Ang. Lilo og Opera
Fra : Thomas J.

Dato : 12-03-03 15:36

Hej NG

Jeg har to spørgsmål:

1. Jeg har installeret opera og det fungere fint når jeg kalder det i
konsollen. Jeg vil gerne lave en genvej i menuen i Mandrake 9.0, men jeg
kan ikke finde opera programmet i /bin/! Hvad gør jeg galt?

2. Jeg sidder og prøver at fortælle Lilo at den som default skal starte
op i XP. Men selv om jeg ændre "default=Linux" til "default=NT" i
lilo.conf starter den stadig i Linux som default. Hvad mangler jeg at
skrive?

Min lilo.conf fil:

boot=/dev/hda
map=/boot/map
default=NT
keytable=/boot/dk-latin1.klt
prompt
nowarn
timeout=70
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
ignore-table
image=/boot/vmlinuz
   label=linux
   root=/dev/hda5
   initrd=/boot/initrd.img
   append="devfs=mount hdc=ide-scsi quiet" vga=788
   read-only
image=/boot/vmlinuz
   label=linux-nonfb
   root=/dev/hda5
   initrd=/boot/initrd.img
   append="devfs=mount hdc=ide-scsi"
   read-only
image=/boot/vmlinuz
   label=failsafe
   root=/dev/hda5
   initrd=/boot/initrd.img
   append="devfs=nomount hdc=ide-scsi failsafe" read-only
other=/dev/hda1
   label=NT
   table=/dev/hda
other=/dev/fd0
   label=floppy
   unsafe

MVH
Thomas Jansson

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-03-03 15:50

"Thomas J." <tjansson80@hotmail.com> writes:

> 1. Jeg har installeret opera og det fungere fint når jeg kalder det i
> konsollen. Jeg vil gerne lave en genvej i menuen i Mandrake 9.0, men jeg
> kan ikke finde opera programmet i /bin/! Hvad gør jeg galt?

Det ligger formentlig i /usr/bin eller /usr/X11R6/bin (maaske endda
/usr/local/bin).

> [...]
> op i XP. Men selv om jeg ændre "default=Linux" til "default=NT" i
> lilo.conf starter den stadig i Linux som default. Hvad mangler jeg at

Har du husket at koere lilo efter at have rettet i lilo.conf?

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Thomas J.

Dato : 12-03-03 15:55

> Det ligger formentlig i /usr/bin eller /usr/X11R6/bin (maaske endda
> /usr/local/bin).

Det må jeg straks prøve.

> Har du husket at koere lilo efter at have rettet i lilo.conf?

Det ved jeg ikke helt hvad betyder, men hvordan gør man det? Jeg har
genstartet maskinen, men det er vel ikke det du mener?

MVH
Thomas Jansson

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-03-03 14:41

Thomas J. wrote:
> Det må jeg straks prøve.

HINT:
which opera
eller
locate opera

I en terminal.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 13-03-03 19:35

Thomas J. wrote:

> Det ved jeg ikke helt hvad betyder, men hvordan gør man det? Jeg har
> genstartet maskinen, men det er vel ikke det du mener?

Du skal køre lilo programmet inde fra linux, for at den genlæser
konfigurationen. Det gøres så vidt jeg husker med /sbin/lilo

mvh
henrik

Fra : Soren Davidsen

Dato : 12-03-03 15:53

> [...]

> konsollen. Jeg vil gerne lave en genvej i menuen i Mandrake 9.0, men jeg
> kan ikke finde opera programmet i /bin/! Hvad gør jeg galt?

skriv 'which opera' for at faa oplyst dens sti.

> [...]
> op i XP. Men selv om jeg ændre "default=Linux" til "default=NT" i
> lilo.conf starter den stadig i Linux som default. Hvad mangler jeg at

har du koert 'lilo' efter at have aendret din lilo.conf ?

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 12-03-03 15:54

Thomas J. wrote:
> [...]
> konsollen. Jeg vil gerne lave en genvej i menuen i Mandrake 9.0, men jeg
> kan ikke finde opera programmet i /bin/! Hvad gør jeg galt?

jeg skulle undre mig meget hvis opera fandtes i /bin... se: man hier
*bsd vil generelt gerne ligge tingene i /usr/local/bin, men mandrake ?
brug find (man find) eller et andet værktøj.

> [...]
> op i XP. Men selv om jeg ændre "default=Linux" til "default=NT" i
> lilo.conf starter den stadig i Linux som default. Hvad mangler jeg at

har du kørt lilo efter dine ændringer ? man lilo

Fra : Thomas J.

Dato : 12-03-03 16:40

> har du kørt lilo efter dine ændringer ? man lilo

Jeg har prøvet at kigge i "man lilo". Men jeg ved ikke helt med hvilke
parametre jeg skal kalde den? Jeg har prøvet bare at skrive lilo i
konsollen, men det kender den ikke!?

[tjansson@localhost tjansson]$ lilo
bash: lilo: command not found

Hvordan kører man Lilo?

MVH
Thomas Jansson

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-03-03 16:55

On Wed, 12 Mar 2003 16:40:18 +0100, Thomas J wrote:

> [tjansson@localhost tjansson]$ lilo bash: lilo: command not found
^

lilo skriver til starten af disken, så typisk skal man være root for
at køre lilo (af samme grund er den som oftest placeret i /sbin/, som
normalt ikke er med i almindelige brugeres PATH).

Mvh.

--
Rogue: You don't know, or you don't care? Adam Sjøgren
Wolverine: Pick one. asjo@koldfront.dk