[dk.fritid.filateli] Ecuador - er det et f~
Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 14-02-03 00:37

Jeg har nyligt købt en samling Ecuador. Der er et mærke imellem som jeg ikke
kan finde i katalogerne:

http://home19.inet.tele.dk/rkj/ecuador.jpg

Det er et stempelmærke, med følgende overtryk i rødt:

Postal - Frril Norte
Est. OTAVALO
VEINTE CTVS

Overtrykte stempelmærker til postalt brug er meget forekommende i Ecuador,
men den her kan jeg ikke lokalisere. Er det et postalt frimærke?

RKJ

Fra : amh

Dato : 14-02-03 01:12

R.K.Jorgensen <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Overtrykte stempelmærker til postalt brug er meget forekommende i Ecuador,
> men den her kan jeg ikke lokalisere. Er det et postalt frimærke?

Næppe. Men prøv at spørge på denne gruppe:

Jeg tror nok man kan sende meddelelser uden at være
medlem, ellers er det nemt at signe in og deltage. Der
er omkring 100-150 medlemmer fra alle dele af verden.

mvh
Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 14-02-03 01:07

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> prøv at spørge på denne gruppe:

Tak for hintet (og jeg er faktisk registreret på Yahoo ifm. auktioner), men
jeg skal jeg bare sende en email til Revenues_cinderellas@yahoogroups.com
???

RKJ

Fra : amh

Dato : 14-02-03 09:53

> amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> Tak for hintet (og jeg er faktisk registreret på Yahoo ifm. auktioner),
> [...]

Det vil jeg tro kan gøre det. Hvis det ikke går, så kan du bare
registrere dig som medlem. Så har du automatisk adgang til
alle deres facilities. Jeg så de svar du fik på rcsd, så måske
er det et frimærke, og ikke en cinderella.

En af de mest vidende på nettet om jernbane-mærker er i
øvrigt Tracy Barber, som optræder med mellemrum på
rcsd, og også er med i R/C-gruppen.

Fra : Anita

Dato : 14-02-03 10:33

Hvordan vurderer man frimærkers værdi?

Jeg er selv samler, dog ikke på frimærker, men brevpapir. Så jeg bytter med
folk rundt i verden og modtager derfor ind i mellem nogle ret flotte
frimærker på brevene. Hvad er den slags værd? Og er de mest værd, når man
bibeholder hele kuverten eller gør det ingen forskel?

De mærker jeg har liggende er bl.a. fra:
Sverige, Belgien, Kina, Brasilien, Canada, USA, Trinidad, UK og Hong Kong

Venlig hilsen Anita

Fra : amh

Dato : 14-02-03 11:00

Anita <anita@*slet*stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> De mærker jeg har liggende er bl.a. fra:
> Sverige, Belgien, Kina, Brasilien, Canada, USA, Trinidad, UK og Hong Kong

Det er et vanskeligt spørgsmål. Generelt kan det siges at "gamle"
frimærker (altså dem fra 1800-tallet) bør bibeholdes på kuverterne
for at have nogen værdi. Hvis de er vasket af, falder værdien
betragteligt. For moderne materiale er det almindeligt at man
kun kan få ca. 10-15% af katalogværdien.

For moderne materiale, som du har, ville jeg gemme hele kuverten.
Hvis du overvejer at sælge dine frimærker til en samler vil du
sandsynligvis få lidt mere for dem, hvis de stadig er på kuverten.

mvh
Mette

Fra : Henning

Dato : 14-02-03 11:20

"Anita" <anita@*slet*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan vurderer man frimærkers værdi?

Udbud og efterspørgsel

Men der ud over efter mærkets kvalitet,
stemplet/ustemplet, fuldtakket, farve, fejl
Stemplets kvalitet, hvor det er stemplet,
hvordan det er stemplet, med hvilket stempel,
om det er et *ægte* førstedags-stempel
eller post-filatelistisk-fabriks-stemplet ( Her
får jeg samlere af førstedags-stemplede-kuverter
på nakken *G*) Om det sidder på et brev/kort/-
brev/kort-afklip. Kort sagt det er ikke enkelt
at svare på dit korte spørgsmål

En samling af *billige* mærker kan i visse
tilfælde være overordentlig værdifuld, på
grund af speciale-status, hvor man f. eks. samler
mærkerne enkeltvis i helark etc. etc.

Generelt er frimærker oftest mest værd i det
land de er udgivet, da de fleste filatelister
samler på eget land/område.

