[dk.fritid.filateli] Hafnia 76, blok III. ~
Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 22:33

Lidt mere til Slania-folket:

I kender sikkert HAFNIA 76 miniblok III med den imponerende gravure af
Otto Baches maleri: Et koppel heste uden for Lindenborg Kro. (AFA
625). Da trykcylindrene blev præget, skulle der anvendes et så stort
pres på reliefmoletten, at prægningen i trætoppene blev mangelfuld.
Ligeledes var der problemer med rasterne i personernes ansigter.
Derfor trådte den danske frimærkegravør Arne Kühlmann Hansen hjælpende
til og graverede det manglende direkte i trykcylindrerne. En ganske
usædvanlig fremgangsmåde.

Da der blev anvendt to trykcylindre, hver med seks prægninger af
blokken, finder der faktisk hele 12 unikke typer af denne blok.

Ref.: Dansk Filatelistisk Tidsskrift nr. 6/1977, s. 169-183: "HAFNIA
76 Miniark III under luppen".

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 21-02-03 23:05

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> [...]
> Derfor trådte den danske frimærkegravør Arne Kühlmann Hansen hjælpende
> til og graverede det manglende direkte i trykcylindrerne. En ganske

Det må jeg nok sige! De cylindre må være blevet ganske "hakkede".

> Da der blev anvendt to trykcylindre, hver med seks prægninger af
> blokken, finder der faktisk hele 12 unikke typer af denne blok.

Du mener varianter? Hvordan kan det utrænede øje skelne
disse forskellige typer? Og er de katalogiseret et eller andet
sted? Den eneste variant jeg kender er den med Hafnia's
overstregede bomærke.

Det bringer mig til et helt andet spørgsmål. Jeg har lige fået
en artikel på polsk (!) ind af døren med en masse snak om
Slania's frimærker. Men jeg kan ikke læse polsk, så nu gnaver
jeg i blyanten og river mig i håret for at forstå bare noget af
det. Er der nogen der ved hvor man kan få sådan noget
oversat? Det drejer sig om ca. en halv A4-side med tekst.
Jeg har forsøgt på www.poltran.com men får ikke andet ud
af det end tilbud om en masse "billige varer", som jeg ikke har
brug for ;) Og Babelfish snakker ikke polsk ...

Jeg har kikket i Ib Eichner-Larsens biografi og katalog fra
1986, men lige det her har han altså ikke fået med. Artiklen
er fra Filatelistyka, november 1992.

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 23:55

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>Det må jeg nok sige! De cylindre må være blevet ganske "hakkede".

Så galt er det ikke. Det er jo kun nogle ganske tynde ridser, der blev
tilføjet.

>Du mener varianter?

Nej, typer (forskellene er "tilsigtede").

>Hvordan kan det utrænede øje skelne
>disse forskellige typer?

Det er hundesvært!

> Og er de katalogiseret et eller andet
>sted? Den eneste variant jeg kender er den med Hafnia's
>overstregede bomærke.

Ja, de er "katalogiseret" i den reference jeg gav dig! Her er de
beskrevet og vist i detaljer, så man tydeligt kan se forskellene.
Artiklen blev også udgivet af AFA som et tillæg til Populær Filateli
kort tid efter artiklens fremkomst.

>..snip Mette vil gerne have en polsk tekst oversat

Prøv:
Czeslaw Slania Frimærkeklub DANPOLPHIL
Formand: Teresa Helena Wroblewski,
Arnold Nielsens Boulevard 159, 2, th
2650 Hvidovre
Tlf. 36 78 72 91

Hun er polak og ved selvfølgelig, hvad det drejer sig om

Mvh
Toke
-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 22-02-03 00:46

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

Tak for adressen til Helena Wroblewski :)

mvh
Mette