Frimærke: Panama
Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 15-02-03 15:08

Så søger jeg lidt oplysninger om et gammelt Panama-mærke,
1 centesimo, med lodret overtryk CANAL ZONE.
Mon ikke det hører under USA?
Jeg har engang hørt at overtrykket kan være lodret op eller
lodret ned. Mit er opad, og jeg vil gerne vide om det gør
en forskel. Årstallet har jeg desværre glemt.

Der ligger et billede i dk.binaer, kaldet Panama (17KB),
hvor mærket på min skærm ser blågrønt ud. I virkeligheden
er det mørkegrønt.

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 15-02-03 15:45

Jensen & Nielsen <sempernospam@get2net.dk> wrote in message

> Så søger jeg lidt oplysninger om et gammelt Panama-mærke,
> 1 centesimo, med lodret overtryk CANAL ZONE.
> Mon ikke det hører under USA?

I mit Scott Spec. 1999 står der følgende om Canal Zone:
Location: A strip of land 10 miles wide, extending through the Republic of
Panama, between the Atlantic and Pacific Oceans.
Government: From 1904-79 a US-Government Reservation
Area: 552.8 square miles
Population: 41.800 (estimate 1976)
The Canal Zone, site of the Panama Canal, was leased in perpetuity to the US
for a cash payment of $10.000.000 and a yearly rental.

> Jeg har engang hørt at overtrykket kan være lodret op eller
> lodret ned. Mit er opad, og jeg vil gerne vide om det gør
> en forskel. Årstallet har jeg desværre glemt.

Selve grundmærkets design ligner scotts type A15. Du skriver at mærket er
blågrønt, men i scott står det betegnet som "dark green & black", hvor det
må være billedet af "Vasco Nunez de Balboa" i centrum der er sort??
Tilsyneladende findes mærket med 5 forskellige typer overtryk af "CANAL
ZONE", og desuden med omvendt overtryk som er meget sjældent (det vil sige
at man læser nedaf i stedet for som normal opad).

Type 1 1909 C har seriffer både foroven og forneden, L, Z og E med
skråt afskårede seriffer. 1.60$
Type 2 1913 C kun med serif i toppen. L og E med lige afskårede
seriffer. O skråner lidt til venstre. 3.00$
Type 3 1915 Ligner type 1, men har tyndere bogstaver, specielt L,Z og
E. 95.00$
Type 4 1918 C tyk forneden. Midterstreg i E ligeså lang som de andre.
11.00$
Type 5 1920 Mindre bogstaver. A med flad top. 3.50$

Din scanning ligner umiddelbart type 1 eller 3? Mon ikke det er type 1? Kan
du læse en dato/årstal i stemplet?

Fra 1924 bliver "Canal Zone" overtrykket vandret, men det er kun på
overtrykte US mærker så vidt jeg kan se.

RKJ

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 15-02-03 16:32

"R.K.Jorgensen" skrev

> Selve grundmærkets design ligner scotts type A15. Du skriver at mærket er
> blågrønt, men i scott står det betegnet som "dark green & black", hvor det
> må være billedet af "Vasco Nunez de Balboa" i centrum der er sort??

Næ, jeg skrev at det var mørkegrønt.
Det er rigtigt at Balboa er sort. Det burde jeg have nævnt.

> [...]
> Type 5 1920 Mindre bogstaver. A med flad top. 3.50$
>
> Din scanning ligner umiddelbart type 1 eller 3? Mon ikke det er type 1? Kan

Jeg kan ikke afgøre hvilket af dem, det er. Det er meget, meget
små bogstaver, og stemplet er desværre ulæseligt.
Men tak for hjælpen. Det var rart at få bekræftet at det hørte
under USA. Det er i hvert fald der, jeg vil placere det.

Nu driver jeg nok rovdrift på dig, men har du også kataloger
der dækker mellemøsten? Jeg har et mærke som jeg ikke kan
bestemme landet for. Det er kraftigt stemplet, men det er
lykkedes mig at lave et scan hvor man, med sammenpressede
øjne og lidt optimistisk skelen, godt kan se det underliggende
billede. Jeg ville være glad for at kunne sætte mærket ind et
eller andet sted.

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 15-02-03 17:00

> "R.K.Jorgensen" skrev

> Jeg kan ikke afgøre hvilket af dem, det er. Det er meget, meget
> små bogstaver, og stemplet er desværre ulæseligt.

Har du ikke en lup?? Jeg bruger altid en 10x forstørrelse når jeg skal
undersøge mærker

> Nu driver jeg nok rovdrift på dig,

Overhovedet ikke. Jeg synes kun det er sjovt med sådan nogle opgaver. Jeg
lærer jo også noget selv

> men har du også kataloger
> der dækker mellemøsten?

Jeg har noget der ligner 5 hyldemeter med kataloger, deriblandt flere
verdenskataloger. Så der skulle være mulighed for at hjælpe

> [...]
> øjne og lidt optimistisk skelen, godt kan se det underliggende
> billede. Jeg ville være glad for at kunne sætte mærket ind et

Læg det op på dk.binaer, så skal jeg se hvad jeg kan gøre for dig

RKJ

Fra : Henning

Dato : 15-02-03 17:29

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4e64be$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Læg det op på dk.binaer, så skal jeg se hvad jeg kan gøre for dig

Det er måske en ide at bruge [Filateli]+emne når der postes i dk.binaer,
det gør det nemmere at finde frem til de omhandlende scanninger og
samtidig kan trafik umiddelbart aflæses for evt senere oprettelse
af dk.filateli.binaer?

MVH
Henning

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 15-02-03 18:16

"R.K.Jorgensen" skrev

> Har du ikke en lup?? Jeg bruger altid en 10x forstørrelse når jeg skal
> undersøge mærker

Jo, men selv med lup kan jeg ikke afgøre det. Måske skulle jeg
anskaffe mig en stærkere.

> Jeg har noget der ligner 5 hyldemeter med kataloger, deriblandt flere
> verdenskataloger. Så der skulle være mulighed for at hjælpe

Jeg er glødende misundelig, men taknemmelig for hjælpen.
Linket til siden om Canal Zone er iøvrigt gemt til senere læsning.
Der skal også være tid til at bage blåbærmuffins ind imellem.

> Læg det op på dk.binaer, så skal jeg se hvad jeg kan gøre for dig

Jeg er der som et søm.
Bagefter går vi til Sydamerika.

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 15-02-03 18:24

> "R.K.Jorgensen" skrev

> Jo, men selv med lup kan jeg ikke afgøre det. Måske skulle jeg
> anskaffe mig en stærkere.

OK. Det er så i orden

> Der skal også være tid til at bage blåbærmuffins ind imellem.

Lyder gevaldigt lækkert

> Bagefter går vi til Sydamerika.

Bare kom an )

RKJ

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 15-02-03 18:42

"R.K.Jorgensen" skrev

> Lyder gevaldigt lækkert

Jeg sender dig en hel ladning i tankerne.

> Bare kom an )

Jo, men jeg skal lige en tur omkring Mellemøsten først. Pyh ha!

Ann

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 15-02-03 15:56

Her en link link til lidt posthistorie om Canal Zone

http://www.czbrats.com/Articles/postal.htm