[Filateli] Stempler, tidlig Frankrig
Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 15:17

Jeg ved ikke så meget om stempler endnu, så tilgiv mit
manglende fagsprog. Jeg er villig til at lære.

Stemplerne på mine Napoleon III 1863-70 består af
en rombe, formet af sorte prikker. Indeni står et tal
bestående af tre og fire cifre.
Hvad står tallet for?

Ann

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 17:00

"Jensen & Nielsen" <sempernospam@get2net.dk> wrote:

>Jeg ved ikke så meget om stempler endnu, så tilgiv mit
>manglende fagsprog. Jeg er villig til at lære.

Helt rigtigt: Gak til myren ... !

>Stemplerne på mine Napoleon III 1863-70 består af
>en rombe, formet af sorte prikker. Indeni står et tal
>bestående af tre og fire cifre.
>Hvad står tallet for?

De rhombe-(med h)-formede stempler modsvarer vores stempler med ringe
med et nummer i midten. Hvert nummer betegner et posthus og sådanne
stempler har været anvendt i bl.a. England, Frankrig, Rusland, Bayern,
Baden og Danmark. Vi har i et enkelt tilfælde på forsøgsbasis anvendt
et rhombeformet nummerstempel "14" i Danmark i Kbhvn. (Kan bl.a. ses i
Arnholtz: "Danske poststempler fra Frimærketiden", KPK 1953).

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 17:39

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev

> De rhombe-(med h)-formede stempler

Næ, nu om stunder er det uden.

> [...]
> et rhombeformet nummerstempel "14" i Danmark i Kbhvn. (Kan bl.a. ses i
> Arnholtz: "Danske poststempler fra Frimærketiden", KPK 1953).

Nu du siger det, har jeg da vist også nogle engelske med
lige så solide tal.
Det er så måske muligt at finde navnene på de udenlandske
posthuse i litteraturen et sted? Det vil jeg skrive mig bag øret.

Ann

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 20:13

"Jensen & Nielsen" <sempernospam@get2net.dk> wrote:

> postulerer, at rhombe er uden "h"

Ann! Du har helt ret! Beklager dybt - selv Ordbog over det Danske
Sprog anfører "Rombe - tidligere skrever rhombe" og det er det, jeg
altid har benyttet.

Ann fortsætter med sin søgen efter oplysninger om udenlandske
nummerstempler:
>Det er så måske muligt at finde navnene på de udenlandske
>posthuse i litteraturen et sted? Det vil jeg skrive mig bag øret.

Nemlig. Det kræver i så fald speciallitteratur.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 22:40

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev

> Ann! Du har helt ret! Beklager dybt - selv Ordbog over det Danske
> Sprog anfører "Rombe - tidligere skrever rhombe" og det er det, jeg
> altid har benyttet.

Sådan nogle overraskelser har jeg også været ude for.

> Ann fortsætter med sin søgen efter oplysninger om udenlandske
> nummerstempler:
>
> Nemlig. Det kræver i så fald speciallitteratur.

Det er godt at vi har en ejer af den slags i gruppen. Jeg ville have
været meget længe om at finde alle de oplysninger, jeg har fået
her i løbet af nogle få dage.

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 18:38

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

> Stemplerne på mine Napoleon III 1863-70 består af
> en rombe, formet af sorte prikker.
> Indeni står et tal
> bestående af tre og fire cifre.
> Hvad står tallet for?

Et spørgsmål i klassisk Frankrig... så er jeg på hjemmebane

Disse r(h)ombe formede annuleringstempler, på fransk kaldet "losanges", blev
brugt i Frankrig i perioden 1849 til 1876 (godt samtidigt med overgangen
mellem Ceres udgaverne (1871-75) og Pax & Merkur udgaverne (1876), hvor det
blev besluttet at bruge datostemplerne til annulering af frimærkerne i
stedet for. Dog fortsatte enkelte kontorer med at bruge rombestemplerne, og
disse er eftertragtede når de sidder på Pax & Merkur mærker.

Der er følgende typer af rombe stempler

1. PC - "Petit chiffres" (små tal) 1852 - 1863,
Tal fra 1 til 4494, hvor hvert tal refererer til et postkontor

2. GC - "Gros chiffres" (store tal) 1863 - 1876
Tal fra 1 til 6449, hvor hvert tal refererer til et postkontor

3. PCGC - "Petit chiffre de gros chiffre" (små tal brugt i store tals
periode) 1863 - 1876
Et udvalg af numre mellem 1 og 4489.

4. Ambulants (bureau stempler fra togstrækninger) 1849 - 1876
Har en bogstav-kombination + evt. et tal som f.eks MP1 betydende
Marseille - Paris, stempel 1.
1849 - 1855 antiqua bogstaver (m. serif)
1852 - 1876 lapidar bogstaver (u. serif)

5. Paris "Bureaux de quartiers" 1851 - 1863
Et eller flere bogstaver + evt. et tal, angivende et område
(arrondissement?) i Paris.