Men ellers kan du næste gang du er på biblioteket
lige se i et frimærkekattalog om de mest almindelige
kriterier for vurdering af frimærke-kvalitet

MVH
Henning

Fra : Anita

Dato : 14-02-03 11:58

"Henning" skrev

> Udbud og efterspørgsel
I know... men det er jo meget rart at vide hvilken prisklasse det ligger
i...

> [...]
> får jeg samlere af førstedags-stemplede-kuverter
> på nakken *G*) Om det sidder på et brev/kort/-
> brev/kort-afklip. Kort sagt det er ikke enkelt

Ak... jeg tænkte nok det var vildt besværligt, og alle disse ting er jeg
SLET ikke i stand til at vurdere, da jeg intet aner om frimærker. Jeg har
klippet frimærkerne af brevene, da de kuverter jeg får som regel er A4
størrelse eller større...

> [...]
> mærkerne enkeltvis i helark etc. etc.

> Generelt er frimærker oftest mest værd i det
> land de er udgivet, da de fleste filatelister

I see.. men så er de vel også ret lette at få fat på (de nyere mærker) og
dermed ikke så værdifulde, eller hvordan?

> Men ellers kan du næste gang du er på biblioteket
> lige se i et frimærkekattalog om de mest almindelige
> kriterier for vurdering af frimærke-kvalitet

Tja... det vil jeg nok overveje en anden gang. Men lige nu var jeg mest
interesseret i et "hurtigt slaw på tasken", så jeg ved om jeg giver noget
værdifuldt væk. Hvis jeg fx. har 100 mærker fra førnævnte lande, vil de så
være 10, 50, 100 kr. værd eller hvad? (Der er flest fra DK og næstflest fra
Sverige og 2-10 stk. fra de andre lande).

Venligst Anita

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 14-02-03 12:13

> Jeg har
> klippet frimærkerne af brevene, da de kuverter jeg får som regel er A4
> størrelse eller større...

Så er din samling af frimærker nærmest det som mere erfarne samlere kalder
kilovare. Dvs. en masse afklip fra breve. Disse sælges, som navnet også
indikerer, gerne 1 eller 2 kilo ad gangen, og afhængigt af hvilket land
frimærkerne er fra, koster de mellem 100 kr og 2000 kr, Jeg vil tro at
handlere der vil købe afklip fra samlere vil give omkring det halve eller
måske lidt mindre.

RKJ

Fra : Hanne

Dato : 14-02-03 13:28

> [...]

fra
> Sverige og 2-10 stk. fra de andre lande).

Skriver lige fra konens PC.

Dine mærker er stort set *værdiløse* sådan som
du lægger det frem her.

For nogle år siden var der en mand, der samlede frimærker
sammen til børn på børnehjem etc. etc. om der er en lignende
filantrop et sted der ude stadigvæk, ved jeg ikke, men ellers
var det da en mulighed, at glæde nogle børn med den slags,
så de måske kunne finde sig en interessant hobby gennem
filatelien.

MVH
Henning

Fra : Anita

Dato : 14-02-03 14:03

Hej Henning

> Dine mærker er stort set *værdiløse* sådan som
> du lægger det frem her.

Okay, men hvis de havde været på kuverterne var de mere værd? Det er jeg
ikke helt sikker på at jeg forstår, for damper man ikke frimærkerne af?
Eller har samlere kassevis af kuverter i alle mulige størrelser liggende?

> [...]
> var det da en mulighed, at glæde nogle børn med den slags,
> så de måske kunne finde sig en interessant hobby gennem

Det var nu heller ikke fordi jeg ville sælge dem, da de er lovet væk til en
samler. Men jeg vil blot gerne vide om jeg i virkeligheden forærer noget væk
som har salgsværdi. Men det tyder det så ikke på.

Venligst Anita

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 14-02-03 14:01

> [...]
> ikke helt sikker på at jeg forstår, for damper man ikke frimærkerne af?
> Eller har samlere kassevis af kuverter i alle mulige størrelser liggende?

Som princip er frimærker på breve mere værd for samlere end frimærkerne
afvasket. Men ikke nødvendigvis så mange penge mere værd. Breve som er mere
end 50 år gamle og man samtidig har en 50-100 stykker ville i hvert fald
kunne sælges for 200 kroner på en auktion, og hvis der er mere spændende
ting imellem (sjældne takster eller lign) endda en del mere. Men nyere breve
sælges i sækkevis på auktioner til meget små penge (3-400 kroner for 10kg
eller noget i den stil), så det er givetvis ikke en formue du har liggende.
Den bedste måde at få noget ud af det du har er at starte en frimærkesamling
selv eller give dem til en som samler.

