[filateli[ Hvad samler i på ??
Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 13:21

Jeg tænkte at vi alle hver især kunne beskrive hvilke områder vi samler på.
Jeg skal her beskrive mine:

Primære områder(det jeg gør mest ud af p.t.):

* Danmark - 1864 udgaven (Krone-Scepter-Sværd). Studiesamling.
* Danmark - Tofarvede 1875-1905. Specielt studiesamling af 55 omvendt
ramme-serien og studiesamling af de grovtakkede, specielt 66 omvendt
ramme-serien.
* Frankrig - Napoleon III kejser-udgaverne 1853-1872 "uden laurbær". Samler
mhp. at lave et traditionel klasse eksponat.

Sekundære områder(det jeg gør mindre ud af p.t.):

* Danmark - Grovtakkede bølgeliniemærker 1905-14. Studie samling.
* Danmark - Helstempler
* Danmark - Stemplerne fra "postcenter-perioden" 1989 og frem.
* Ecuador - Traditionel samling 1865-1940 (ca.)
* Canada - Stempler på 1 cent gul "small Queen" 1870.

Udover frimæker, samler jeg på gamle grammofonplader. Jeg har en del
(ca.1200 inklusive singler) på vinyl og er også for nyligt begyndt at samle
78ere (også kaldet "lak"-plader) med Jazz kunstnere. Samler specielt på
Frank Sinatra´s udgivelser.

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 14:20

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk>
wrote:

>Jeg samler bl.a. på gamle grammofonplader.

Det får mig til at tænke på revenues
(stempelmærker/afgiftsmærker). Der var i nogle tilfælde
afgift på de gamle grammofonplader, hvis de blev importeret
fra fx. Sverige. Jeg har en enkelt med et afgiftsmærke på 13
øre (alt iberegnet - var jeg lige ved at skrive). Sådanne
plader kan typisk findes til en billig penge på
loppemarkeder.

Grammofonplader med afgiftsmærker må vist høre med "i enhver
stempelmærkesamling"!

Mvh
Toke
-------------------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 14:46

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> Det får mig til at tænke på revenues
> (stempelmærker/afgiftsmærker). Der var i nogle tilfælde
> afgift på de gamle grammofonplader, hvis de blev importeret
> fra fx. Sverige.

Nemlig. Jeg har scannet et eksempel på dette og lagt i dk.binaer.

> Sådanne
> plader kan typisk findes til en billig penge på
> loppemarkeder.

Det kan de nemlig. Jeg købte i sidste weekend en sjælden 12 tommers 78er (de
er normalt i 10 tommer) med Sinatra for en krone på et loppemarked.

> Grammofonplader med afgiftsmærker må vist høre med "i enhver
> stempelmærkesamling"!

Ja.. problemet er bare at få klemlommer der er store nok

René

Fra : Henning

Dato : 21-02-03 22:23

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e561a58$0$31989$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg tænkte at vi alle hver især kunne beskrive hvilke områder vi samler
på.
> Jeg skal her beskrive mine:

Jeg er katalogsamler, et frimærke af hvert AFA nummer,
krydret med nogle få varianter, som måske findes i SAVA?
( samleværdige varianter )

Jeg samler primært Danmark
Tyskland til maj 1945 og W.Tyskland efter op til genforeningen
*Naturligvis* også Grønland, Island, Færøerne samt Sverige
og Norge.

Jeg er periodisk samler, med lange pauser, hvor jeg
kaster mig over en masse andet og "glemmer" filatelien
mere eller mindre.

MVH
Henning

Fra : amh

Dato : 21-02-03 23:15

Henning <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> og Norge.
>
> Jeg er periodisk samler, med lange pauser, hvor jeg
> kaster mig over en masse andet og "glemmer" filatelien

Sådan har jeg også haft det, men de sidste ca. 15 år har
det været mere "systematisk" :)

Jeg samler Danmark med Færøerne og Grønland, samt
Holland med Holl. Antiller, men kun indtil årtusind-skiftet.
De første 150 år må være nok for mig -- jeg overlader
gladeligt resten til yngre samlere :)

Og så samler jeg på kunst over en bred front, men nok
mest malerier af både klassiske og moderne malere.
Jeg kan godt lide at skrive kunsthistoriske artikler, der
er illustreret udelukkende med filatelistisk materiale !

