[Filateli] Størrelser
Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 18-02-03 15:33

Der lader ikke til at være standardstørrelser for frimærker.
Eller er der bare flere end tidligere? Men uanset det, må der
da bestemt være fastsat nogle grænser for hvor små og
hvor store de må være?

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 19-02-03 01:15

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

> Der lader ikke til at være standardstørrelser for frimærker.

Danske dagligmærker har stort set haft samme størrelse siden man indførte de
tofarvede i 1870. Kvadraterne 1851- 63, blev "afskaffet" fordi de var for
små og 1864 udgaven (Krone-Scepter-Sværd) blev afskaffet fordi de var for
store. De tofarvedes størrelse var tilsyneladende optimal og den har man
holdt fast ved. En anden god grund til at dagligmærker var i samme størrelse
var takningen af arkene. Hvis man indførte et nyt frimærkeformat i tide og
utide, skulle trykkeriet også ændre takningsmaskinenerne (hvilket man af
økonomiske grunde ikke var interesseret i) så de passede til. Som en
sidebemærkning kan det jo nævnes, at de sidste tryk af 1864 udgaven og de
første tryk af de tofarvede blev takket med en linietakningsmaskine (som jo
er uafhængig af frimærkets format) mens man ombyggede kamtaknings maskinen
til at passe til de, i format mindre, tofarvede.

I mange år var langt de fleste danske "billedmærker" ca 1½ gange
dagligdagsmærkernes størrelse, men i de seneste år er der jo kommet mærker i
alle mulige (og umulige) størrelser. Danmark har dog sine første runde eller
trekantede frimærker til gode .-)

Om der er "lovgivning" om nogen minimum og/eller maximum grænser, er jeg
ikke klar over. Det praktiske aspekt sætter jo en naturlig begrænsning,
selvom jeg mindes at have set enorme frimærker fra nogle arabstater, som
fylder halvdelen af en almindelig kuvert (men disse mærker blev vist heller
ikke trykt med henblik på frankering, men snarere for at udnytte samlere).

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 19-02-03 10:44

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

>Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

og fik et fint svar af Rene. Jeg kan tilføje, at der IKKE er nogen
øvre størrelsesgrænse for Danmarks frimærker, men at de (uden at tænke
på miniark) naturligvis bliver produceret i en størrelse, der normalt
levner plads på de almindelige konvolutter til adressen.

Mvh
Toke

-------------------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Palle Pil

Dato : 19-02-03 14:13

Det har der aldrig været regler om, ligeså er der heller ikke regler om
udformningen, jeg tænker her på trekantet sekskantet runde o.s.v. , England
har udgivet mærker på størrelse med pengesedler.

--
MVH.
Palle Pil.

http://www.postfuglen.dk