[dk.fritid.filateli] Førstedagskuverter = ~
Fra : Toke Nørby

Dato : 20-02-03 19:43

Fra en ældre (nu næsten blind) kollega har jeg fået et ret stort parti
førstedagskuverter fra Danmark, Grønland og Færøerne (samt en god del
postfriske danske og grønlandske frimærker) i kommission og kom til at
tænke på:

Hvis Førstedagkuverter er så "populære", hvorfor kan man så ikke sælge
dem til bare noget, der ligner 20% af katalogværdien?

Jeg har spurgt en frimærkehandler og han ville overhovedet ikke se
skyggen af førstedagskuverterne, men godt give 60 % af pålydende for
de danske ubrugte mærker. Det kan jeg godt forstå! men der blev
selvfølgelig ingen handel ud af det.

Er det virkelig sådan fat i dag, at ens "investering" for en 30-40 år
siden i den type filatelistiske objekter, i økonomisk henseende må
sammenlignes med ens aktieinvestering i de sidste par år?

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 20-02-03 21:51

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> [...]
> siden i den type filatelistiske objekter, i økonomisk henseende må
> sammenlignes med ens aktieinvestering i de sidste par år?

Det ser desværre sådan ud. Også jeg har et bjerg af førstedags
kuverter til salg i kommission, og der er ingen der vil eje dem. Hvis
jeg skal af med dem skal de komme "oveni" en anden handel.

mvh
Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : Toke Nørby

Dato : 20-02-03 22:42

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>Det ser desværre sådan ud. Også jeg har et bjerg af førstedags
>kuverter til salg i kommission, og der er ingen der vil eje dem. Hvis
>jeg skal af med dem skal de komme "oveni" en anden handel.

Jeg var lige ved at sige: Skal vi bytte? Men flotte er de. Kan det
virkelig passe, at man ikke kan få spor for en 100 krs. FDC fra
Grønland? (AFA 228). Den har immervæk kostet 100 kr. og står til 400
kr. Hvad er det da for nogle samleobjekter, der sættes i omløb?

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 20-02-03 23:39

> [...]
> Grønland? (AFA 228). Den har immervæk kostet 100 kr. og står til 400
> kr. Hvad er det da for nogle samleobjekter, der sættes i omløb?

Det må vel udgå fra postvæsenerne og handlerne, der slår på
stortromme for deres produkter :) På et eller andet tidspunkt
er der jo nogen der har købt FDCen da det var "på mode". Det
er det åbenbart ikke mere. Jeg synes nok at 400 kr. er overdrevet
for et 100 kr. frimærke. Noget helt andet er så at grønlandske
frimærker generelt er "dyre", formentlig på grund af de relativt
små oplag. Personligt er jeg ikke interesseret i FDC, med mindre
det er noget helt specielt. Jeg foretrækker til hver en tid et souvenir-
ark, eller et maxikort, som på en eller anden måde fortæller mere.
Jeg forsøger at have mine samlinger både ubrugt og postalt anvendt
-- helst på kuvert, men i hvert fald postalt anvendt. For nogen tid
siden var der en hyggelig englænder -- jeg tror det var Bob Harper --
som sagde, at "postal cancels tell a story, FDCs state a fact".
Noget om det er der.

mvh
Mette

Fra : amh

Dato : 20-02-03 23:47

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message
> Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

- snip -

> [...]
> siden var der en hyggelig englænder -- jeg tror det var Bob Harper --
> som sagde, at "postal cancels tell a story, FDCs state a fact".

Og jeg ville have tilføjet: Men noget jeg er helt vild med er
postalt anvendte kuverter, der er afstemplet på udgivelsesdagen
og sendt til mig i den normale postgang. Det kan godt være, at
det virker som "bestilt arbejde", men det er der jo ingen der kan
se om 10 eller 15 år, når jeg engang skal eller vil sælge :) Jeg
har et par af slagsen med Slania's frimærker på, fra Sverige og
England. Indholdet var naturligvis de postfriske frimærker, der
også blev brugt som porto på kuverten :)) De 5 pillarbox-mærker
der kom sidste år i oktober, udkom også som maxikort. Jeg har
dem, og de er smadderflotte.

mvh
Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 00:00

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> -- jeg tror det var Bob Harper --
> som sagde, at "postal cancels tell a story, FDCs state a fact".

En god måde at sige på Men det er jo ikke for at tryne samlere af FDC.
Selvom FDC nok aldrig bliver en god forretning, så er det jo absolut ligeså
"legalt" at samle på som så meget andet. Hver sin lyst.

René

Fra : amh

Dato : 21-02-03 01:12

R.K.Jorgensen <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote in message

> amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> En god måde at sige på Men det er jo ikke for at tryne samlere af FDC.

Selvfølgelig ikke :)

> Selvom FDC nok aldrig bliver en god forretning, så er det jo absolut
ligeså
> "legalt" at samle på som så meget andet. Hver sin lyst.