Og sidst, men ikke mindst, samler jeg "Slania's Samlede
Værker", som i de sidste 3 år har taget næsten al min
tid. Nu trænger jeg til en pause, hvor jeg kan foretage
mig alt muligt andet -- meen, det bliver jo snart sommer,
og så kommer det helt naturligt ;)

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Lars Wiberg

Dato : 22-02-03 11:40

On Fri, 21 Feb 2003 13:20:49 +0100, "R.K.Jorgensen"
<SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

> Jeg tænkte at vi alle hver især kunne beskrive hvilke områder vi samler på.

Jeg samler som udgangspunkt på alle frimærker i hele verden (noget der
gør det nemt at bytte med mig :), men da der er så uendeligt mange
mærker i verden, så fokuserer jeg på Skandinavien, England og Tyskland
lige nu.

Frankrig, Holland, Polen, Schweiz, Østrig, Spanien, Portugal, Ungarn,
Rumænien og mange andre lande er også repræsenteret i min samling, men
der får altså lov til at hygge sig i pergamynposer indtil videre.

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Henning

Dato : 22-02-03 18:29

"Lars Wiberg" <lw@#nospam#c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør det nemt at bytte med mig :), men da der er så uendeligt mange
> mærker i verden, så fokuserer jeg på Skandinavien, England og Tyskland

For ca. 15 år siden, fik jeg en masse Tyske særmærker, vel
omkring 6-8000 stk. gennem bytning med do Danske, de
5-7000 var dubletter, som jeg har liggende i pergamynposer,
har du et par huller i din samling fra før 1986 kan du prøve
at sende en mankoliste med afa nr.
Selv er jeg evt. interesseret i Dk.særmærker fra de sidste 10 år
minus almindelig brevtakst mærker.

MVH
Henning

Fra : Lars Wiberg

Dato : 22-02-03 20:51

On Sat, 22 Feb 2003 18:28:35 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
wrote:

> [...]
> at sende en mankoliste med afa nr.
> Selv er jeg evt. interesseret i Dk.særmærker fra de sidste 10 år

Min samling er slet slet ikke så avanceret endnu Jeg er på ingen
måde rutineret samler eller organiseret på nogen måde. Jeg ejer et AFA
katalog fra 2001 over de danske mærker, og det er alt ... indtil
videre. Ved du evt. hvor jeg kan købe gamle Europa kataloger? - mit
budget kan ikke lige klare priserne på de nye.

De tyske mærker jeg har er næsten allesammen udelukkende fra de
seneste 25 år, men jeg er interesseret i hele Tysklands
frimærkehistorie inklusive de tyske områder og krigstidsmærkerne.

Jeg har som sagt alt muligt, så hvis nogen er interesseret i at bytte
med en overvejende nybegynder i filateliens verden.

Fra : amh

Dato : 22-02-03 21:30

Lars Wiberg <lw@#nospam#c.dk> wrote in message

> [...]
> videre. Ved du evt. hvor jeg kan købe gamle Europa kataloger? - mit
> budget kan ikke lige klare priserne på de nye.

Du kunne prøve at spørge dit lokale bibliotek om de har gamle
kataloger "fra sidste år" til salg. På den måde har jeg fået 1999-
udgaven af Scott Standard -- hele verden i 6 bind -- for en flad
100-krone seddel, og Michel øst- og vesteuropa 2000 (3 bind)
for yderligere 100 kroner. Billigere kan det vist ikke gøres :)
Michel har også et katalog (i farver) der udelukkende dækker
Tyskland. Det bør dit bibliotek også have eller kunne skaffe.
Der er mange gode oplysninger at hente der, indtil du får
behov for specialkataloget.

mvh
Mette

Fra : Lars Wiberg

Dato : 22-02-03 22:25

On Sat, 22 Feb 2003 21:30:22 +0100, "amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

> [...]
> 100-krone seddel, og Michel øst- og vesteuropa 2000 (3 bind)
> for yderligere 100 kroner. Billigere kan det vist ikke gøres :)

Det lyder helt igennem som en aldeles fornuftig idé. Jeg vil prøve at
slå vejen forbi det lokale bibliotek og se om de har noget liggende.

Når der ikke er så mange penge at rutte med, så er det jo med at spare
hvor man kan

Tak for tippet.

Fra : Henning

Dato : 22-02-03 22:11

> [...]

> videre. Ved du evt. hvor jeg kan købe gamle Europa kataloger? - mit
> budget kan ikke lige klare priserne på de nye.

Måske i et bogantkvariat?

> Jeg har som sagt alt muligt, så hvis nogen er interesseret i at bytte
> med en overvejende nybegynder i filateliens verden.

