konsol og scroll?
Fra : TH

Dato : 13-03-03 14:13

Hej,

"Lille" problem:

Systemet er startet og jeg står i prompten (dvs ingen x)
Jeg kører en kommando (fx apt eller emerge). Denne returnerer noget text som
jeg skal bruge. Dog kan jeg ikke nå at læse det inden mere tekst har fyldt
skærmen :(

Hvordan (hvis det er muligt) kan man "scrolle" i standard konsollen?

Håber det giver mening ;)

--
TH

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 13-03-03 14:15

TH wrote:

> [...]
> skærmen :(
>
> Hvordan (hvis det er muligt) kan man "scrolle" i standard konsollen?

Maaske med page-up-knappen paa dit tastatur? Hvis ikke, kan du starte
'script /tmp/hurra' foerst, og saa koere din kommando. Naar du er
faerdig laver du en 'exit', og kan da kigge i din /tmp/hurra fil med fx
'view /tmp/hurra' for at se hvad der egentligt skete...

Haaber det hjaelper.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : TH

Dato : 13-03-03 14:33

Hej,

> [...]
> faerdig laver du en 'exit', og kan da kigge i din /tmp/hurra fil med fx
> 'view /tmp/hurra' for at se hvad der egentligt skete...

Godt tip det sidste...takker,

/TH

Fra : Jens

Dato : 13-03-03 14:19

On Thu, 13 Mar 2003 14:12:31 +0100, TH wrote:

> [...]
> skærmen :(
>
> Hvordan (hvis det er muligt) kan man "scrolle" i standard konsollen?

Prøv shift + "page up"

mvh
- Jens

Fra : TH

Dato : 13-03-03 14:33

Hej,

> Prøv shift + "page up"

Jeps. det var den, tak.

/TH

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-03-03 14:21

"TH" <th@cogito.greatdanedk> writes:

> [...]
> skærmen :(
>
> Hvordan (hvis det er muligt) kan man "scrolle" i standard konsollen?

På de fleste (hvis ikke alle) distributioner kan du bruger
<SHIFT><PG-UP> til dette. Det er dog kun et vist antal linier (IIRC)
du kan scrolle tilbage. Hvis du gerne vil have mere eller fx. være
istand til at søge i det, så kan du blot pipe output til less:

fx:

apt-get upgrade |less

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : TH

Dato : 13-03-03 14:34

Hej,

> På de fleste (hvis ikke alle) distributioner kan du bruger
> <SHIFT><PG-UP> til dette. Det er dog kun et vist antal linier (IIRC)

Det var netop shift+pgup...

> apt-get upgrade |less

Det vil jeg prøve nxt. tak..

/TH

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-03-03 15:47

TH skrev:

> Det vil jeg prøve nxt. tak..

Måske endda "apt-get upgrade 2>&1 | less", hvis man osse gerne vil
opfange eventuelle fejl.

// Klaus

Fra : Soren Davidsen

Dato : 13-03-03 14:24

> [...]

> skærmen :(
>
> Hvordan (hvis det er muligt) kan man "scrolle" i standard konsollen?

Ellers, laer at bruge screen .. En meget laekker terminal manager .

Hvis du koerer dit program inde i screen kan bruge Ctrl-A+ESC og derefter
scrolle op til hvad du vil se.

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : TH

Dato : 13-03-03 14:35

Hej,

> Hvis du koerer dit program inde i screen kan bruge Ctrl-A+ESC og derefter
> scrolle op til hvad du vil se.

Ok...bestemt værd at prøve. Umiddelbart synes jeg nemlig terminalen pr
standard mangler lidt faciliteter.

/TH