Opsætning af RH 8.0 Server
Fra : alm@thesoft.dk

Dato : 12-03-03 09:13

Hej alle i dejlige mennesker.

Nu skal i høre.

Jeg har en maskin det pt. er installeret med RH 8.0 og et netkort

Desuden har jeg en 1024/512 Forbindelse til internettet, med et fast
ip nr.

Desuden har jeg en swits til mit kabel modem og via denne swits og
kabelmodem er min server med fast IP adresse og mine andre maskiner
(Med dynamisk tildel nr) tilsluttet internet.

Nu er det sådan at jeg gerne ville kunne snakke med min server vi
samba fra mine windows maskiner, kan dette lade sig gøre og i givet
fald hvordan?

MVH
Allan Madsn
alm@thesoft.dk

Fra : **TwN**

Dato : 12-03-03 09:25

<alm@thesoft.dk> wrote in message
> Nu er det sådan at jeg gerne ville kunne snakke med min server vi
> samba fra mine windows maskiner, kan dette lade sig gøre og i givet
> fald hvordan?

hej,
jeg er langt fra expert til Linux, men jeg har da fået en samba-server op og
køre
det er faktisk slet ikke så svært... hvis du altså har samba installeret?
ellers kan du skrive en commando, som jeg ikke lige kan huske....
bagefter skriver du(fra kosollen)

'adduser "brugernavn" ' -> laver en bruger i Linux
'passwd "brugernavn" ' -> sætter et password på brugeren
'smbpasswd -a "brugernavn" ' -> laver en bruger til samba serveren

og tilsidst skriver du, for at starte serveren:
''/etc/rc.d/init.d/smb start" -> starter samba serveren
"/etc/rc.d/init.d/smb stop" -> stopper den igen

nu skulle det være mugligt at vælge 'kør' fra startmenuen(på en windows PC)
og skrive \\IP-PÅ-SAMBASERVEREN

**TwN**

Fra : alm@thesoft.dk

Dato : 12-03-03 09:45

Problemet er at jeg har et fast ip nr på serveren og et dynamisk
tildelt nr. på de andre maskiner.

Så måske jeg skal have to netkort i maskine eller????

Fra : **TwN**

Dato : 12-03-03 09:52

> Problemet er at jeg har et fast ip nr på serveren og et dynamisk
> tildelt nr. på de andre maskiner.
>
> Så måske jeg skal have to netkort i maskine eller????

ka' du pinge serveren?

**TwN**

Fra : alm@thesoft.dk

Dato : 12-03-03 10:00

Nej det kan jeg nemmelig ikke, så måske skal jeg have serveren til at
stå som et mellem led. Router??

Fra : **TwN**

Dato : 12-03-03 10:38

> Nej det kan jeg nemmelig ikke, så måske skal jeg have serveren til at
> stå som et mellem led. Router??

Det skal den ja, med et ekstra netkort, eller med en hardware router inden
switchen...
hvordan en linux box sættes op som router/dhcp skal jeg dog ikke lige kunne
sige dig
der må vi ha' lidt ekstra hjælp

**TwN**

Fra : Lars Bonde

Dato : 12-03-03 11:23

<alm@thesoft.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er at jeg har et fast ip nr på serveren og et dynamisk
> tildelt nr. på de andre maskiner.
>
> Så måske jeg skal have to netkort i maskine eller????

det skulle ikke være nødvendigt.

Hvilken ip har serven. ?
Hvilken ip for du er din DHCP. ?

Din server skal have en ip inde for sammen net som din DHCP bruger.

Din ruter her nok 192.168.1.1
din DHCP udler nok ip-adresser 192.168.1.30 til 192.168.1.50
Så skal din server have en adresse mellem 192.168.1.2 -192.168.1.29
subnetmarsk skal være 255.255.255.0

VH lars

Fra : alm@thesoft.dk

Dato : 12-03-03 11:53

Problemet er at min server har et ip nr der er offentligt men mine
andre maskiner får et privet i 10.X.X.X.X

Så det dur ikke lige *snøft*

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-03-03 12:20

alm@thesoft.dk wrote:
> Problemet er at min server har et ip nr der er offentligt men mine
> andre maskiner får et privet i 10.X.X.X.X

Man kan sagtens have ét netkort med 2 ip adresser.
Hvis det er det, du vil.

Sikkerhedsmæssigt er det smartest med to netkort, så 10.x.x.x maskinerne
sidder på et andet netsegment.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08