RKJ

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 14-02-03 14:33

> [...]
>
> Okay, men hvis de havde været på kuverterne var de mere værd? Det er jeg
> ikke helt sikker på at jeg forstår, for damper man ikke frimærkerne af?

Jo man damper tit mærkerne af men i de seneste 30-40 år er, det som samlere
kalder posthistorie, blevet meget populært. Posthistorie er "læren" om
posttakster, postruter, postale blanketter osv. Et komplet breve siger jo
meget mere om "posthistorien" end frimærket alene. Danmarks første frimærke
den såkaldte 4 Rigsbank skilling, kan man købe i "løs vægt" til omkring 200
kroner i pæn stand. Men sidder den på et brev er det straks en anden sag.
Her kan priserne være alt fra 300 kroner op til mange tusind kroner. For
nyligt blev der solgt et brev med en 4 Rigsbankskilling som var brugt på den
første dag (1 april 1851) og det blev solgt for over 300.000 kroner.
Frimærket, hvis det havde været afvasket, havde været 300 kroner værd!

RKJ

Fra : Anita

Dato : 14-02-03 15:24

"R.K.Jorgensen" skrev
> [...]
> posttakster, postruter, postale blanketter osv. Et komplet breve siger jo
> meget mere om "posthistorien" end frimærket alene.

I see... men så er man vel brevsamler, ikke frimærkesamler?

> [...]
> første dag (1 april 1851) og det blev solgt for over 300.000 kroner.
> Frimærket, hvis det havde været afvasket, havde været 300 kroner værd!

Det var godt nok noget af en forskel.

I skal have mange tak for forklaringerne...
Venligst Anita

Fra : Toke Nørby

Dato : 14-02-03 15:48

René kommer ind på posthistorien, hvilket er ret væsentligt for
værdien af frimærker, der sidder/ikke sidder på breve.

En ganske betragtelig del af almene interesse for frimærker både
blandt frimærkesamlere og ikke-frimærkesamlere drejer sig om "hvad er
det værd" og det er der intet odiøst i.

En person, der har samlet mærker på samme måde, som du gør det, har
efter mange år ikke nogen værdifuld samling. Læs: Det er svært at
finde nogen, der vil give noget som helst for samlingen. Altså: En
samling er ikke mere værd end det, "nogen" vil give for den.

Du har hovedsagelig almindelige mærker fra almindelige breve, og det
har langt de fleste, så næsten uanset om du damper mærkerne af eller
ej, er de meget lidt værd - som René siger: De handles i kilovis.
(Skægt udtryk i øvrigt, for jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg har
"dampet mærker af breve").

Har samleren derimod stiftet bekendtskab med et katalog og har fået at
vide, at nogle frimæker er efterspurgte (folk vil give "noget" for
dem), kan det være, at personen i sin tid anskaffede sig nogle af de
efterspurgte mærker. Så er situationen jo en anden og den samling, der
foreligger, kan lettere afsættes.

I dag er det således, at mange, rigtig mange samler på noget, der kan
illustrere en historie, typisk hele breve med frimærker og stempler.
Sådanne breve kan være ganske dekorative og fortælle noget om en
hændelse. Så bliver brevet mere eftertragtet - og mere værd.

Som et eksempel på et brev, der "fortæller historie" kan man tage et
brev fra krigens tid. Brevet kan have fået et stempel, der siger noget
i retning af "Forsinket paa Grund af Toguheld". Hvis man så af
stemplets dato og af afsender- og modtageradressen kan se, at det har
fået et klask af det omtalte stempel fordi det har været under
befordring på det tidspunkt, hvor fx jernbanen på Fyn blev saborteret,
så har man pludselig etn lille perle, der illustreret et lille bid
danmarkshistorie og så bliver brevet eftertragtet - og mere værd.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : Henning

Dato : 14-02-03 21:07

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
newssp4vo9fuoo26rqphnqe8c19iqjbovv93@4ax.com

> [...]
> ej, er de meget lidt værd - som René siger: De handles i kilovis.
> (Skægt udtryk i øvrigt, for jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg har

5 kg afklip i badekarret med lunken vand og bag efter gulvet dækket
med aviser som mærkerne kan tørre på, og 2 unger til at hjælpe med at
lægge dem ud på aviserne. tørretumbleren duer ikke rigtigt til den slags

Ok, jeg grovsorterede og valgte afklip fra, som jeg gav en blidere
behandling og pressetørrede, det andet blev bundtet til prik-
filatelister ( variant-samlere )

MVH
Henning