ganske simpelt fordi vore
øjne ikke er ens. Man kan så bruge en anden metode til at finde mærker
på tysk papir:

Mærket skal simpelthen være afstemplet før den 17. oktober 1934, idet
det første oplag på dansk papir udkom den dag! (Den grå farve
fluorescerer forøvrigt gulgrønt i UV-lys). Simpelt, ikke?

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-02-03 23:20

Foregående indlæg omhandlede kun om 20 øre grå karavel AFA 204, men
selfølgelig blev en lang række af de første danske stålstukne
frimærker først trykt på tysk papir. Nedenfor er en liste over mærker,
der først blev trykt på tysk papir og dernæst på dansk papir. Efter
hvert mærke er anført datoen for den første dag, hvor mærket kan
forekomme trykt på dansk papir.

Bølgeliniefrimærker:

AFA 196. 1 øre sort, type I. 8. maj 1935
AFA 197. 2 øre rød, type I. 8. maj 1935
AFA 198. 4 øre blå, type I. 21. august 1935
AFA 199. 5 øre grøn, type I. 15. august 1934
AFA 200. 7 øre violet, type I. 2. april 1936
AFA 201. 8 øre grå, type I 15. august 1934
AFA 202. 10 øre gul, type IA 19. september 1934
AFA 202a. 10 øre gul, type I kun trykt på tysk papir!

Karavelfrimærker:

AFA 203. 15 øre rød, type IA 16. juni 1934
AFA 204. 20 øre grå, type I 17. oktober 1934
AFA 205. 25 øre blå, type I kun trykt på tysk papir!
AFA 206. 30 øre gul, type I kun trykt på tysk papir!
AFA 207. 35 øre violet, type I 21. august 1935
AFA 208. 40 øre grøn, type I 17. oktober 1934

Chr. X

AFA 209. 50 øre grå 8. maj 1935.

Karavelfrimærker:

AFA 214. 25 øre brun, type I 15. august 1934
AFA 215. 30 øre blå, type I 17. oktober 1934

Så nu har du en mulighed for at finde mærker på tysk papir - uden at
vide, hvordan forskellen rent faktisk ser ud. Du skal blot lede efter
mærker, der er stemplet før de angivne datoer, så er du sikker!

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 25-02-03 00:44

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> [...]
>
> Karavelfrimærker:
>
> AFA 214. 25 øre brun, type I 15. august 1934
> AFA 215. 30 øre blå, type I 17. oktober 1934

En god og brugbar liste du her har lavet. Dog mangler der lige følgende:

AFA 5 Gebyr . 10 øre dato?
AFA 15 Postfærge. 10 øre Bølgelinie, IA kun tysk ? dato?
(jeg ved ikke om Postfærge 16-19 findes på tysk?)

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-02-03 11:35

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

...snip Tokes liste over mærker på tysk/dansk papir

>En god og brugbar liste du her har lavet. Dog mangler der lige følgende:
>
>AFA 5 Gebyr . 10 øre dato?
>AFA 15 Postfærge. 10 øre Bølgelinie, IA kun tysk ? dato?
>(jeg ved ikke om Postfærge 16-19 findes på tysk?)

Ja! Jeg tænkte i første omgang kun på almindelige brugsmærker, men
skal gerne lave en tilføjelse med de nævnte mærker - jeg skal lige
have gravet oplysningerne frem - i aften

>Efter hvad jeg mindes der står i speciallitteraturen, skal det tyske papir,
>i UV lys, have en mørk grå farve med violet skær, mens almindeligt (Dansk 1)
>har (kedeligt) gråligt papir.

Ja, men jeg prøver altid at komme ud over "problemerne" med farver, da
jeg er en ganske lille bitte smule farveblind. Jeg har to forskellige
UV-lamper, hvoraf den ene er noget af en antikvitet og har en pære på
størrelse med en lille håndbold. Lyset fra mine to "analyselamper" er
forskelligt, så jeg tør ikke stole på de farver, jeg ser. Ved at bruge
datoerne undgår jeg selv "kejserens nye klæder" situationen.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-02-03 20:55

>"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:
>
>..snip Tokes liste over mærker på tysk/dansk papir

der kommer her:
AFA 5 Gebyr, 10 øre gul 22. september 1936
(Det er den dag, hvor andet oplag af gebyrmærkerne, nu trykt på dansk
papir, bliver afleveret fra frimærketrykkeriet).

AFA 15 Postfærge. 10 øre Bølgelinie, IA er ganske rigtigt kun trykt på
tysk papir. De øvrige postfærgemærker i stålstik findes ikke på tysk
papir.

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/