En gang skal jo være den første for alting, filatelister er
generelt flinke til at hjælpe nybegyndere i gang, Jeg har
selv ved personlige kontakter fået en masse *gratis* mærker
af dem diverse samlere havde 100 dubletter vis af

MVH
Henning

Fra : Lars Wiberg

Dato : 22-02-03 22:35

On Sat, 22 Feb 2003 22:11:13 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
wrote:

> Måske i et bogantkvariat?

Det kunne jo også være en idé. Jeg skal dog rejse et godt stykke for
at komme i nærheden af et antikvariat, men får jeg muligheden vil jeg
selvfølgelig give det chancen.

> [...]
> selv ved personlige kontakter fået en masse *gratis* mærker
> af dem diverse samlere havde 100 dubletter vis af

Ja, jeg kunne forestille mig at mange ligger inde med et hav af
dubletter de ender med at bruge til at fylde dynen ud med

Hvis nogen skulle have en pose et-eller-andet liggende de har lyst til
at give væk, så skal de være mere en velkommen til at melde sig. Det
ville være lækkert med en god start.

Jeg har købt nogle frimærkepakker med danske mærker fra Danmission,
men det var det samme og det samme, så det droppede jeg igen. Jeg har
også købt noget fra NF, men der var mange af mærkerne beskadigede.

Er det hvad man skal forvente til prisen, eller findes der billige
pakker med mange forskellige og ubeskadigede mærker?

Fra : amh

Dato : 22-02-03 23:08

> On Sat, 22 Feb 2003 22:11:13 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
> wrote:

- stort snip -

> [...]
>
> Er det hvad man skal forvente til prisen, eller findes der billige
> pakker med mange forskellige og ubeskadigede mærker?

For nogen tid siden "analyserede" jeg to forskellige pakker
dansk kilovare, som egentlig var bestemt for en canadisk
samler. Resultatet var ikke godt. Dels var det temmelig
ensartede frimærker, dels var der for mange lavværdi af
almindelige dagligfrimærker (Dr. Margrethe og bølgelinie)
i forhold til antallet af billedmærker, og kuvert-resten som
frimærkerne sad på var enten alt for stor, eller klippet så
tæt, at mærker var beskadiget.

Det bedste jeg har set af slagsen er de færdige pakker
man kan købe enten på posthuset eller hos boghandleren.

mvh
Mette

Fra : Lars Wiberg

Dato : 22-02-03 23:08

On Sat, 22 Feb 2003 23:07:46 +0100, "amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

> [...]
> i forhold til antallet af billedmærker, og kuvert-resten som
> frimærkerne sad på var enten alt for stor, eller klippet så

De pakker jeg købte havde 14 dagligfrimærker for hvert billedmærke, og
det var jeg ikke vildt imponeret over. Lad os bare sige jeg har
samtlige dagligfrimærker af nyere dato 1995 og frem

> Det bedste jeg har set af slagsen er de færdige pakker
> man kan købe enten på posthuset eller hos boghandleren.

*tar' sig til hovedet* - jeg havde slet ikke tænkt på at posthuset
kunne ligge inde med frimærkepakker - selvfølgelig, hvem ellers? Jeg
prøver lykken med en pakke fra dem. Med lidt held kan jeg udvide min
samling med mærker fra før 1980.

Ved du tilfældigvis hvad sådan en pakke koster?

Fra : amh

Dato : 22-02-03 23:47

> *tar' sig til hovedet* - jeg havde slet ikke tænkt på at posthuset
> kunne ligge inde med frimærkepakker - selvfølgelig, hvem ellers?

Tjahh ... ;)

Jeg
> prøver lykken med en pakke fra dem. Med lidt held kan jeg udvide min
> samling med mærker fra før 1980.

> Ved du tilfældigvis hvad sådan en pakke koster?

Det kommer an på hvor mange mærker den indeholder.
Der er pakker med både 50 og 100 forskellige. De er
afvaskede og "klar til brug". Det er gode begynderpakker
med rimelige stempler. Man kan også få blandet Skandinavien
i forskellige størrelser, 50, 75 eller 100 stk. Men det er ikke
meget over 100 kr. for de største. Og der vil med garanti
være en del fra før 1980. Køb så stor en pakke du har råd
til. Hvis du køber en mindre pakke, og så senere vil udvide
med endnu en mindre pakke, skal du regne med at finde
nogenlunde de samme mærker igen. Hvis du vil skal jeg
gerne kikke efter i mine dubletter. Jeg har nok noget
liggende, men regn ikke med de store mængder :)

mvh
Mette

Fra : Lars Wiberg

Dato : 22-02-03 23:52

On Sat, 22 Feb 2003 23:46:45 +0100, "amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

> [...]
> til. Hvis du køber en mindre pakke, og så senere vil udvide
> med endnu en mindre pakke, skal du regne med at finde

Jah, man skal vel ikke forvente den store variation i sådan nogle
pakker. Men det er da også ok - halvdelen af at samle på frimærker er
vel også at bytte med andre.

