[filateli] Re: 11-øres brev
Fra : amh

Dato : 16-02-03 00:20

Hej René,

Jeg kikkede lige på dit 11-øres brev, og det ser interessant ud.
Hvad er der at fortælle om det?

Det minder mig om at jeg ville spørge om der er nogen der ved
noget om de danske 1905- og 1906 julemærker. Jeg har engang
hørt noget om, at de ikke måtte sidde på breve til Sverige, men
kan helt ærligt ikke huske historien, og heller ikke hvor jeg evt.
kan finde den igen. Jeg mener det var Jan Bendix der engang
fortalte den, men jeg kan ikke huske det med sikkerhed.

Kan nogen hjælpe?

Mette
--
Ann Mette Heindorff
DFF # 101155. ATA # 53062-6. CSSG # 477

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 16-02-03 00:17

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message
> [...]

> kan finde den igen. Jeg mener det var Jan Bendix der engang
> fortalte den, men jeg kan ikke huske det med sikkerhed.

Jeg var nede og besøge Frimærke-butikken på amagerbrogade i går, og jeg sad
og snakkede med indehaveren efter lukketid. Vi kom ind på forskellige ting
og sjovt nok nævnte han at han en gang havde solgt et brev med et
"overstreget" julemærke på et brev til England for 20 kroner. Det blev
nuppet af en specialsamler, som venligt nævnte at det var en ret stor
sjældenhed. Julemærker måtte tilsyneladende heller ikke forefindes på breve
til England. Hvornår det blev tilladt ved jeg ikke.

RKJ

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 10:27

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>jeg kan ikke huske historien om julemærkets tilladte brug til fx Sverige

Hej Mette,

"Bogen om julemærkets historie" af Ole Steen Jacobsen. ISBN
87-985542-3-9 fortæller alt om vores julemærkes historie og
tidspunkterne for brugen af det. Det kom i begyndelsen an på, til
hvilket land man skrev, om julemærket måtte bruges eller ej og på
hvilken side af kortet/brevet det skulle placeres for at undgå, at
forsendelsen blev sat i efterporto ("strafporto").

Da det danske julemærke udkom, havde man fx ikke en aftale med Sverige
om brugen af det, men den aftale kom allerede i slutningen af december
1904, som det fremgår af Officielle Meddellelser fra postvæsenet" nr.
39 af 29. dec. 1904, s. 147 - så nytårskorrespondancen kunne prydes af
vores første julemærke

Bogen indeholder selvfølgelig et væld af oplysninger - også om de
lande, der på forskellige tidspunkter begyndte at acceptere brugen af
julemærker.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 16-02-03 11:19

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message

> [...]
>
> Bogen indeholder selvfølgelig et væld af oplysninger - også om de
> lande, der på forskellige tidspunkter begyndte at acceptere brugen af

Tak Toke. Den bog må jeg ønske mig til fødselsdag eller jul :)
Ved du om den eventuelt kan lånes på biblioteket?

Der er altid en masse spørgsmål om julemærker i relation til
mit special-site omkring november-december-januar, og jeg
skal også have sitet opdateret med relevante oplysninger nu
i forbindelse med 100-års jubilæet.
Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 16:23

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

> ".. om "Bogen om julemærkets historie" af Ole Steen Jacobsen. ISBN
> 87-985542-3-9 kan lånes på biblioteket?

Ja, jeg kan ikke forestille mig andet. Den er fra 2001. Men du kan
evt. prøve at spørge:
Frimærke og Brevbutikken
Pierre Terisse,
Gl. Kongevej 80
1850 Frederiksberg C
Tlf. 33 25 91 90
e-mail: stampsandcovers@vip.cybercity.dk

der forestår salg og distribution af bogen.

>Der er altid en masse spørgsmål om julemærker i relation til
>mit special-site omkring november-december-januar, og jeg
>skal også have sitet opdateret med relevante oplysninger nu
>i forbindelse med 100-års jubilæet.

Selvfølgelig er der det. Vidste du i øvrigt, at mælkekartonerne fra
Kløver-Mælk i december 1993 blev prydet af 1993 julemærket?

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Henning

Dato : 16-02-03 17:03

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er der det. Vidste du i øvrigt, at mælkekartonerne fra
> Kløver-Mælk i december 1993 blev prydet af 1993 julemærket?

Den må da hører til i enhver julemærke samling

MVH
Henning

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 17:05

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote:

>Den må da hører til i enhver julemærke samling

Selvfølgelig! Men jeg ved ikke om der er nogen, der har gemt en
uåbnet!! (hvilken man så kan kalde "post-knap-så-frisk")!

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 16-02-03 17:39

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk>

> Selvfølgelig! Men jeg ved ikke om der er nogen, der har gemt en
> uåbnet!! (hvilken man så kan kalde "post-knap-så-frisk")!

I det mindste ville konsistensen have været som gummi, men
det havde været bedre hvis det var grødrispakninger.

Ann

Fra : amh

Dato : 16-02-03 17:19

> [...]
>
> Selvfølgelig er der det. Vidste du i øvrigt, at mælkekartonerne fra
> Kløver-Mælk i december 1993 blev prydet af 1993 julemærket?

Nej, det har jeg ikke lagt mærke til, og jeg kan ikke engang
huske det nu du taler om det. Måske var der forskellige
mælkekartoner i Århus og København?

mvh
Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 20:02

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

.... snip og undrer sig over mælkekartoner med julemærke fra 1993

>Nej, det har jeg ikke lagt mærke til, og jeg kan ikke engang
>huske det nu du taler om det. Måske var der forskellige
>mælkekartoner i Århus og København?

Det ved jeg dog ikke. Min "Letmælk" er dateret 18.12.1993 og jeg
husker, at de alle tilsvarende var med julemærke. Kløvermælk havde
hjemme i Fredericia på det tidspunkt, kan jeg se.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 16-02-03 21:15

> [...]
> husker, at de alle tilsvarende var med julemærke. Kløvermælk havde
> hjemme i Fredericia på det tidspunkt, kan jeg se.

Jaså -- det må være derfor "klokken ikke ringer" for mig.
Jeg mener ikke Kløvermælk var til salg der hvor jeg normalt
køber ind.

Kan jeg tigge dig til at lave et scan og sende det til mig ?

mvh
Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-02-03 21:30

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

>Kan jeg tigge dig til at lave et scan og sende det til mig ?

Er sent direkte til dig!

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 16-02-03 21:49

> Er sent direkte til dig!

Pr. email? I så fald er den ikke kommet (endnu)
Har lige checket inbox ...

Men tak skal du have :))

mvh
Mette