[filateli] 30 øres provisorierne
Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 00:11

Jeg ved at du Toke har arbejdet meget med 30 øres provisorierne og jeg mener
også at huske at jeg har set et eksponat af dine på en dansk udstilling
engang i 80´erne. Har du nogensinde overvejet at skrive "bogen om 30 øres
provisorierne" ? Det er jo et enormt spændende område.

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 09:43

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

>Jeg ved at du Toke har arbejdet meget med 30 øres provisorierne og jeg mener
>også at huske at jeg har set et eksponat af dine på en dansk udstilling
>engang i 80´erne.

Det må have været på HAFNIA 76! Det har kun været udstillet på en
lokal udstilling en enkelt gang senere.

>Har du nogensinde overvejet at skrive "bogen om 30 øres
>provisorierne" ? Det er jo et enormt spændende område.

Ork, ja. Siden 1974! Alvorligt: Der foreligger faktisk et manuskript,
men som med alt andet i livet: Ting tar tid!

Men - jeg holdt den 18 dm. et foredrag om samme i en omegnsklub og da
var det faktisk mine lysbilleder fra 1970'erne, der blev luftet - og
jeg svarer gerne på spørgsmål angående denne udgave.

Mvh
Toke

-------------------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 13:25

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

>Jeg ved at du Toke har arbejdet meget med 30 øres provisorierne og jeg
mener

> Det må have været på HAFNIA 76! Det har kun været udstillet på en
> lokal udstilling en enkelt gang senere.

Nå.. så må det have været en anden udstiller. ?

> Ork, ja. Siden 1974! Alvorligt: Der foreligger faktisk et manuskript,
> men som med alt andet i livet: Ting tar tid!

Det lyder spændende glæder mig til det bliver udgivet )

> Men - jeg holdt den 18 dm. et foredrag om samme i en omegnsklub og da
> var det faktisk mine lysbilleder fra 1970'erne, der blev luftet - og
> jeg svarer gerne på spørgsmål angående denne udgave.

Har du alle dobbeltrykkene og det omvendte overtryk?

René

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 20:47

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> jeg svarer gerne på spørgsmål angående denne udgave.

Jeg sidder lige nu med et eksemplar af DFT nr.6 1993 foran mig og der er på
side. 294-95 en artikel om 30 øres provisorierne fra 1955. Den hedder "En
flerdobbelt fornøjelse". Forfatteren Gert Guttenberg fortæller om sit fund
af et "unikt" dobbelttryk. Dette er jo spændende nok. Men det jeg synes var
endnu mere spændende var at Gert havde fået fat i den ultimative ekspert på
området, Toke Nørby, som utroligt nok kunne positionsbestemme mærket til,
cylinder IIa, ark.2, pos.10. Men det mest spændende, som jeg ikke mindes jeg
tidligere har bemærket eller hørt om, er at mærket skulle være perforeret
med "Perforator 5A" ?? Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om hvor
mange perforatorer der er fundet (på de tidlige stålstik-mærker) og hvilke
kendetegn der er (jeg er klar over at det må være omfattende, da der blev
benyttet arktakning til stålstikmærker og hver eneste af 100 positioner i
teorien kan have kendetegn).

René

NB: Grunden til at jeg sidder og kigger i et gammelt DFT, er at jeg for
nyligt har fået tilsendt et vred ældre årgange af DFT jeg manglede gratis
fra DFF (kun portoen skulle betales). Dette tilbud er nævnt i seneste nummer
af DFT.

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 21:47

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

>... den ultimative ekspert på 30-øres provisorierne Toke Nørby oplyser,
> at Gert Guttenbergs mærke er perforeret med "Perforator 5A" ??

Ja, det er helt sikkert Gert, der fandt på den smukke betegnelse
"ultimative ekspert" - han er nemlig en "guttermand"

Det vil være en ganske uoverkommelig opgave her at beskrive
peroratorerne, der blev anvendt på frimærketrykkeriets maskiner, men
jeg kan sige så meget, at det er pladeperforatorer, der perforerer eet
ark i een arbejdsgang, dvs. at en perforator udstanser 3080 huller i
hvert ark på een gang. Det "gungrede" faktisk, når maskinen gjorde det
- jeg har oplevet det!

Ved fremstillingen af stålstiksmærkerne var der altid to
pladeperforatorer i gang ad gangen. De blev selvfølgelig udskiftet hen
ad vejen, men stadig, så der hele tiden var en perforator i reserve.
De første filatelister, der beskæftigede sig med perforeringen af
stålstiksmærkerne navngav perforatorerne og jeg kan nævne - nok uden
at det her kan bruges til ret meget - at grundmærkerne til 30-øres
provisorierne blev perforeret med seks forskellige perforatorer, der
hver har deres unikke kendetegn: 1B, 2B, 1C, 2C, 1D og 5A. Der er
endnu ikke offentliggjort noget nærmere om disse perforatorer, men det
kommer!

Nogle kendetegn er så markante, at man faktisk med nogen øvelse fx kan
sige: Det er nr. 57 i arket perforeret med perforator 2C.

> [...]
>fra DFF (kun portoen skulle betales). Dette tilbud er nævnt i seneste nummer

De er så flinke hos Danmarks Filatelist Forbund og de har faktisk en
del lidt ældre DFT'er på lager, så medlemmer af DFF kan få suppleret
med manglende DFT'er (Dansk Filatelistisk Tidsskrift).

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 23:36

> "R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

.... snip
> [...]
> hver har deres unikke kendetegn: 1B, 2B, 1C, 2C, 1D og 5A. Der er
> endnu ikke offentliggjort noget nærmere om disse perforatorer, men det

Det lyder virkelig spændende. Takninger er ikke noget der er gjort så meget
ud af i dansk filateli, udover de tidlige udgaver (før 1900). Jeg glæder mig
til at høre om det.

René

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 23-02-03 00:27

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

....snip
> Der foreligger faktisk et manuskript,

Der er snart 50 års jubilæum ...

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-02-03 08:39

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

>...snip
>
>Der er snart 50 års jubilæum ...

<Gnæk> Det er vist noget med at sadle heste!

Mvh
Toke

--
Toke.Norby@Norbyhus.dk