[dk.fritid.filateli] Vidste du? Hvorfor he~
Fra : Toke Nørby

Dato : 13-02-03 17:46

Det er antallet af takker for hver to cm på frimærkerne. Det pudsige
er, at man i fx USA, hvor man anvender tommer som måleenhed, bruger
metersystemet, når man angiver frimærkernes takning.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 13-02-03 19:54

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> Det er antallet af takker for hver to cm på frimærkerne. Det pudsige
> er, at man i fx USA, hvor man anvender tommer som måleenhed, bruger
> metersystemet, når man angiver frimærkernes takning.

Nej, det vidste jeg faktisk ikke. Men jeg har lagt mærke til,
at selv moderne amerikanske frimærker ofte er "savtakkede",
sådan at forstå at perforeringerne ikke sidder præcist i hjørnerne,
og at frimærkerne derfor somme tider ser ud til at være
beskadigede, hvad de ikke er.

Mette

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-02-03 20:49

"amh" <amhstamps@adr.dk> wrote:

...snip USA bruger metersystemet ved angivelse af takkemålet.
> [...]
>sådan at forstå at perforeringerne ikke sidder præcist i hjørnerne,
>og at frimærkerne derfor somme tider ser ud til at være

Jamen, det er sandsynligvis noget andet. Det må være linietakning, du
taler om, hvor man kun bruger en enkelt række perforeringsnåle og så
først perforerer frimærkerne efter Jacob Hausgaard-metoden: "Føst en
ræk på den jen side .....", hvorefter man drejer arket 90 grader og
perforerer resten

Kigger du i AFA-katalogerne kan du se, at linietakning for de tidlige
danske frimærker er sjældnere end den dengang normale kamtakning.

Ved linietakning ser perforatoren således ud:
.. . . . . . . . . .

Ved kamtakning så perforatoren således ud:
.. . . . . . . . . .
.. . . .
.. . . .
.. . . .

Noget i den stil!

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 13-02-03 21:43

> [...]
> først perforerer frimærkerne efter Jacob Hausgaard-metoden: "Føst en
> ræk på den jen side .....", hvorefter man drejer arket 90 grader og

Det kan meget vel tænkes :)
Jeg sender dig senere et scan af en moderne fire-blok, så du
kan se hvad jeg mener.

> [...]
>
> Ved linietakning ser perforatoren således ud:
> . . . . . . . . . .
>
> Ved kamtakning så perforatoren således ud:

Jow! Jamen, jeg takker for takningen ;)

Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 13-02-03 23:35

> [...]
> først perforerer frimærkerne efter Jacob Hausgaard-metoden: "Føst en
> ræk på den jen side .....", hvorefter man drejer arket 90 grader og

Jeg må lige rette dig Toke.. det må være Niels Hausgaard du mener ikke
Vel ikke ham det arbejdssky element??

RKJ

Fra : Toke Nørby

Dato : 14-02-03 09:23

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote:

RKJ skrev:
>Jeg må lige rette dig Toke.. det må være Niels Hausgaard du mener ikke
>Vel ikke ham det arbejdssky element??

Gnæk! Det var med vilje, at jeg "tog fejl"! Det plejer altid at give
nogle gode reaktioner. Som du måske ved, redigerede jeg Dansk
Filatelistisk Tidsskrift i midten af 80'erne og der var engang et
læserbrev vedr. et eller andet frimærke fra Budapest. I mit svar kunne
jeg ikke lade være med supplerende at skrive: "For øvrigt undrer det
mig, at nogle siger Budapest, medens andre siger Bukarest"!

Der var tre (3), der sendte udklip fra landkort etc. medens en del
sagde: "Nåeh, det er bare en af Tokes sædvanlige"!

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : amh

Dato : 14-02-03 09:54

> [...]
>
> Der var tre (3), der sendte udklip fra landkort etc. medens en del
> sagde: "Nåeh, det er bare en af Tokes sædvanlige"!

Med den slags gnæk havde du i hvertfald sikkerhed for
at blive læst :)

mvh
Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 13-02-03 22:31

amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> [...]
> sådan at forstå at perforeringerne ikke sidder præcist i hjørnerne,
> og at frimærkerne derfor somme tider ser ud til at være

Jeg har set nogle af de selvklæbende mærker, som nærmest er roulette
perforeret, som var det lavet med en af de der til at skære klejner(?) ud
med.

RKJ

Fra : amh

Dato : 13-02-03 23:04

R.K.Jorgensen <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> wrote in message

> amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> Jeg har set nogle af de selvklæbende mærker, som nærmest er roulette
> perforeret, som var det lavet med en af de der til at skære klejner(?) ud
> med.

