[dk.fritid.filateli] Sidegevinst: Breve so~
Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 14:48

Der er længe mellem sådanne "snapse", men der faldt da en
enkelt i dag, da jeg købte en ældre bog hos Det københavnske
antikvariat Vanggaard, der holder hollandsk auktion i Århus.
Bøgerne koster en 10-er i dag (5 i morgen). Jeg købte bl.a.
en dansk-fransk ordbog i to bind og i det ene bind havde
ejeren efterladt en nydelig kuvert med et smukt såkaldt
frankotypestempel. Det er ikke første gang, jeg har oplevet
den form for sidegevinst.

Det hidtil bedste "bogmærke", der er fundet (desværre ikke
af mig), er det såkaldte "bibelbrev" (The Bible Cover) fra
Island. Det havde (har) en af de største ansamlinger af
islandske skillingsmærker på brev og blev i sin tid solgt på
en David Feldman auktion i Schweiz - opråbspris 300,000.00
SwF. (du skal blot gange med ca. 4 for at få det i danske
kroner!)

Mit nye brev kan indbringe ca. en tyvetusindedel af
bibelbrevet - hvis det altså gik for opråbspris, hvad jeg
ikke husker på stående fod.

Mvh
Toke

-------------------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 20:30

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

....snip
> et smukt såkaldt
> frankotypestempel.

Hvad er et frankotypestempel ??

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 21:19

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

>Hvad er et frankotypestempel ??

Undskyld, ja, det skulle jeg naturligvis have nævnt. Det (mig bekendt)
eneste katalog, der er udgivet om disse stempler er fra 1947:
"DAFRANKO" af E. Ohlhues. Der er dog vist skrevet lidt "hist og her"
om stempeltyperne - der er flere typer.

Det er stempelaftryk fra postvæsenets stemplingsmaskiner. Stemplet
består typisk af to eller tre dele:

1. To dele. Her ser du i venstre side en almindelig rund stempelkrans
med bynavn og dato (ligesom på maskinafstemplingerne). Den højre del
er typisk en firkantet ramme med værdistemplet:

DANMARK
"kronet posthorn" 7 øre

2. Tre dele. Her har vi typisk en stempelkrans med bynavn og dato.
Derefter en reklamedel og yderst til højre værdistemplet.

Stemplerne kan variere lidt i udssende. De blev typisk anvendt til
afstempling af masseforsendelser, hvor publikum kunne indlevere fx 500
ens forsendelser og så blot betale for portoen, hvorefter
forsendelserne blev afstemplet med frankostemplet. De ses dog også
anvendt med grøn farve på underfranlerede forsendelser, hvor man så af
frankotypestemplet kan se, hvad man må betale i efterporto
(strafporto).

Der findes dog også speicelle frankotypestempler.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Henning

Dato : 22-02-03 08:05

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Sådan tænkte jeg også

> [...]
> om stempeltyperne - der er flere typer.
>
> Det er stempelaftryk fra postvæsenets stemplingsmaskiner. Stemplet

Og så dæmrede det og jeg behøvede i grunden ikke at
læse videre
Det er de stempler jeg bander langt væk, når de er på
afklip, især på afklip med de højere værdier af særmærkerne

MVH
Henning