[Filateli] USA ca. 1902-14
Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 19-02-03 01:20

Jeg har tidligere ledt i et lånt Michel efter USA-mærker
takket på tre sider. Perioden er ca. 1902-1914.
Jeg fandt ingen.
Hvilket katalog kan mon have dem med?

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 19-02-03 01:27

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

> Jeg har tidligere ledt i et lånt Michel efter USA-mærker
> takket på tre sider. Perioden er ca. 1902-1914.
> Jeg fandt ingen.
> Hvilket katalog kan mon have dem med?

Jeg tror (uden at være helt sikker for alle tilfælde) at grunden til at
mærker der er utakket på en af siderne ikke er nævnt er fordi det forekommer
på alle ark. Disse mærker er simpelthen randmærker, hvor den yderste kant
ikke blev perforeret. Amerikanske mærker blev normalt linietakkede og man
takkede kun mellemrummene mellem mærkerne og ikke i randen hele vejen rundt.
Derfor kan du også finde hjørnemærker (fra en af hver af de fire hjørner)
hvor en vandret og en lodret side er utakket.

René

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 19-02-03 13:37

"R.K.Jorgensen" skrev

> Jeg tror (uden at være helt sikker for alle tilfælde) at grunden til at
> mærker der er utakket på en af siderne ikke er nævnt er fordi det
> forekommer på alle ark.

Jeg udtrykte mig upræcist. I Michel var der godt nok listet
forskellige varianter af takker på tre sider. Men netop mine
varianter var der ikke.

Ann