Fireblok og seksblok
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-02-03 12:17

Jeg så langt nede i een af trådene ordet fireblok nævnt. Så husker jeg
altså rigtigt m.h.t. at når man modtog et brev, hvor frimærkerne dannede
fireblokke eller seksblokke, var de især værd at gemme.

Jeg går ud fra at en seksblok er 6 frimærker der hænger sammen. Det jeg har
er 2x3 stk. ovenpå hinanden. Det er et smukt lysegrønt mærke med
et ovalt billede af kronprinsesse eller dronning Elisabeth. Hun ses på fort
baggrund indeni en oval ramme som er helt lys. Øverst i rammen står der
coronation og nederst i rammen står 2nd. June 1953.

Som nationalitet står der som nævnt Cyprus og prisen på hvert mærke
er halvanden piastres hvis jeg læser ret. Det er stemplet i Nicosia
den 26. nov. så vidt jeg kan se 1953.

Er det noget særligt?

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 12:51

Ruth Nielsen <elena@io.dk> wrote in message

> Jeg går ud fra at en seksblok er 6 frimærker der hænger sammen.

Helt rigtigt

> Det jeg har
> er 2x3 stk. ovenpå hinanden. Det er et smukt lysegrønt mærke med
> et ovalt billede af kronprinsesse eller dronning Elisabeth.

Det må være "dronning" Elizabeth II, da det er en "kronings-udgave".

> Som nationalitet står der som nævnt Cyprus og prisen på hvert mærke
> er halvanden piastres hvis jeg læser ret.

Korrekt. Cyprus=Cypern og værdiangivelsen er 1½ Piastre (180 piastre = 1 £).

Kort tid efter, i 1955, gik man over til en anden møntfod, nemlig mils (1000
mils = 1 £)

> Det er stemplet i Nicosia
> den 26. nov. så vidt jeg kan se 1953.
> Er det noget særligt?

Jeg ved ikke om Nicosia stemplingen er noget specielt (sikkert ikke), men
mærkerne er ret almindelige. Katalogværdien pr.stk er 1 krone. Men hvis det
er en 6 blok og den stadig sidder på et brev, som eventuelt er sendt til
Danmark, kan værdien være en del bedre. Måske 50 kroner?? Men det er et gæt.
Jeg kunne forestille mig at der er en del samlere til Cypern i Danmark, da
vi jo har haft militære udsendinge dernede ifm. den græsk/tyrkiske
grænsedragning (?). Er der stempler på som vidner om militært islæt?

RKJ

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-02-03 13:46

"R.K.Jorgensen" <skrev i en meddelelse >

> [...]
> Jeg kunne forestille mig at der er en del samlere til Cypern i Danmark, da
> vi jo har haft militære udsendinge dernede ifm. den græsk/tyrkiske

Åh jeg havde glemt at det må have gjort Cypern-frimærker noget mere
almindelige end jeg lige tænkte mig. MEN 1953 er da vist før der var
danske FN-soldater på Cypern? Er det ikke?

Er der stempler på som vidner om militært islæt?

Nej overhovedet ikke.

Kan man sige at de er 'sjældnere', hvis de er fra før FN-soldaterne
kom derned?

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 16:40

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

>MEN 1953 er da vist før der var
>danske FN-soldater på Cypern? Er det ikke?

Jo, jeg mener at kunne huske, at det var i begyndelsen af 1964, at FN
etablerede en fredsbevarende styrke på øen. Den havde dansk deltagelse
fra begyndelsen til engang først i 1990'erne. FN er stadig på øen. Jeg
kender flere frimærkesamlere, der har været i FN-tjeneste på øen.

>Kan man sige at de er 'sjældnere', hvis de er fra før FN-soldaterne
>kom derned?

Det kan man godt, men det er ikke sikkert, at det hjælper (på værdien)

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Henning

Dato : 16-02-03 17:18

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra begyndelsen til engang først i 1990'erne. FN er stadig på øen. Jeg
> kender flere frimærkesamlere, der har været i FN-tjeneste på øen.

Det må have været allerede i 80 erne at der var danske soldater på
Cypern, for i 1992 arbejdede jeg sammen med en x-oversergent, der
havde været der nede?
Er der ikke en FN frimærkekyndig til stede, der ved noget om det

MVH
Henning

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 18:00

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> FN er stadig på øen. Jeg
> kender flere frimærkesamlere, der har været i FN-tjeneste på øen.

Jeg kender en der hedder Niels Wissing, som jeg mener at han var på Cypern
for langt tid siden (min far og ham er gamle soldaterkammerater fra
søværnet). Niels har været udstationeret flere steder i verden ifm FN. Han
samler faktisk på FN og desuden orchidéer mener jeg at huske.

RKJ