Naturligvis -- jeg har også kun citeret hvad en anden samler
siger om dette emne. Som jeg tidligere har skrevet er jeg
ikke selv (særlig) interesseret, men det forhindrer mig ikke
at tale med dem der er ... ;)

mvh
Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 01:34

> Naturligvis -- jeg har også kun citeret hvad en anden samler
> siger om dette emne. Som jeg tidligere har skrevet er jeg
> ikke selv (særlig) interesseret, men det forhindrer mig ikke
> at tale med dem der er ... ;)

Nej selvfølgelig ikke. Jeg har ikke selv så meget tilovers for FDC, men for
ikke at støde eventuelle samlere heri gruppen, ville jeg bare sikre mig at
jeg ikke fik sendt "negative vibrationer" via mine indlæg ifm. FDC

René

Fra : amh

Dato : 21-02-03 02:16

> [...]
> ikke at støde eventuelle samlere heri gruppen, ville jeg bare sikre mig at
> jeg ikke fik sendt "negative vibrationer" via mine indlæg ifm. FDC

Fuldt forståeligt. Det bedste råd jeg kan give til dem der ligger
inde med helark fra penge ombytningstiden efter krigen er at
bruge dem som gængs (supplerings) porto. Så vidt jeg ved er
alle danske frimærker fra og med 1 juli 1933 (bølgelinie uden
hjerter) stadig gyldige til frankering. At de så ikke er brugt i den
såkaldte "naturlige brugsperiode" er en helt anden sag. :) Hvilket
år mig til at spørge: hvad står de oprindelige 9 hjerter for ???

mvh
Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 02:22

> (bølgelinie uden
> hjerter) ... snip... hvad står de oprindelige 9 hjerter for ???

Terchilsens essay til frimærket, havde jo ikke hjerter, og var forskellig i
kronen og løverne, i forhold til det endelige moderstempel. Om det var
Terchilsen selv der ændrede udseendet eller om det var gravøren der gjorde
det, er jeg ikke sikker på? De tre bølger tv og th har selvfølgelig givet
navn til frimærkerne, og skulle vist være et symbol på de tre farvande
storebælt, lillebælt og øresund. Hjerterne (som der jo er 2x9 af) må være
blevet tilføjet fordi man mente at de pågældende områder var for "bare". Men
det er min påstand. Hvorfor det lige blev hjerter og hvorfor lige 2x9 ved
jeg ikke ved jeg ikke, men på "rigsvåbenudgaven" fra 1946 er der jo også 9
hjerter (og 3 løver) så jeg vil tro der er en sammenhæng med rigsvåbenet.

René

Fra : Henning

Dato : 22-02-03 08:33

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e557493$0$10995$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> ikke at støde eventuelle samlere heri gruppen, ville jeg bare sikre mig at
> jeg ikke fik sendt "negative vibrationer" via mine indlæg ifm. FDC

Uanset hvad man samler og hvordan, er ligeværdigt!
Glæden og spændingen ved at samle er drivkraften, Intet kan
sammenlignes med pludselig at falde over *hage på rånokken*
i en bunke gammelt afklip, eller at finde et bedre stemplet eksemplar
af det særmærke, med udtværet stempel man har i forvejen etc. etc.
Det giver en stille, nydende glæde

Jeg kan godt lide at mærkerne er hjørnestemplede, så nøjagtig
1/4 af et retvendt stempel er synlig i venstre hjørne af mærket
eller stemplet nøjagtig midt på, sådan at afsendelsenavnet kan
læses helt, især det sidste når det gælder forsendelser fra
Færøerne før det blev et selvstændigt udgivelsesområde.

MVH
Henning

Fra : Henning

Dato : 22-02-03 08:18

"amh" <amhstamps@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser desværre sådan ud. Også jeg har et bjerg af førstedags
> kuverter til salg i kommission, og der er ingen der vil eje dem. Hvis
> jeg skal af med dem skal de komme "oveni" en anden handel.

Lad mig sige det som jeg opfatter førstedagskuverter
fra postens filateli: De rangere på linie med der fabriks
stemplede arabiske (glans)billedmærker.
Brevene har aldrig været sendt som post, fra en person/
firma til anden do, derved anser jeg dem som ikke ægte
postbesørgede breve.

En ægte førstedagskuvert for mig er et brev, stemplet
med et tilfældigt posthus's daglige stempel, der er sendt
til en tilfældig person/firma, på udgivelsesdagen.

MVH
Henning

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 20-02-03 23:33

> [...]

> siden i den type filatelistiske objekter, i økonomisk henseende må
> sammenlignes med ens aktieinvestering i de sidste par år?

Det er vel egentlig bare et spørgsmål om det gammelkendte princip med udbud
og efterspørgsel. Der er hundredtusindvis af FDC, men meget få samlere. Så
bliver prisen derefter. Der er sikkert desværre stadigvæk mange der køber
FDC hos postvæsenet, i den tro at de bliver mange penge værd. Måske har det
også noget at gøre med den stigende fokus på posthistorie gennem de sidste
20-30 år, som har flyttet samlelysten til "ægte" brugte forsendelser og
samtidigt "stemplet" FDC som spekulation. Med hensyn til postfriske mærker,
kan jeg huske mange samlere abonnerede på f.eks. 10 eksemplarer af alle nye
mærker der blev udsendt, med den forestilling at det var en god investering.
Det handles nu til 60-80% af pålydende. En rigtig dårlig forretning.

Som et kuriosum kan man jo nævne pengeombytningen efter krigen (1947??) hvor
mange havde lidt sorte penge liggende som skulle omsættes. Mange satte dem i
postfriske frimærkeark og derfor er helark fra 40´erne utroligt almindelige
og handles til meget små priser. Også en dårlig forretning (set i
bagklogskabens klare lys)

René

Fra : Henning

Dato : 22-02-03 08:42

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e55585e$0$11014$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
investering.
> Det handles nu til 60-80% af pålydende. En rigtig dårlig forretning.

Jeg samlede engang postfriske maginalnr. 4 blokke øvre/nedre,
men fik finansielle vanskeligheder og solgte dem for pålydende +
1 kr. pr maginalnummer, så jeg tjente en lille tudse på det
Jeg solgte privat til en privat samler, derfor nok uden tab?

MVH
Henning