Ja, de kommer desværre i en lind strøm fra USPS. De er
brugervenlige, men ikke særlig populære hos samlerne,
fordi det er så svært at fjerne klæbestoffet uden at beskadige
mærkerne.

Hvis jeg selv får sådan nogen gemmer jeg kuverten til at
pifte lidt op på en album-side. Hvis det er afklip, ryger
de ned i en kasse med begyndelsen til blandet kiloware,
som jeg somme tider sender til nybegyndere, som beder
om den slags ting på rcsd. Jeg har lige sendt en ordentlig
pakke afsted til Hong Kong, og de nåede faktisk frem.
Modtageren var over-lykkelig og sendte mig et overdådigt
kinesisk takkekort :))

Mette

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 13-02-03 22:52

> [...]

> pakke afsted til Hong Kong, og de nåede faktisk frem.
> Modtageren var over-lykkelig og sendte mig et overdådigt

Du er en meget venlig sjæl

RKJ

Fra : amh

Dato : 13-02-03 23:21

> amh <amhstamps@adr.dk> wrote in message

> Du er en meget venlig sjæl

nemli' !! :)

Fra : Michael Voigt

Dato : 20-02-03 18:45

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e4c0f38$0$10994$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg har set nogle af de selvklæbende mærker, som nærmest er roulette
> perforeret, som var det lavet med en af de der til at skære klejner(?) ud

Tilsvarende så jeg på et tidspunkt da jeg var i USA for 5-6 år siden nogle
roulettemærker - lidt i stil med de danske Chr. X - men i ruller på
ihvertfald 100 stk.

Jeg undrede mig lidt over hvordan man havde båret sig af med at trykke
endsige takke disse altså ganske lange ruller.

Mærkerne var ganske almindelige takkede mærker med lim som vi kender dem.
Mærkerne var ikke til almindelig brevfrankering - jeg kan ikke huske
formålet lige her og nu (har et par stykker af dem et eller andet sted...).

Nogen der har et bud på fremstillingen?

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 00:20

Michael Voigt <voigt_michael@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Mærkerne var ikke til almindelig brevfrankering - jeg kan ikke huske
> formålet lige her og nu (har et par stykker af dem et eller andet

Jeg mener at vide at, i hvert fald, danske mærker til ruller, var ark hvor
man "pillede" lodrette/vandrette 10-striber ud og limede dem sammen. Om man
laver dem sådan nutildags, ved jeg ikke.

René

Fra : Michael Voigt

Dato : 21-02-03 20:57

Det er nogle store ark så

"R.K.Jorgensen" <SPAMSPAMSPAMCHICKENANDSPAM_rkj@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3e55633b$0$11017$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 21-02-03 21:01

> Det er nogle store ark så

Det jeg mener er at man tager et almindeligt frimærkeark på 100 mærker
(10x10) og laver 10 lodretter 10-striber ud af det. Disse "limes" så sammen
og derved får man en lodret "rulle" på hundrede mærker. Gør du det samme med
10 ark, har du således 1000 mærker i en rulle osv.

René

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-02-03 22:03

> [...]

>og derved får man en lodret "rulle" på hundrede mærker. Gør du det samme med
>10 ark, har du således 1000 mærker i en rulle osv.

Nu kender jeg ikke noget til de amerikanske mærker, men ved de fx
svenske rullemærker har man (i nogle tilfælde) præget cylindrene
således, at man ikke har blanke "mellemrum" mellem arkene. Undlader
man så at klippe "arkene" fra hinanden, kan man faktisk få en uendelig
lang række sammenhængende frimærkeark. Frimærkerne blev, som det
muligvis er bekendt, normalt trykt i "endeløse baner". Herefter kan
man så dele arkene på langs og få rullefrimærker.

Mvh
Toke

-----------------------
Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/
http://www.begtrupvig.dk/
http://www.vestervang1.dk/

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 13-02-03 22:32

> [...]
> er, at man i fx USA, hvor man anvender tommer som måleenhed, bruger
> metersystemet, når man angiver frimærkernes takning.

Nåh ?? Vil det sige at tofarvet 12 3/4 ikke er 12 3/4 i USA??

RKJ

Fra : Toke Nørby

Dato : 14-02-03 09:42

>Nåh ?? Vil det sige at tofarvet 12 3/4 ikke er 12 3/4 i USA??

Jo. Vi bruger også metersystemet til de gamle frimærker fra før 1912
(hvor loven om metersystemet trådte i kraft i Danmark). Jeg ved ikke,
hvornår definitionen på takning blev lavet, men ser du i de gamle
NFT'er fra før 1912 ser du også takningen angivet pr. 2 cm.

Mvh
Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
http://www.norbyhus.dk/