(De mest kendte Paris stempler er dog "etoiles" (stjerne) stemplerne, med et
enkelt nummer for posthuset i midten)

Se eventuelt følgende hjemmeside for en beskrivelse af franske stempler:
http://www.i-net.fr/marcophilie/an.html

RKJ

Fra : Henning

Dato : 16-02-03 18:52

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4fcd31$0$13179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

> Et spørgsmål i klassisk Frankrig... så er jeg på hjemmebane

Havde Frankrig *postens filateli* førstedags kuverter
før 2 verdenskrig ?
( Min kones og min uenighed om min fætters Franske
førstedagskuverter)

MVH
Henning

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 19:01

Henning <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> Havde Frankrig *postens filateli* førstedags kuverter
> før 2 verdenskrig ?
> ( Min kones og min uenighed om min fætters Franske
> førstedagskuverter)

Der er i mit Yvert katalog nævnt nogle førtedags kuverter i 1936

20 c Rouget de l´isle, 27 juni
75c + 1 fr Vimy, 26 juli

De næste FDCere er fra 1943

RKJ

Fra : Henning

Dato : 17-02-03 07:55

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4fd280$0$13199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Henning <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> Der er i mit Yvert katalog nævnt nogle førtedags kuverter i 1936

> [...]

Tak for oplysningerne! Jeg tror min onkel selv gennem sin franske
familie fik tilsendt private FDC kuverter, indtil de *rigtige* kom
på markedet.

MVH
Henning

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 19:55

"R.K.Jorgensen" skrev

> [...]
>
> 2. GC - "Gros chiffres" (store tal) 1863 - 1876
> Tal fra 1 til 6449, hvor hvert tal refererer til et postkontor

Jeg vil tro at alle mine er med store tal. Tallene er ca. 7 mm høje,
men desværre sidder de kun på "Napoleon med laurbærkrans".

På nogle mærker fra perioden 1901-07 er der sekskantede og
ottekantede stempler. Har det noget at gøre med jernbanen?

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 20:53

> Jeg vil tro at alle mine er med store tal. Tallene er ca. 7 mm høje,
> men desværre sidder de kun på "Napoleon med laurbærkrans".

Hvis du har nogen stempler med små tal er du ikke i tvivl, når du
sammenligner med store tal. Napoleon III med laurbær, er fra store tal
perioden (dog forekommer også en sjælden gang de små tal, de såkaldte PCGC).
Hvis du giver mig numrene på de mærker du kan læse de fulde tal på, kan jeg
give dig bynavnene på stemplerne og ikke mindst deres værdi. Nogle numre er
utroligt sjældne, specielt nogle af dem fra de franske kontorer i
mellemøsten (levanten) og sortehavet. Dertil visse kontorer i algeriet.

> På nogle mærker fra perioden 1901-07 er der sekskantede og
> ottekantede stempler. Har det noget at gøre med jernbanen?

Der findes alle mulige afskygninger af stempler i Frankrig, andda nogle med
bølgede og prikkede kanter. Jeg er ikke rigtig klar over deres respektive
tilhørsforhold, udover at jeg ved at nogle specielle bølgede ("convoyeur",
mener jeg de kaldes) er blevet brugt på jernbanerne.

RKJ

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 21:51

"R.K.Jorgensen" skrev

> [...]
> utroligt sjældne, specielt nogle af dem fra de franske kontorer i
> mellemøsten (levanten) og sortehavet. Dertil visse kontorer i algeriet.

Jeg har lige set at der er nogle hollandske og belgiske med samme
type stempel, men med små tal. Jeg tænker at de er magen til de
franske. Nogle af de engelske fra samme periode har et ovalt stempel
bestående af tværstriber, og et stort tal i midten.
Jeg må kigge nærmere på de andre lande senere. Dette her er
faktisk vældigt interessant.

Der er kun to Napoleon hvor hele nummeret kan læses med
sikkerhed, 404 og 2598.

> [...]
> tilhørsforhold, udover at jeg ved at nogle specielle bølgede ("convoyeur",
> mener jeg de kaldes) er blevet brugt på jernbanerne.

Aha. Jeg fik bare tanken fordi jeg har belgiske banemærker med
sekskantet stempel... og nu fik jeg lige øje på et engelsk trekantet...

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 21:57

> Jeg har lige set at der er nogle hollandske og belgiske med samme
> type stempel, men med små tal. Jeg tænker at de er magen til de
> franske.

Det er helt korrekt. Mon ikke det er Holland og Belgien der har skelet til
frankrig?

> Der er kun to Napoleon hvor hele nummeret kan læses med
> sikkerhed, 404 og 2598.

GC 404 = Beauvais, meget almindeligt forekommende
GC 2598 = Nancy, meget almindeligt forekommende

Desværre, ingen store sjældenheder der

> Aha. Jeg fik bare tanken fordi jeg har belgiske banemærker med
> sekskantet stempel... og nu fik jeg lige øje på et engelsk trekantet...

Jamen stempler er skam en nuanceret og mindst ligeså spændende verden som
frimærker

RKJ

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 22:40

"R.K.Jorgensen" skrev

> GC 404 = Beauvais, meget almindeligt forekommende
> GC 2598 = Nancy, meget almindeligt forekommende
>
> Desværre, ingen store sjældenheder der

Det havde jeg nu heller ikke ventet.

> Jamen stempler er skam en nuanceret og mindst ligeså spændende verden som
> frimærker

Ja, det har jeg lige opdaget.

Ann