[dk.fritid.filateli] 11 øres brev til Sver~
Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 00:05

Jeg har et brev frankeret med 3x3 øre tofarvet + 2x1 øre våbentype. Brevet
er sendt fra København IV over København K.K.B (hovedbanegården?) 15.03.1904
til Marstrand, Sverige og er ankomststemplet Marstrand 16.04.1904 på
bagsiden.

Se billede på dk.binaer (11 øres brev)

Der var to ting der slog mig ved dette brev. Det ene var at 3 ørerne var fra
det "ubeskrevede" tryk 23 og den anden var frankeringen på ialt 11 øre. Så
vidt mine posthistoriske kundskaber rækker, må der være tale om et
almindeligt første vægtklasses brev (0-15 gram) til Sverige, som havde en
takst på 10 øre. Men hvorfor er der så 11 øre på? Min første tanke var
overfrankering, men der er jo to 1 øres mærker på (og de sidder desuden
enkeltvis i modsætning til 3 øren, som er en tre-stribe), så afsenderen
kunne jo bare have nøjedes med det ene af dem for at nå de 10 øre? Så tænkte
jeg at det måske kunne være et eller andet tillæg for "aften" aflevering
eller noget - men annulerings-stemplet siger 9-10F (formiddag)? Der er
skrevet et lille 2-tal under 3 øres mærkerne, men det synes at være med
samme blæk som brugt til modtager-adressen, så det er nok ikke en postal
påtegning, men skrevet af afsenderen?

Er der nogen posthistorikere, som har en idé til hvad det kan være for en
takst? Har afsenderen (eller postekspedienten) mon bare været morgentræt og
regnet forkert?

RKJ

NB. 3 øres tre-striben er positon 26-28 i arket, og disse har været ukendte
(indtil nu) ifølge Lasse Nielsens bøger

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 10:41

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

...snip
>Se billede på dk.binaer (11 øres brev)

Jeg kan kun se, at det er overfrankeret. Jeg kender ikke til nogen
specielle 1-øres ekstra gebyr for breve til Sverige fra den tid, så du
har nok ret i, at "Frank Eriksen" eller hvad personen, der har
frankeret brevet, har heddet, har været overtræt.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 11:55

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> Jeg kan kun se, at det er overfrankeret. Jeg kender ikke til nogen
> specielle 1-øres ekstra gebyr for breve til Sverige fra den tid, så du
> har nok ret i, at "Frank Eriksen"

"A. Friis"

> eller hvad personen, der har
> frankeret brevet, har heddet, har været overtræt.

Ja, men du må da indrømme at det er underligt at der er faktisk er sat to
enkelte 1 øres mærker på for at opnå de 11 øre. Jeg kunne forstå det hvis
der havde være 4 stk 3 øres mærker på, altså hvis afsenderen kun havde haft
3 øres mærker.

RKJ

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-02-03 11:04

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

>og undrede sig over det (tilsyneladende) ekstra 1-øres frimærke.

Enig. Jeg kan ikke forklare det. Nu er det jo sådan, at "de" også var
mennesker den gang og lavede de underligste fejl, så vi behøver ikke
blindt at tro på, at alt, hvad de lavede dengang, er rigtigt. Men jeg
ville ønske, at vi kunne grave et eller andet sjovt 1-øres gebyr frem.

Mvh
Toke

-------------------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 17-02-03 13:47

> Enig. Jeg kan ikke forklare det. Nu er det jo sådan, at "de" også var
> mennesker den gang og lavede de underligste fejl, så vi behøver ikke
> blindt at tro på, at alt, hvad de lavede dengang, er rigtigt.

Ja men de var nok rimeligt nøjeregnene med deres penge. Selvom 1 øre jo nok
selv dengang var til at overse.

> Men jeg
> ville ønske, at vi kunne grave et eller andet sjovt 1-øres gebyr frem.

Ja helt sikkert. Ærgerligt at jeg ikke har kunne lokke Henrik Mouritsen til
at kigge herind. Han (og Karsten jensen) er nærmest eksperter i denne
periode.

RKJ

Fra : Toke Nørby

Dato : 17-02-03 20:21

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

og vil også gerne grave et eller andet sjovt 1-øres gebyr frem.

>Ja helt sikkert. Ærgerligt at jeg ikke har kunne lokke
>Henrik Mouritsen til at kigge herind. Han (og Karsten jensen)
>er nærmest eksperter i denne periode.

Jo, men det hjælper jo ikke, når brevet er overfrankeret
med 1 øre

Jeg kan godt fortælle, hvad jeg ikke har turdet sige om det før, men
det er fordi det i givet fald er forkert behandlet af postvæsenet. Lad
os antage, at brevet først er blevet frankeret med 9 øre - altså
underfrankeret med 1 øre, da portoen var 10 øre. Det skulle udløse en
strafporto på 2 øre - den manglende porto + det tilsvarende - MEN
strafportoen skulle altså først have været opkrævet i Sverige og så
var brevet blevet prydet en svensk påtegning om strafporto. Brugen af
Løsenmærker ophørte før århundresskiftet.

Hvis jeg kan tyde stemplerne korrekt, er de tre 3-øres mærker stemplet
på et andet tidspunkt end de to 1-øres mærker. Hvis det er rigtigt,
KAN det betyde, at postvæsenet har opfrankeret brevet (det skete somme
tider), men i givet fald skulle de kende afsenderen, da de jo ikke
forærer deres frimærker væk.

Men det er altså en ikke normal måde at behandle brevet på, så jeg
tror stadig, at du har et overfrankeret brev.

Det, at du nævnte Karsten, fik mig til at kigge i hans
fortegnelse over breve til Sverige fra den tid: Ingen 11
øres takst. Jeg skal være sammen med Karsten på lørdag og har aftalt
med ham, at vi kigger på det..

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 18-02-03 00:32

> [...]

> strafporto på 2 øre - den manglende porto + det tilsvarende - MEN
> strafportoen skulle altså først have været opkrævet i Sverige

OK.. fordi 9 øre var nok til at få den til "grænsen" ??

> [...]
> Hvis jeg kan tyde stemplerne korrekt, er de tre 3-øres mærker stemplet
> på et andet tidspunkt end de to 1-øres mærker.

Nej.. de er begge stemplet om formiddagen 9-10F.

> [...]

> Men det er altså en ikke normal måde at behandle brevet på, så jeg
> tror stadig, at du har et overfrankeret brev.

Det tror jeg også

> Det, at du nævnte Karsten, fik mig til at kigge i hans
> fortegnelse over breve til Sverige fra den tid: Ingen 11
> øres takst.

Nej den er ikke nævnt og findes nok ikke.

> Jeg skal være sammen med Karsten på lørdag og har aftalt
> med ham, at vi kigger på det..

Jamen, glæder mig til at høre hans bud

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-02-03 12:04

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

...snip
>OK.. fordi 9 øre var nok til at få den til "grænsen" ??

Nej, du behøver slet ikke at frankere brevet for at få det til
destinationen!

>Nej.. de er begge stemplet om formiddagen 9-10F.

OK - det "bekræfter" mere eller mindre en overfrankering.

.... Vi spørger Karsten
>Jamen, glæder mig til at høre hans bud

Han siger sikkert: overfrankering

Mvh