> Hvis du vil skal jeg
> gerne kikke efter i mine dubletter. Jeg har nok noget
> liggende, men regn ikke med de store mængder :)

Det må du endelig gøre. Der skal ikke så meget til for at gøre mig
glad :)

Fra : Allan Melamed

Dato : 13-03-03 01:05

> [...]
> http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail
> "Because standards matter!" /\ Respect Open Standards

Når du samler på hele verden, ville det måske være en godide måske at kigge
efter nogle mærker på en byttedag. Folk vil tit af med dem så du kan få dem
billigt. Nu samler jeg ikke selv på oversøiske områder. Jeg fandt dog for et
år siden til en byttedag i Flensborg nogle oversøiske mærker billigt, jeg
tænkte mest om det som en investering. Jeg fik 6 indstiksbøger med Africa,
Syd- og Nord Amerika, samt Africa og Caribiske øer for 20 Euro. Der er også
en del massevare fra British Commenwealth. Det kan være at jeg kunne sende
dig nogle af de overskydende mærker. Bare send en email.

Allan

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-03-03 19:25

Der er vel næppe et voksent menneske i dag, der ikke har stiftet
bekendtskab med stempelmærker (engelsk: revenues). Hver eneste gang,
vi fx skal låne penge, kommer der et eller flere sådanne mærker ind i
billedet. Skøder, veksler og andre mystiske papirer bærer også sådanne
mærker.

Som Svend Wæver nævnte i "Hvad samler I på"-tråden, har han en
oplysning fra "vor ven i Californien", Paul Nelson om, at der muligvis
er en ny bog om sådanne mærker undervejs. Når Svend siger ny, er det
naturligvis fordi, der findes en tidligere udgave, der omhandler
danske stempelmærker, nemlig:

"Catalog of Scandinavian Revenue Stamps - Denmark" ISBN 0-929850-00-9
Den er skrevet af danskeren Peter Poulsen, udgivet i 1989 og det er
Paul Nelson, der har redigeret den. Paul er ivrig samler af bl.a
danske revenues/stempelmærker.

Men revenues omfatter mere end de gamle takkede stempelmærker, som
Svend samler på. Begrebet omfatter allehånde afgiftsmærker såsom
banderolerne, der sidder på vores vin- og spiritusflasker, på
cigaretpakninger og sågar også på fx myregift, idet sådant stof
tilhører en bestemt afgiftskategori (der er dog stadig hul i
statskassen ;).

Mht. danske tobaks- og alkoholbanderoler, er der i 1998 udgivet en
bog: "Handbook and Catalog of Danish Tobacco and Alcohol Tax Stamps".
ISBN 0-9656592-1-6. Også denne bog er skrevet af en dansker: Claus
Rafner og redigeret af Paul Nelson i samarbejde med udgiveren Jay
Smit, USA.

Spørg efter dem på dit bibliotek, hvis du samler noget sådant!

Paul Nelson har et ganske spændede og usædvanligt 1-rammes-eksponat
(nu ved du, hvad det er, Ann! med danske revenues, som han
jævnligt udstiller i USA. Det usædvanlige består i, at det er bygget
op af to skråtstillede glasrammer med hylder imellem. Det ser ud som
et A, med flere tværstreger, når man kigger på det fra siden - så kan
I forestille jer, hvordan det ser ud. Mange af objekterne kan så være
tredimensionelle.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : S.Waever

Dato : 23-02-03 17:48

Hej

Hvad jeg samler på kan ses på min hjemmeside.
http://mapage.noos.fr/philatelist/welcome.htm

Ligesom Mette har jeg sat en streg i kalenderen, men ca 100 år tidligere og
hvem skulle tro det når man ikke lige ved det. Det er jo slet ikke svært at
få fat få noget så gammelt papir.

Faktisk mangler jeg at nævne et at mine samleområder på hjemmesiden (kommer
snart): Danske revenues fra 1870erne; de lange smalle, som fremstilledes
parallelt med de tofarvede. Forstår på vores alle sammens amerikanske ven
Paul Nelson at en ny bog om bl.a. disse mærker er undervejs.

mvh
Svend