[dk.fritid.filateli] Slania og den danske ~
Fra : Toke Nørby

Dato : 23-02-03 09:38

Der er sikkert ikke mange filatelister, der erindrer, at Slania i 1977
og nogle år frem var medlem af "Stålstikgruppen" i Danmark.
Gruppen blev til på initiativ af den i filatelikredse velkendte
redaktør af Berlingske Tidendes frimærkespalte, Ib Eichner-Larsen. Han
fandt, at der var et større behov for at danne en gruppe, der kunne
svare på alskens spørgsmål om de danske stålstukne frimærker.

Stålstikgruppen blev formelt stiftet den 1977.09.04.

I Berlingske Tidende skrev Ib Eichner-Larsen 1977.10.20, bl.a.:

"Stålstikgruppe går i aktion
I fuld forståelse med Københavns Philatelist Klubs prøvningsudvalg,
med JKE-gruppen, der tager sig af stempelforskningen og med Danmarks
Frimærkehandlerforening er der oprettet en ny specialgruppe inden for
filatelien. Den skal beskæftige sig med emnet: De stålstukne
frimærker.

Stålstikgruppen består af trykteknikeren, ingeniør Ricardo Sundgaard,
København (han var daværende leder af postvæsenets frimærketrykkeri),
Tom Plovst, Horsens (vor største ekspert udi de stålstukne frimærker),
Toke Nørby, Skødstrup (jeg er siden flyttet!), og Ib Eichner-Larsen,
København.

Gruppen har blandt andet sat det som sit mål at virke for en
synkronisering af det forskningsarbejde, der foregår omkring de
stålstukne frimærker, vejlede samlerne og søge at holde styr på de
varianter, der tid efter anden dukker op. Det er konstateret, at der
blandt samlerne hersker en betydelig usikkerhed med hensyn til, hvad
der er varianter og hvad der er tryktilfældigheder........"

Århus Stiftstidende bragte 1977.11.06 et lignende indlæg.

Stålstikgruppen _kom_ i arbejde og havde et godt samarbejde til lidt i
1978 indtil en uoverensstemmelse med initiativtageren fik Tom Plovst
og undertegnede til at trække sig ud af samarbejdet.

Som det fremgår af Ib Eichner-Larsens "Frimærkeårbogen 1978/79"
indtrådte andre efterfølgende i gruppen: "...postmester Wilfred B.
Møller, kendt for sit filatelistiske forfatterskab om de stålstukne
mærkers postale baggrund, malermester Knud Petersen, Kastrup, som har
Danmarks største samling af stålstikvarianter samt direktør Poul
Ekelund, Hørsholm, udgiver af SAVA-kataloget, kataloget over
samleværdige stålstiksvarianter".

Hvorvidt gruppen var aktiv efter fornyelsen, er mig desværre ikke
bekendt. Jeg mener ikke at have set noget på tryk om gruppen siden
Eichners artikel i "Frimærkeårbogen 1978-79". Ricardo Sundgaard afgik
ved døden 1989.03.12, W. B. Møller, Knud Petersen og Poul Ekelund er
mig bekendt ikke mere at tælle blandt de levende. Slania og Eichner
lever begge i bedste velgående og det skal sluttelig nævnes, at
Eichner og jeg skam er fine venner!

Mvh
Toke

--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/

Fra : amh

Dato : 23-02-03 10:40

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> [...]
> mig bekendt ikke mere at tælle blandt de levende. Slania og Eichner
> lever begge i bedste velgående og det skal sluttelig nævnes, at

Hej Toke,

Tak for oplysningen. Dette er (i uddrag) allerede publiceret på
mit website efter de oplysninger du tidligere har givet. Jeg skal
i øvrigt i gang med at oversætte hele historien fra forleden om
trykcylindrene i forbindelse med Hafnia Blokken 1976 (Otto
Bache's maleri), som jeg finder yderst relevant at viderebringe.

Jeg har hørt at 3F pusler med tanken om at oprette en "lokal"
stålstikgruppe, og også ønskede at publicere dette på deres
website (hvor jeg som bekendt er webmaster) sammen med
artikler stålstik i almindelighed og gruppens aktiviteter i særdeleshed.
Men jeg har ikke hørt mere siden sidste jul ...

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 23-02-03 13:01

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> [...]
> artikler stålstik i almindelighed og gruppens aktiviteter i særdeleshed.
> Men jeg har ikke hørt mere siden sidste jul ...

http://w1.1429.telia.com/~u142900355/frame-Staalstik.htm

René

Fra : amh

Dato : 23-02-03 14:34

R.K.Jorgensen <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote in message

> amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> http://w1.1429.telia.com/~u142900355/frame-Staalstik.htm

Den side kender jeg godt, Rene! Det sidste jeg hørte om det
var lige før jul, hvor siden skulle opdateres med nye aktiviteter
og en eller flere artikler -- men det er altså ikke sket endnu fra
forfatterens side ...

Det er mig selv der lægger serverspace til.

mvh
Mette